همه چیز درباره ی خانه هوشمند با سیم

خانه هوشمند با سیم ، یکی از پیکره بندی های سیستم اتوماسیون خانگی محسوب می شود. ممکن است این طور تصور کنید که امروزه با توجه به روند رو به رشد تجهیزات بی سیم استفاده از اتوماسیون خانگی مبتنی بر کابل منسوخ شده است.

ولی در واقع هر یک از دو گزینه فوق با توجه به قابلیت ها و محدودیت هایشان، موافقین و مخالفینی دارند. اگرچه اتصال بی سیم گزینه جدید و پر مخاطبی برای هوشمند سازی منازل شناخته شده است، اما هنوز هم برخی از افراد در مورد امنیت و عملکرد شبکه های بی سیم تردید دارند.

پیکربندی خانه هوشمند با اتصال سیمی شامل کابل هایی است که اتصال بین گجت های هوشمند و اینترنت را برقرار می کنند

پیکره بندی خانه هوشمند با سیم

تجهیزات خانه هوشمند با سیم می توانند در دو حالت ارتباط سریال و IP نصب شوند. اتصال سریال یک روش سیم کشی است که کلیه گجت های هوشمند را به هم متصل می کند. این ارتباط یک گزینه خوب برای کنترل عملکردهای اصلی خانه (تهویه مطبوع و گرمایش اتوماتیک ، سیستم های هشدار ، کرکره های الکترونیکی و غیره) محسوب می شود. با این حال همه گجت های خانه هوشمند از این روش پشتیبانی نمی کنند.

اما در اتصال IP ،کلیه تجهیزات هوشمند به مودم مرکزی خانه متصل شده و کلیه ارتباطات و انتقال داده ها بین تجهیزات هوشمند بر روی کابل شبکه دیتا اتفاق می افتد. یک سیستم خانه هوشمند با سیم نیاز به اتصال نودهای مختلف شبکه با سیم دارد. به همین دلیل برای خانه های در حال ساخت که هنوز به اتمام نرسیده اند گزینه مناسب تری است.

پروتکل های سیستم خانه هوشمند با سیم

کلیه گجت های خانه هوشمند لازم است برای برقراری ارتباط با یکدیگر از یک زبان استاندارد استفاده کنند. این زبان واحد پروتکل خانه هوشمند نامیده می شود. برقراری ارتباط بین گجت های هوشمند برای عملکرد درست سیستم اتوماسیون خانگی بسیار حیاتی است در صورتیکه دستگاه های موجود در یک اتوماسیون نتوانند با استفاده از یک زبان مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، کنترل عملکرد کل سیستم دشوار می شود.

خانه هوشمند با سم و دردسرهایش

از جمله مهم ترین پروتکل های خانه هوشمند با سیم می توان به mod-bus، S-bus، x-10 و KNX اشاره نمود. پروتکل KNX به دلیل متن باز بودن و اختصاصی بودن برای منازل هوشمند، به یکی از محبوب ترین پروتکل های سیستم اتوماسیون خانگی در جهان مبدل شده است. لازم به ذکر است که محصولات هوشمند KNX قیمت بالاتری نسبت به سایر پروتکل ها دارند.

قابلیت اطمینان و بهبود عملکرد

شبکه های هوشمند سیمی نسبت به شبکه های بی سیم قابلیت اطمینان بیشتری را برای کاربران تضمین می کنند. هرچند شبکه های ارتباط بی سیم به طور مداوم در حال بهبودند، اما می توان گفت شبکه های سیمی پایدارتر و قابل اطمینان تر هستند.

همچنین سیستم خانه هوشمند با سیم نسبت به نسخه های بی سیم نویزپذیری کمتری دارد. به عبارت دیگر در شبکه های بی سیم نزدیک به هم، امکان تداخل امواج و ایجاد نویژ مخرب بیشتر از شبکه های سیمی است. ذکر این نکته ضروری است که احتمال نویزپذیری تجهیزات بی سیم بیشتر است. اما این بدان معنا نیست که تجهیزات بی سیم قابلیت اطمینان ندارند. محصولات بی سیم استاندارد نیز قابلیت اطمینان خوبی دارند.

سرعت انتقال اطلاعات

به طور معمول شبکه های سیمی خانه هوشمند سریعتر از شبکه های بی سیم هوشمند هستند. سرعت انتقال داده ها با استفاده از روترها و سایر فناوری های جدید بر روی شبکه های کابلی به طور مداوم بهبود یافته است. دلیل اصلی این است که برای اتصال هر گجت هوشمند به شبکه یک کابل انتقال داده پر سرعت به صورت جداگانه استفاده می شود.

سرعت انتقال اطلاعات در خانه هوشمند با سیم

همچنین سرعت انتقال داده بر روی شبکه های سیمی توسط ترافیک غیر منتظره کاهش نمی یابد. چرا که در شبکه هوشمند هر خانه لازم است هر گجت با کابل شبکه اترنت به شبکه اصلی متصل شود. در نتیجه کاربر غیر مجاز قادر به اتصال به شبکه خانگی نخواهد بود.

عدم امکان جا به جایی سیستم خانه هوشمند با سیم

شبکه های سیمی از نظر جا به جایی و انتقال انعطاف پذیر نیستند. در نتیجه برای استفاده از سیستم هوشمند خانه خود در مکان دیگر لازم است علاوه بر گجت های هوشمند کلیه کابل ها و سوئیچ ها را نیز منتقل نمایید. از این موضوع می توان به عنوان یکی از محدودیت های سیستم خانه هوشمند با سیم اشاره نمود.

نصب و راه اندازی پیچیده

نصب شبکه هوشمند سیمی نسبت به سیستم بی سیم به دلیل نیاز به انجام سیم کشی و کد نویسی های مختلف پیچیده تر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد. برای اتصال هر گجت هوشمند به سیستم مرکزی خانه نیاز است کلیه ارتباطات با روترها و هاب مرکزی را مجددا پیکربندی نموده و برنامه های امنیتی و فایروال ها را نصب نمایید.

هزینه بالای نگهداری سیستم هوشمند با سیم

ممکن است در صورت استفاده از شبکه هوشمند با سیم، نیازی به سرور اختصاصی نداشته باشید. با این وجود هنگامی که تصمیم به توسعه سیستم خانه هوشمند خود می گیرید به یک سرور اختصاصی برای کنترل اتصالات و ایجاد فضای ذخیره سازی نیاز خواهید داشت.

اگر شبکه سیمی به سرور احتیاج داشته باشد ، تعمیر و نگهداری آن ممکن است پرهزینه باشد. بعلاوه ، برای نظارت بر نگهداری و امنیت ، باید به یک متخصص IT یا کارکنان متخصص فناوری اطلاعات غرامت بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *