افزایش امنیت تلفن هوشمند، 10 راهکار ساده

گسترش استفاده از موبایل، افزایش امنیت تلفن هوشمند و تبلت را بیشتر از هر زمانی حائز اهمیت کرده است. کاربردهای گسترده تلفن هوشمند از جمله اتصال به حساب های بانکی ، ایمیل های کاری و فضای مجازی محبوبیت این دستگاه ها را بیشتر و بیشتر می کند.

اما کاربرد گسترده در کنار ارتباط مستمر با اینترنت، امنیت را به یک چالش مهم در این حوزه تبدیل کرده است. همیشه برای چالش ها می توان راهکار پیدا کرد. در این مقاله راهکارهایی جهت افزایش امنیت تلفن هوشمند بیان می کنیم. با ما همراه باشید … .

اهمیت امنیت تلفن هوشمند

به گفته آقای جی دیتا ، محقق حوزه امنیت در بوخوم آلمان ، 190 میلیون کاربر آمریکایی تا پایان سال 2021 با یکی از دو میلیون نسخه ی بدافزار موجود در اینترنت مواجه خواهند شد.

بدافزار های موجود در اینترنت نقاط آسیب پذیر را بر روی موبایل کاربر پیدا می کنند. این موضوع به مجرمان اینترنتی اجازه ی دسترسی به گذرواژه ایمیل ها ، اطلاعات بانکی و سایر موارد ذخیره شده در تلفن هوشمند را می دهد.

امنیت تلفن هوشمند

علاوه بر این سارقان می توانند دوربین ها و میکروفون های داخلی موبایل شما را به قصد جاسوسی، از راه دور کنترل کنند. یک بدافزار در حقیقت می تواند كنترل تلفن همراه کاربر را در اختیار یك هکر اینترنتی بگذارد.

هکر اطلاعات ذخیره شده در موبایل را می دزد و پیام های متنی و سایر اطلاعات را در سرور ثانویه ای بارگذاری می كند. سپس از این اطلاعات برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می کند. جهت جلوگیری از سوء استفاده های اینچنینی، افزایش امنیت تلفن هوشمند بسیار ضروری است.

مشکلات امنیتی در تلفن های هوشمند

عوامل مختلفی می توانند برکاهش امنیت تلفن هوشمند اثرگذار باشند. یکی از مهمترین نگرانی ها، احتمال به سرقت رفتن گوشی هوشمند است. چرا که گوشی موبایل همیشه و در هر مکانی همراه شماست. هنگامی که یک سارق گوشی هوشمند شما را در اختیار بگیرد، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن کار دشواری نخواهد بود.

دومین نگرانی مهم در مورد امنیت تلفن همراه، اعتبار اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی نصب شده بر روی گوشی های موبایل است. این نرم افزارها توسط فروشگاه های اپلیکیشن بزرگ همانند بازار، iTunes و Google Play عرضه می شوند. قبل از نصب هرگونه اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند، از معتبر بودن توسعه دهنده و امن بودن نرم افزار دانلود شده مطمئن شوید.

آشنایی با مشکلات این چنینی سبب می شود تا به دنبال راهکارهایی جهت افزایش امنیت تلفن هوشمند باشیم.

راهکارهای افزایش امنیت تلفن هوشمند

اکنون به دنبال راهکارهایی برای افزایش امنیت تلفن هوشمند هستیم. راهکارهای ارائه شده بسیار ساده و در دسترس هستند. با رعایت این دستورالعمل های ساده خیال خود را از امنیت تلفن همراهتان راحت کنید.

1 – به روز رسانی سیستم عامل و برنامه های کاربردی در اسرع وقت

اغلب افراد به روزرسانی سیستم عامل و برنامه های کاربردی تلفن همراه را جدی نمی گیرند. اما انجام منظم بروزرسانی می تواند تلفن همراه کاربر را در برابر نفوذ هکر ها و از دست رفتن اطلاعات شخصی امن تر کند. هکرها می توانند با شناسایی نقاط آسیب پذیر سیستم عامل موبایل، به اطلاعات ذخیره شده در آن دسترسی پیدا کنند.

شرکت های توسعه دهنده نیز بعد از شناسایی و کشف این نقاط، آپدیت هایی را به منظور افزایش امنیت تلفن هوشمند و از بین بردن نقاط دسترسی عرضه می کنند. در نتیجه با نصب نسخه های اپدیت شده سیستم عامل  اپلیکیشن های مختلف می توانید تا حدود زیادی جلوی دسترسی سارقان اینترنتی را به گوشی هوشمند خود بگیرید.

2 – برای تلفن همراه خود قفل ورود در نظر بگیرید

برخی کاربران عقیده دارند قرار ندادن قفل ورود بر روی تلفن همراه، کار کردن با آن را برای ما راحت تر می کند. بدون رمز با سرعت بیشتری به ایمیل ، دوربین ، پیام ها و سایر امکانات موبایل خود دسترسی خواهیم داشت. برای پی بردن به این چالش تصور کنید موبایل خود را بر روی صندلی اتوبوس جا گذاشته اید. در اینصورت افراد ناشناس به راحتی به اطلاعات شخصی شما از جمله گالری تصاویر، لیست مخاطبین و … دسترسی پیدا می کنند.

افزایش امنیت تلفن هوشمند با رمز ورود

برای جلوگیری از بروز این اتفاق، برای دسترسی به گوشی موبایل خود رمز عبور چهار یا شش رقمی در نظر بگیرید. استفاده از اسکن اثر انگشت و شناسایی چهره نیز به دلیل دسترسی سریعتر و آسان تر ،  گزینه جذابی است. با این روش ساده امنیت تلفن هوشمند خود را به میزان قابل توجهی ارتقا دهید.

همچنین، توصیه می شود برای تمامی برنامه های تلفن همراه خود، که حاوی اطلاعات مهم و شخصی هستند، مانند نرم افزار های بانکی و ایمیل، رمز عبور جداگانه ای در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید از کلمه ی عبور یکسان برای همه ی نرم افزار ها استفاده نکنید و گذرواژه های خود را گاهاً تغییر دهید.

3 – فعالسازی سرویس ردیابی تلفن همراه

در اغلب تلفن های هوشمند جدید، امکان دسترسی به سرویس ردیابی قرار داده شده است. به کمک این سرویس می توانید در صورت به سرقت رفتن موبایل از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید.

دو کمپانی اپل و گوگل سرویس ردیابی موبایل به نام های Find My iPhone  و Android Find My Device  را به منظور افزایش امنیت تلفن هوشمند به بازار عرضه کرده اند. با استفاده از این سرویس می توان موقعیت تلفن همراه به سرقت رفته را بر روی نقشه مشخص کرد. همچنین می توان به طور خودکار آن را غیرفعال و از اطلاعات شخصی آن محافظت کرد.

همچنین می توانید از راه دور آژیر هشدار را بر روی گوشی موبایل دزدیده شده فعال کنید. علاوه بر این می توان تنظیمات آن را طوری انجام داد که در صورت وارد کردن 5 تا 10 رمز عبور نادرست، تمامی اطلاعات موجود بر روی گوشی همراه حذف شوند.

4 – از Wi-Fi رایگان و بلوتوث استفاده نکنید

استفاده از WiFi  و اینترنت رایگان عمومی برای اغلب کاربران مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد. افرادی که از گوشی همراه خود به منظور انجام فعالیت های تجاری و انتقال اطلاعات مهم استفاده می کنند بایستی بیشتر احتیاط کنند.

استفاده از اینترنت WiFi  در هتل ها و یا مراکز کنفرانس چندان چالش برانگیز نخواهد بود. چرا که اغلب این مراکز از الگوریتم های امنیتی ویژه ای برای کاربران WiFi  خود استفاده می کنند. اما استفاده از اینترنت رایگان در فضاهای عمومی نظیر مراکز خرید، کافه ها، رستوران ها و حتی سالن های بدنسازی توصیه نمی شود.

برای افزایش امنیت تلفن هوشمند از وای فای رایگان استفاده نکنید

برای بهبود امنیت تلفن هوشمند، در مکان های عمومی به شبکه های فاقد رمزگذاری متصل نشوید. شبکه WiFi تلفن همراه خود را خاموش کنید. همچنین اگر زمانی مجبور به استفاده از اینترنت عمومی شدید بهتر است در ابتدا به یک VPN متصل شوید. توصیه می شود در خارج از خانه و در مکان های عمومی بلوتوث گوشی هوشمند خود را غیرفعال کنید.

5 – افزایش امنیت تلفن همراه با احراز هویت دو مرحله ای

استفاده از احراز هویت دو مرحله ای (FA2) یکی از ساده ترین راهکارهای امنیتی است که می توان برای افزایش ایمنی تلفن هوشمند به کار گرفت. جهت ارتقا امنیت تلفن هوشمند برای اطلاعات گوشی همراه و اپلیکیشن های مختلف لازم است دو پسورد متفاوت تعریف کنیم. امروزه استفاده از احراز هویت دو مرحله ای به لطف توسعه اسکنرهای بیومتریک و انواع مختلف پسورد ها، بسیار آسان شده است.

6 – بررسی مجوز های دسترسی اپلیکیشن ها به تلفن همراه

اپلیکیشن های مختلف در هنگام نصب، مجوزهایی مانند دسترسی به دوربین ، میکروفون ، مخاطبین و موقعیت مکانی تلفن همراه را از کاربر می گیرند. گاهی لازم است برنامه های موجود بر روی تلفن هوشمند خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید از سطح دسترسی بالایی به اطلاعات شخص شما برخوردار نباشند. برای افزایش امنیت تلفن هوشمند به صورت متناوب بررسی کنید که چه مجوزهایی را به چه برنامه ای داده اید و در صورت لزوم برخی از مجوزها را لغو کنید.

7 – ایمیل های هرزنامه و فیشینگ را نادیده بگیرید

یکی از ساده ترین راه های دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی و تجاری شما دسترسی به صندوق ورودی ایمیل است. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است مطمئن شوید کارمندان شرکت بر روی فایل های پیوند شده در ایمیل های تبلیغاتی کلیک نمی کنند ، پیوستهای مشکوک را باز نکرده و همچنین اپدیت های نرم افزاری ارسال شده از طریق ایمیل را نصب نخواهند کرد.

به عنوان مثالی واضح می توانیم به فرایند چک کردن حساب بانکی از طریق تلفن همراه اشاره کنیم. در این حالت برای افزایش امنیت تلفن هوشمند، به جای کلیک کردن بر روی آدرس ارسال شده در ایمیل های تبلیغاتی بانکی، بایستی مستقیماً به وب سایت رسمی بانک خود مراجعه کرده و اطلاعات حساب خود را وارد نمایید. افزایش امنیت تلفن هوشمند کار راحتی است …

8 – تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات

گاهی ناگزیر اقدام به ریست کردن تلفن همراه خود می کنیم. بازنشانی تنظیمات کارخانه سبب از بین رفتن اطلاعات می شود. دسترسی مجدد به این اطلاعات گاها حیاتی، به راحتی ممکن نیست. برای کاهش خسارات این چنینی بهتر است همواره و به صورت مرتب از اطلاعات خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید. با این روش کاربردی از اسناد و اطلاعات مهم موجود بر روی گوشی همراه خود محافظت کنید.

بر روی گوشی های اندروید ، ابتدا “پشتیبان گیری از داده های من” و “بازیابی خودکار” را در تنظیمات فعال کنید و سپس داده های خود را با Google همگام نمایید. در گوشی های ایفون نیز می توانید ، در iCloud نسخه ی پشتیبان را فعال کنید. به این ترتیب در صورت دزدیده شدن گوشی و حذف اطلاعات از راه دور به منظور امنیت تلفن هوشمند، نسخه ای از آن اطلاعات را در اختیار خواهید داشت.

9 – آنتی ویروس نصب کنید

هکرها معمولاً برای سرقت رمزهای عبور و اطلاعات حساب های بانکی موجود بر روی گوشی همراه ، از بدافزار هایی استفاده می کنند که قابل رویت نیستند. برای جلوگیری از نصب این بدافزار ها بر روی گوشی هوشمند، می توانید از نرم افزار های آنتی ویروس استفاده کنید.

آنتی ویروس ها تمامی فایل ها، برنامه ها، تصاویر و سایر اطلاعات دانلود شده را پیش از باز کردن و نصب، اسکن می کنند. چنانچه این اطلاعات به بدافزاری آبوده باشند اجازه نصب آن ها بر روی گوشی را نمی دهد.

با استفاده از آنتی ویروس های مطمئنی نظیر Avast و McAfee ، می توانید امنیت گوشی هوشمند خود را در مقابل تهدید های این چنینی ایمن کنید.

10 – از اپلیکیشن های معتبر استفاده کنید

گوشی های آیفون تنها اجازه دانلود و نصب اپلیکیشن های موجود بر روی App Store را به کاربر می دهند. اپل هیچگونه برنامه خارج از این پلتفرم را تایید نمی کند. اما استانداردهای دانلود در اندروید چندان بالا نیست. اگرچه می توان مطمئن بود که اپلیکیشن های دانلود شده از فروشگاه Google Play عاری از بدافزار است.

سیستم عامل Android اجازه نصب برنامه های کاربردی از سایر پلتفرم ها را نیز به کاربر می دهد. در نتیجه بهترین راه برای جلوگیری از ورود بدافزار و افزایش امنیت تلفن هوشمند اندرویدی، اتکا به فروشگاه Google Play می باشد.

کلام آخر

ابزارهای مدیریتی موجود بر روی تلفن های هوشمند، امکان دسترسی و کنترل روال های کاری مختلف را به صاحبان مشاغل می دهند. به منظور اطمینان از عدم دسترسی سارقان و رقیبان به اطلاعات کاری و مهم ، آموزش های مناسبی را جهت ایجاد عادات امنیتی در کارکنان خود داشته باشید.

در صورت لزوم ، نرم افزارهای امنیتی مختلفی را نیز خریداری کنید. متاسفانه به منظور ایجاد امنیت 100 درصدی تلفن های هوشمند در برابر نفوذ هکر ها، هیچ نسخه ی ثابتی وجود ندارد. هدف ما در این مقاله معرفی راهکارهای ساده برای افزایش امنیت تلفن هوشمند بود. توصیه می کنیم بهترین روش های امنیتی موجود را به کار بندید تا احتمال نفوذ و دسترسی سارقان به گوشی همراه خود را به حداقل برسانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *