سیستم امنیتی هوشمند، نکات مهم و کاربردی

امروزه با گسترش استفاده از سیستم های اتوماسیون خانگی، سیستم امنیتی هوشمند نیز جایگزین دزدگیرهای سنتی شده است. ارتقاء دزدگیر های قدیمی به انواع هوشمند، امکانات امنیتی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

سیتم های امنیتی مدرن، بسیاری از ویژگی های دزدگیرهای سنتی از جمله قابلیت نظارت، کنترل و تعامل با خانه هوشمند را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه امکان پذیر می کنند.

قبل از خرید هر چیزی علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره آن چیز هستیم. به خصوص اگر پای یک ابزارک هوشمند در میان باشد. نحوه کارکرد، قابلیت ها و ارزش سرمایه گذاری از جمله موارد مهمی است که قبل از خرید به آن ها توجه می کنیم. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم امنیتی هوشمند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم امنیتی هوشمند چیست؟

هر سیستم امنیتی هوشمند شامل مجموعه ای از گجت های امنیتی متصل به اینترنت است که از طریق رابط های کاربری مختلف قابل کنترل هستند. یک سیستم امنیتی جامع ترکیبی از دوربین های مدار بسته، هشدار دهنده های صوتی ، سنسورهای حرکتی ، قفل های هوشمند و سنسورهای درب و پنجره است.

همه گجت های فوق را می توان از طریق ارتباط با یک کنترلر مرکزی به اینترنت متصل کرد تا از راه دور قابل کنترل باشند.

سیستم امنیتی هوشمند

با اتصال به اینترنت، ارتباط بین ماژول های مختلف و رابط های کاربری نظیر اپلیکیشن تلفن همراه برقرار می شود. اتصال به اینترنت کاربر را قادر می سازد تا از طریق نرم افزار تلفن همراه سیستم امنیتی هوشمند خود را کنترل کند. در این سیستم ها کاربر قادر است با دریافت هشدارها و مشاهده تصاویر دوربین های امنیتی، از راه دور بر خانه خود نظارت داشته باشد.

سیستم امنیتی هوشمند مفهومی فراتر از امنیت

برخی از سیستم های امنیتی هوشمند امروزی، مفهومی فراتر از سیستم های امنیتی مرسوم را ارائه می دهند. به عنوان مثال کنترلر مرکزی پاناسونیک مدل KX-HN6012EW مجهز به یک دوربین دید در شب و میکروفون دو طرفه با قابلیت ضبط صدا است که می تواند به عنوان سیستم کنترل کودک نیز استفاده شود. همچنین ، کنترلر SmartThings سامسونگ به یک سنسور رطوبت تجهیز شده که قادر است کاربر را از وجود نشتی آب در دیوار های خانه آگاه کند.

با توجه به نوع ماژول کنترلر مرکزی و پروتکل های استفاده شده، گجت های امنیتی به کار رفته را می توان طوری برنامه ریزی کرد که نقش های مختلفی را اجرا کنند. از جمله این موارد می توان به تنظیم دوربین برای ضبط فیلم و همچنین استفاده از یک کلید لمسی هوشمند به منظور روشن شدن لامپ ها در زمان باز شدن درب منزل اشاره کرد.

همچنین امکان نظارت بر رفت و آمد سالمندان، کودکان و حتی حیوانات خانگی نیز با استفاده از برچسب های RFID امکان پذیر است. با استفاده از این تگ های کوچک، همزمان با ورود اعضای مجهز به RFID به داخل خانه، و یا حتی خروج یکی از اعضا و عدم بازگشت او در بازه زمانی طولانی، سیستم امنیتی هوشمند پیغام هشداری بر روی تلفن همراه صاحب خانه ارسال خواهد شد.

امنیت کامل در خانه

سیستم های امنیتی ابتدایی تنها با دسترسی به دوربین مدار بسته، در تامین امنیت خانه مفید هستند. با این وجود دسترسی به سطوح بالاتر امنیت را می توان با خرید تجهیزات هوشمند تجربه کرد. خرید سنسورها و ابزارک های امنیتی هوشمند ساده ترین راهکار برای بهره مندی از امکانات بیشتر است.

هر یک از بخش های سیستم امنیتی هوشمند کارایی خاصی دارند. به عنوان مثال از سنسور های تشخیص حرکت و سنسورهای درب و پنجره به منظور حفظ امنیت می توانید بهره ببرید. این سنسور ها برای پوشش دهی تمامی قسمت های خانه قابل استفاده هستند. جهت کاهش هزینه ها می توانید از این سنسورها به صورت بهینه استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب سیستم امنیتی هوشمند

از جمله مهمترین بخش های سیستم امنیتی هوشمند، هشدار صوتی است که در ورودی خانه نصب می شود. این هشدار صوتی می تواند از نفوذ سارقان به داخل خانه جلوگیری کند. طبق تحقیقات صورت گرفته از مجرمان سابقه دار، دزد ها به طور معمول از ورود به خانه هایی كه مجهز به سیستم هشدار صوتی هستند اجتناب می كنند.

نکته مهم بعدی در استفاده از سیستم های امنیتی برد ماژول wifi است. با توجه به برقراری ارتباط نودهای مختلف بر بستر WIFI، این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

علاوه بر این، استفاده از باتری بک آپ برای سیستم های امنیتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از سیستم های هوشمند مجهز به باتری پشتیبان در زمان قطعی برق موجب آسودگی خاطر شما می شود. گزینه ی دیگری که پیش از خرید سیستم امنیتی بهتر است در نظر گرفته شود، قابلیت سازگاری با گوشی های هوشمند است. قبل از خرید سیستم امنیتی از سازگاری اپلیکیشن آن با سیستم عامل های مورد نظرتان مطمئن شوید.

نصب تجهیزات امنیتی

پس از خرید تجهیزات امنیتی هوشمند وارد فاز اجرا می شویم. نصب صحیح تجهیزات امنیتی یکی از تاثیرگذارترین قسمت ها در تضمین عملکرد مطمئن سیستم خواهد بود. در صورتی که خودتان تصمیم به نصب سیستم امنیتی داشته باشید باید نکاتی را جهت استفاده بهتر از سیستم رعایت کنید.

به عنتوان مثال در صورتی که دوربین های امنیتی بی سیم در مقابل پنجره ها نصب گردند ممکن است تصویر سارقان را در سایه ضبط کنند. در این صورت شناسایی آن ها تقریباً غیرممکن خواهد شد. همچنین آژیرهای صوتی بایستی در نقاطی دور از دسترس نصب شوند تا امکان شکستن و خاموش کردن آن ها توسط سارقان وجود نداشته باشد.

به همین دلیل توصیه می شود پیش از اقدام به خرید سیستم امنیتی هوشمند از مشاوره و راهنمایی متخصصان و کارشناسان تجهیزات امنیتی استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *