اثرات منفی وای فای را چگونه کاهش دهیم؟

در این مقاله به بررسی اثرات منفی وای فای بر سلامت انسان و راه های کاهش خطرات احتمالی آن می پردازیم. پیشرفت فناوری ارتباط بی سیم ما را از دشواری های کابل کشی رها کرده و امکان کنترل تجهیزات الکترونیکی به صورت بی سیم برای ما فراهم شده است. به کمک این فناوری به راحتی می توانیم از راه دور تلویزیون را خاموش کنیم، دستگاه قهوه ساز را روشن کنیم و حتی کودکان خود را نیز از راه دور کنترل کنیم. استفاده از این فناوری جدید در کنار تمام مزایایی که دارد، ما را در معرض میزان بی سابقه ای از تابش امواج الکترومغناطیسی قرار خواهد داد.

براساس مطالعات انجام شده قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی به طور مداوم می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان به ویژه کودکان داشته باشد. یکی از فناوری های ارتباط بی سیم که امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، ارتباط وای فای است. آیا این امواج برای ما مضر هستند. در ادامه با من همراه باشید تا اثرات منفی وای فای را بررسی کنیم.

آیا امواج WiFi  امن است؟

با گسترش استفاده از اینترنت و WiFi این سوال پیش می آید که امواج وایفای ساطع شده از مودم و سایر دستگاه ها مانند کلید لمسی هوشمند وایفای چه تاثیری بر روی سلامتی انسان می گذارد؟ در مورد اثرات منفی وای فای دو دیدگاه کاملاً افراطی وجود دارد. یک گروه معتقدند که این فناوری کاملاً ایمن بوده و امکانات زیادی را بدون ایجاد هیچ آسیبی در اختیار کاربران قرار می دهد. اما گروه دوم اعتقاد دارند که استفاده از لوازم الکترونیکی با امواج وایفای می تواند برای سلامت کاربران بسیار خطر آفرین باشد و موجب آسیب های جبران ناپذیری شود. به نظر شما کدام عقیده درست است؟

آیا امواج وایفای عامل بروز بیماری در انسان می شوند؟

در قسمت قبل دو عقیده متفاوت را نسبت به تاثیر امواج WiFi بر سلامت انسان بیان کردیم. اما حقیقت چیز دیگری میان این دو عقیده است. امواج وای فای در دراز مدت بر سلامت انسان اثرگذار بوده و در کوتاه مدت باعث بروز بیماری قابل تشخیصی نمی شوند. به همین دلیل ، بسیاری از کاربران تاثیر گذار بودن آن را به صورت کلی نادیده می گیرند. اما پژوهشگران بسیاری در دنیا معتقدند که قرار گرفتن مداوم و طولانی در برابر امواج وایفای می تواند در دراز مدت منجر به بروز بیماری های خاص نظیر انواع سرطان و بیماری های خود ایمنی در انسان گردد.

از آنجا که ممکن است سال ها طول بکشد تا بیماری های یاد شده نمایان شوند، تایید این جمله که قرار گرفتن در معرض امواج وای فای در مبتلا شدن به بیماری نقش کلیدی دارد دشوار است. از اینرو آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) به دلیل محدود بودن شواهد، امواج بی سیم را به عنوان یک عامل سرطان زای کلاس 2B در نظر می گیرد.

حقیقت تاثیر امواج وایفای بر سلامت انسان چیست؟

در مقاله منتشر شده توسطIARC  که از مطالعات تجربی چندین ساله بر روی گروهی از کاربران تلفن همراه و WiFi  استخراج شده ، تاثیر قطعی این امواج در ابتلا به سرطان در انسان ها همچنان تایید نشده است. با این حال ، طبق مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات مشخص شده که تابش امواج بی سیم به طور قطع باعث ابتلا آن ها به سرطان می شود. همچنین قرار گرفتن حیوانات در معرض امواج می تواند سبب بروز تغییراتی در مغز آن ها، از جمله تشکیل لخته خون شود.

اثرات منفی وای فای

به دلیل وجود شواهد ناکافی در مورد اثرات منفی وای فای بر سلامت انسان، اغلب عرضه کنندگان محصولات مبتنی بر وای فای مدعی هستند که این امواج برای انسان بی خطر هستند. با این حال، گزارشاتی از برخی خانواده های کانادایی دریافت شده که از بروز سردرد هایی شدید در فرزندان خود گله مند هستند. این قبیل گزارشات می تواند هشداری برای تاثیرات نامطلوب امواج وای فای بر سلامت انسان باشد. بنابراین بهتر است در استفاده از این فناوری نکات ایمنی را که در ادامه بیان می کنیم رعایت نمایید.

اثرات منفی وای فای را چگونه کاهش دهیم؟

با بکار گرفتن راهکارهایی ساده می توان اثرات منفی این امواج را کاهش داد! برای کاهش اثرات منفی وای فای اول از همه استفاده از آن را تا آنجا که امکان دارد کاهش دهید. به ویژه تا زمانی که در مورد اثرات نا مطلوب WiFi  در دارز مدت به اطلاعات جامع تری دست نیافته ایم. طرفداران استفاده از WiFi عموما خطرات احتمالی استفاده از آن را جدی نمی گیرند. به عنوان یک مثال نغز خوب است بدانید که در ابتدا تصور می شد مصرف سیگار برای سلامت انسان می تواند مفید باشد. با رعایت چند دستورالعمل ساده می توانید اثرات منفی وای فای را کاهش دهید.

  • قبل از خوابیدن مودم را خاموش کنید

یکی از اثرات منفی امواج وای فای، امکان تداخل با سیگنال های مغز انسان در هنگام خواب است. بنابراین توصیه می شود قبل از خواب مودم را خاموش کنید. این کار موجب می شود خواب شما عمیق تر شود. خاموش کردن مودم در شب، تا  33٪ احتمال خطر و تاثیر نا مطلوب این امواج را کاهش خواهید داد.

  • مودم را در زمان استفاده روشن کنید

اغلب مواقع به دلیل مشغله های کاری و شخصی در بسیاری از ساعات روز هیچ استفاده ای از اینترنت نمی کنیم. با این وجود آیا لزومی دارد دستگاه های هوشمند ما به صورت مداوم به اینترنت متصل باشند؟ برای کاهش اثرات منفی وای فای بهتر است تنها در زمان های مورد نیاز مودم خود را روشن کنید تا به میزان کمتری در معرض امواج قرار بگیرید.

  • اتصالات خود را از wireless به سیمی تغییر دهید

یکی دیگر از راه های کاهش اثرات منفی وای فای، تغییر روش اتصال نود های شبکه از بی سیم به سیمی است. در صورت اتصال باسیم به اینترنت، علاوه بر حفظ سلامت خود، از ثبات و سرعت بیشتر اینترنت نیز برخوردار خواهید شد. در حال حاضر استفاده از اتصال سیمی طرفداران زیادی ندارد، اما با اطلاع رسانی های انجام شده بیشتر از قبل مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

  • استفاده از وسایل برقی با دو شاخه ارت دار

استفاده از دستگاه های بی سیم سبب انتشار یون های مثبتی می شود که با امواج مغزی و الکتریکی موجود در بدن ما تداخل پیدا می کنند. با بهره گیری از پریزها و دو شاخه های ارت دار می توان یون های مثبت موجود در بدن انسان را به کمک یون های منفی زمین از بین برد. به این ترتیب می توان تا حدود زیادی اثرات منفی وای فای یا به طور کلی میدان الکترومغناطیسی را کاهش داد.

  • ارتینگ طبیعی بدن انسان

میدان الکترومغناطیس اطراف زمین به صورت یکنواخت در فرکانس 7.83 هرتز ارتعاش می باید. این فرکانس به فرکانس رزونانس شومان معروف است. براساس مطالعات انجام شده، این فرکانس تشدید میدان الکترومغناطیسی (ELE) همه موجودات زنده را به زمین متصل نموده و با ویژگی های بیولوژیک آن ها عجین شده است. فرکانس شومان با امواج مغزی مربوط به تمرکز، خلاقیت و آرامش درونی انسان نیز منطبق بوده و موجب ثبات ریتم شبانه روزی در او می گردد.

متاسفانه با تغییر سبک زندگی در دهه های اخیر و ظهور لوازم الکترونیکی مختلف، انسان در معرض انتشار امواج الکترومغناطیسی غیر طبیعی قرار گرفته است. علاوه بر این استفاده از خودرو و کفش های عایق سبب تماس کمتر بدن با زمین شده و در نتیجه کم تر از قبل در معرض امواج الکترومغناطیسی طبیعی زمین قرار می گیریم. برای کاهش اثرات منفی امواج بر سلامت انسان لازم است تماس بدن خود را با زمین افزایش دهیم.

مطالعه محققان ژاپنی در سال 2005 نشان داد که پدیده تشدید شومان، موجب کاهش فشار خون، بهبود خواب راحت و همچنین نتایج مثبت دیگری برای سلامتی می شود. نتایج این تحقیقات نشان می دهد همگام سازی بدن با فرکانس طبیعی زمین ، اثرات منفی وای فای را کاهش می دهد.

  • افزایش یون های منفی در بدن

قرار گرفتن در معرض امواج  WiFi می تواند باعث تجمع یون های مثبت در بدن انسان شود. تجمع یون های مثبت می تواند سبب افزایش التهاب بدن شود. اگر به صورت مداوم در معرض امواج وای فای و سایر امواج الکترومغناطیسی قرار می گیرید، لازم است به طور مداوم خودتان را در معرض تابش یون های منفی قرار دهید تا یون های مثبت جذب شده در بدن شما خنثی شوند.

برای کاهش اثرات منفی وای فای لازم است غلظت یون های منفی را در بدن تان زیاد کنید. از جمله بهترین راه ها برای افزایش غلظت یون های منفی، راه رفتن با پای برهنه در آب سواحل و کناره رودخانه هاست.

  • هنگام مکالمه با تلفن همراه از بلندگو استفاده کنید

یکی دیگر از راه های آسان کاهش اثرات منفی وای فای، استفاده از بلندگوی تلفن همراه یا هدفون های سیمی به منظور مکالمه است. این کار از هدایت امواج مضر به سمت سر انسان جلوگیری می کند. همچنین می توانید زمان هایی که در منزل هستید، تماس های خود را به تلفن ثابت منتقل کنید. با این کار بدون نگرانی از دست رفتن تماس ها، می توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید.

  • در مناطق با آنتن دهی ضعیف از تلفن همراه خود استفاده نکنید

در مناطقی که با فلز محصور شده اند و آنتن دهی ضعیف است (مانند آسانسور و اتومبیل)، امکان تابش امواج مضر به شدت افزایش می یابد. به همین دلیل به منظور کاهش اثرات منفی وای فای و سایر سیگنال های مضر، در این مناطق از تلفن همراه استفاده نکنید.

جمع بندی

با وجود مطالعات انجام شده بر روی اثرات مخبر امواج وای فای بر سلامت انسان، هنوز نمی توان به طور قطعی در مورد مضرات این امواج اظهار نظر کرد. این در حالی است که در مورد عدم تاثیر آن ها بر سلامتی نیز نمی توان ادعایی مطرح کرد. از این رو با توجه به اهمیت حفظ سلامتی، پیشنهاد می شود با انجام فعالیت های ساده بیان شده در این مقاله اثرات منفی وای فای بر روی سلامتی خود را از بین ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *