وسایل خانه هوشمند، امکانات و قابلیت ها

از جمله نکات بسیار مهم در هنگام خرید وسایل خانه هوشمند، آشنایی با کاربردها و قابلیت های آن هاست. این شناخت در کنار نیازسنجی دقیق منجر به اتخاذ بهترین تصمیم در انتخاب تجهیزات می شود. انتخاب نادرست علاوه بر تحمیل هزینه های اضافی سبب عدم برآورده شدن خواسته های شما می شود.

در این مقاله به معرفی تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند و کاربرد هر یک می پردازیم. همچنین برخی از نکاتی را که لازم است در هنگام خرید به آن توجه کنید مورد بررسی قرار می دهیم.

وسایل خانه هوشمند

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان طیف گسترده ای دارند. این تفاوت را می توان در عملکرد، طراحی و حتی نامگذاری شرکت های مختلف تولید کننده مشاهده کرد. با توجه به این نکته بررسی وسایل خانه هوشمند به صورت موردی غیر ممکن است. از اینرو تجهیزات را براساس عملکرد آن ها مورد بررسی قرار می دهیم. در واقع قابلیت های قابل ارائه در خانه هوشمند را معرفی کرده و وسایل مرتبط با هر یک را نام می بریم.

کنترل هوشمند روشنایی

 

اگر قصد خرید وسایل خانه هوشمند برای کنترل هوشمند روشنایی را داشته باشید، دو گزینه پیش روی شماست. گزینه اول استفاده از رله هوشمند است. این سیستم ها اغلب به صورت تابلویی طراحی می شوند. برخی از تولیدکنندگان نیز اقدام به تولید مینی رله های هوشمند کرده اند که در پشت کلیدهای سنتی نصب می شوند. در صورت استفاده از تجهیزات تابلویی، نیازی به نصب کلیدهای کنترل روشنایی نیست. البته حذف کلیدها به قیمت تغییر سیم کشی و تجمیع سرخط ها در داخل تابلو برق انجام می شود.

راهکار دوم کنترل هوشمند روشنایی استفاده از کلید لمسی هوشمند است. این کلیدها ظاهر جذابی دارند و می توانند دکوراسیون داخلی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند. رنگ بندی جذاب و ظاهر زیبای این کلیدها بر روی دیوارها چشم نوازی می کند.

کنترل لوازم برقی

 

هنگام خرید وسایل خانه هوشمند دقت کنید که کدام لوازم برقی را می خواهید به سیستم هوشمند متصل کنید. این مساله به دو دلیل مهم است. اول اینکه در برآورد تجهیزات مورد نیاز شما اثر مستقیم دارد. دوم اینکه عملکرد برخی از لوازم برقی به گونه ای است که با تجهیزات هوشمند قابل کنترل نیستند. به عنوان مثال چای ساز را می توانید به سیستم هوشمند متصل کنید. این در حالی است که ماشین لباسشویی این قابلیت را ندارد. برای کنترل لوازم برقی لازم است پریزها را هوشمند کنید.

پریز هوشمند نیز با دو روش قابل دسترس است. روش اول استفاده از رله هومشند که می تواند تابلویی یا مینی باشد. روش دوم استفاده از ابزارک هایی است که به صورت روکار روی پریز نصب می شوند و عملکرد پریز هوشمند را دارند.

کنترل هوشمند سرمایش و گرمایش

 

با توجه به نوع سیستم سرمایش و گرمایش مورد استفاده، نحوه هوشمندسازی و در واقع تجهیزات مورد نیاز برای کنترل هوشمند آن متفاوت است. در خرید وسایل خانه هوشمند این موضوع را نیز باید مورد توجه قرار دهید. برخی از تجهیزات سرمایش و گرمایش به کمک ترموستات هوشمند قابل کنترل هستند. برخی دیگر از تجهیزات با ترموستات قابل کنترل نیستند. دلیل این امر تفاوت روش عملکرد و کنترل سیستم های مختلف است.

اهمیت ترموستات در خرید وسایل خانه هوشمند

اگر از فن کوئل یا چیلر استفاده می کنید، ترموستات لمسی هوشمند بهترین انتخاب برای شماست. اما در صورت استفاده از کولرگازی ترموستا انتخاب مناسبی برای شما نیست. در این حالت بهتر است از رله های هوشمند برای هوشمندسازی سیستم سرمایش و گرمایش استفاده کنید. رله های هوشمند تنها امکان روشن و خاموش شدن کولرگازی از راه دور را برای شما فراهم می کنند.

انتخاب دیگر برای کنترل کولرگازی استفاده از ریموت های یونیورسال یا دستگاه IR SHARE است. این دستگاه ها نیز محدودیت هایی دارند که باید مورد توجه قرار دهید.

سایر امکانات خانه هوشمند

در خرید وسایل خانه هوشمند علاوه بر موارد یاد شده در بالا می توانید امکانات دیگری را نیز مورد توجه قرار دهید. از جمله امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند آبیاری
  • فراخوانی آسانسور
  • کنترل هوشمند نورپردازی
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز
  • کنترل مصرف انرژی
  • کنترل درب پارکینگ
  • و ….

برای ارائه هریک از این امکانات در خانه هوشمند نیاز به تجهیزات متفاوتی است. این تفاوت به دلیل متنوع بودن عملکرد و روش کنترل تجهیزات مختلف است.

جمع بندی

قبل از خرید وسایل خانه هوشمند لازم است برآورد دقیقی از نیازهای پروژه داشته باشید. علاوه بر این شناخت دقیق تجهیزات موجود در بازار و قابلیت های آن ها تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد. تجهیزات خانه هوشمند که برای کنترل بخش های مختلف مورد اشاره در این مقاله استفاده می شوند، عمدتا در دو گروه رله و کلیدهای هوشمند دسته بندی می شوند.

اما به عنوان مثال رله هوشمند مورد استفاده برای کنترل پرده برقی با رله هوشمند روشنایی متفاوت است. پیشنهاد می شود در هنگام خرید براساس امکانات مورد نیاز پروژه و نه نامگذاری تجهیزات تولید کننده اقدام به خرید کنید. همچنین بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید.

برای خرید وسایل خانه هوشمند از فروشگاه گجت سرا دیدن کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *