در خانه های هوشمند چه می گذرد؟

در خانه های هوشمند چه می گذرد؟ برای این سوال پاسخ های متفاوتی می توان ارائه داد. پاسخ این سوال تا حد زیادی به امکانات و تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند وابسته است. علاوه بر این سناریوهایی که در هر لحظه در حال اجرا شدن هستند، نیز نقش مهمی در پاسخگویی به این سوال دارند.

گاهی اوقات سناریوهای پیچیده ای در این خانه ها در حال اجرا شدن است و گاهی اوقات سناریوهای بسیار ساده ای توسط کاربران تعریف می شود.

همانطور که اشاره شد، اینکه در خانه های هوشمند چه می گذرد تا حد زیادی به امکانات ارائه شده در خانه هوشمند بستگی دارد. هر یک از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان کاربرد خاصی دارند و می توانند کارهای متفاوتی انجام دهند. در رسیدن به پاسخ این سوال ابتدا به بررسی امکانات خانه هوشمند می پردازیم.

امکانات خانه های هوشمند

امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند بسیار متنوعند. یکی از روش های بررسی امکانات خانه هوشمند، دسته بندی آن هاست. از جمله مهمترین امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم روشنایی هوشمند
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره برقی
  • کنترل هوشمند نورپردازی
  • کنترل هوشمند دما و سیستم های سرمایش و گرمایش
  • و …

ارائه این امکانات به کمک تجهیزات خاصی امکانپذیر می شود که تجهیزات هوشمندسازی ساختمان نامیده می شوند. هریک از تجهیزات یک یا چند قابلیت خانه هوشمند را ارائه می کنند. در کنار این تجهیزات یک نرم افزار کاربردی به عنوان رابط کاربری سیستم بر روی موبایل کاربر نصب می شود.

کلیه فرایندهای کنترلی سیستم از طریق اپلیکیشن برنامه ریزی و اجرا می شوند.

در خانه های هوشمند چه کی گذرد؟

کنترل سیستم روشنایی هوشمند

کنترل سیستم روشنایی در خانه هوشمند به دو طریق انجام می شود. در برخی از خانه های هوشمند این وظیفه بر دوش کلید لمسی هوشمند گذاشته شده است. برخی دیگر از پروژه ها رله هوشمند را برای این منظور مورد استفاده قرار می دهند.

رله های هوشمند را می توان از طریق اپلیکیشن کنترل کرد. رله های هوشمند در دو نوع تابلویی و توکار تولید می شوند. نوع رله با توجه به زیرساخت و شرایط پروژه ها انتخاب می شود.

مزیت کلیدهای هوشمند نسبت به رله ها، کنترل محلی ساده و در دسترس ان هاست. در عوض رله های تابلویی عموما جریان خروجی بیشتری دارند. همچنین برای مکان های تجاری استفاده از رله هوشمند بیشتر توصیه می شود.

کنترل تجهیزات الکتریکی در خانه هوشمند

جهت کنترل تجهیزات الکتریکی در ساختمان هوشمند از رله هوشمند استفاده می شود. رله هوشمند وظیفه قطع و وصل برق تجهیزات را بر عهده دارد. با توجه به نوع رله مورد استفاده (تابلویی یا توکار) محل نصب آن متفاوت خواهد بود.

از رله ها برای کنترل لوازم برقی که با قطع و وصل برق خاموش و روشن می شوند می توانید استفاده کنید. کلید وسیله ای که قصد کنترل آن را دارید در وضعیت روشن قرار دهید. سپس دوشاخه دستگاه را از برق جدا کنید و دوباره به برق بزنید. اگر در این شرایط دستگاه روشن شد می توانید آن را با رله هوشمند کنترل کنید.

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند

با توجه به نوع سیستم سرمایش و گرمایش استفاده شده، تجهیزات مورد نیاز برای  کنترل سیستم متفاوت است. در صورتی که از فن کویل یا داکت اسپیلت استفاده کنید، می توانید کنترل آن را به ترموستات لمسی هوشمند بسپارید. در صورتی که از پکیج کولر برای سرمایش استفاده شده باشد، کنترل این تجهیزات به کمک رله های هوشمند امکان پذیر است.

کنترل دما در خانه های هوشمند

سایر امکانات خانه های هوشمند

امکاناتی که به معرفی آن ها پرداختیم در همه خانه های هوشمند ارائه می شوند. خانه های هوشمند امکانات متنوع دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به فراخوانی آسانسور، کنترل درب ها، سیستم صوت مرکزی، کنترل نورپردازی نما و … اشاره کرد. همه امکانات یاد شده به کمک رله های هوشمند و بعضی ماژولهای اختصاصی خانه هوشمند ارائه می شوند.

در خانه های هوشمند چه می گذرد؟

اکنون که با امکانات خانه هوشمند آشنا شدید، آماده هستیم ببینیم در خانه های هوشمند چه می گذرد. مهمترین قابلیت خانه هوشمند، انجام کنترل ها به کمک اپلیکیشن خانه هوشمند است. برای انجام هر کاری در خانه هوشمند کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید.

با لمس آیکون مربوط به هر یک از بخش های خانه هوشمند، وسیله مورد نظر تغییر وضعیت می دهد. قابلیت دیگر خانه های هوشمند امکان تعریف سناریو است. منظور از تعریف سناریو سلسله کارهایی است که به صورت همزمان و با یک فرمان واحد انجام می شوند.

یکی از سناریوهای پر کاربرد در خانه هوشمند سناریوی خروج از منزل است. با تعریف سناریوی خروج از منزل قادر خواهید بود تنها با یک بار لمس صفحه موبایل خود همه مصرف کننده ها را در حالت خاموش قرار دهید.

تعریف سناریوها در سیستمهای مختلف خانه هوشمند متفاوت است. در برخی از سیستم ها کاربر قادر است به راحتی سناریوها را تعریف کند. در برخی دیگر از سیستم ها تعریف سناریو کمی پیچیده تر است و باید توسط کارشناس فنی انجام شود. با توجه با اینکه از چه برندی برای هوشمندسازی ساختمان استفاده می کنید این موضوع متغیر است.

نتیجه گیری

اینکه در خانه های هوشمند چه می گذرد براساس سیستم مورد استفاده در ساختمان متغیر است. اما به صورت کلی می توان گفت آن چیزی که در همه ساختمانهای هوشمند مشترک است، کنترل تجهیزات الکتریکی به کمک اپلیکیشن است. امکان تعریف سناریوهای مختلف نیز از دیگر امکانات جذاب خانه هوشمند است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *