هوشمند سازی هتل و امکانات جذاب

هوشمند سازی هتل نتایج جذابی هم برای مسافران و هم برای هتلداران در پی دارد. در مقاله هتل هوشمند و نقش اینترنت اشیا در آن مقدماتی را در مورد هتل هوشمند بیان کردیم. مالکان هتل در سراسر جهان، پیوسته در تلاشند راه های جدیدی را برای کاهش هزینه و بهبود تجربه مشتریان خود به کار گیرند.

یکی از چالش./ ین حوزه، استفاده از فناوری IOT در هتل های هوشمند است. در این مقاله، به معرفی روش های استاندارد موجود در عرصه ی هوشمند سازی هتل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید …

هتل هوشمند چیست؟

در هتل هوشمند اغلب کارها به روش های نوین انجام می شوند. این امر با به کارگیری فناوری جدید “اینترنت اشیا” یا به اختصار IoT انجام می شود. با استفاده از این فناوری، دستگاه های الکتریکی توانایی ارسال و دریافت داده را کسب می کنند. سپس با  اتصال آن ها به اینترنت می توان از روش های کنترل هوشمند استفاده کرد.

با هوشمند سازی هتل، همه دستگاه های متصل به اینترنت، از یک نقطه مرکزی مانند پنل دیواری و یا اپلیکیشن تلفن همراه قابل کنترل هستند. علاوه بر این، اتصال به اینترنت حد بالایی از شخصی سازی و راحتی بیشتر را برای کاربر فراهم می کند.

لزوم هوشمند سازی هتل

طی سال های اخیر، تعداد زیادی از هتل های زنجیره ای سراسر جهان، از جمله هتل هیلتون و هتل ماریوت، به استفاده از فناوری هتل هوشمند روی آورده اند. استقبال غول های صنعت هتلداری سبب شده است بسیاری از هتل های کوچکتر نیز وارد این فضای رقابتی شده و به عرصه هوشمند سازی هتل بپیوندند.

نمونه هوشمند سازی هتل

رقابت با سایر هتل ها تنها دلیل استقبال مدیران صنعت هتلداری از فناوری هتل هوشمند نیست. فناوری هتل هوشمند این پتانسیل را دارد که نه تنها تجربه میهمانان را بهبود بخشد، بلکه میزان درآمد هتل را نیز افزایش دهد. تمامی هتل ها در هر سطحی که باشند می توانند از هوشمندسازی بهره ببرند. در ادامه به بررسی ماژول ها و امکانات مختلفی که می توان در یک هتل هوشمند به کار برد می پردازیم.

  • کنترل نور و دما با روش های نوین

اولین گام در هوشمند سازی هتل، به کارگیری فناوری اینترنت اشیا به منظور کنترل خودکار تجهیزات موجود در اتاق است. این کار با استفاده از تجهیزات مختلفی می تواند صورت بگیرد. هر یک از این تجهیزات کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال با استفاده از ترموستات هوشمند، می توان دمای اتاق را در حد مورد انتظار کاربر تنظیم کرد.

علاوه بر این به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد. همچنین با به کار گیری سیستم روشنایی هوشمند بسته به سطح نور طبیعی موجود در اتاق ، شدت نور لامپ ها به طور خودکار تنظیم می شوند.

  • ثبت درخواست خدمات هوشمند

از جمله امکانات دیگری که هوشمند سازی هتل را جذاب تر می کند، امکان رزرو آنلاین امکانات مختلف موجود در هتل است. هر کاربر به راحتی می تواند به صورت لحظه ای به اطلاعات هتل دسترسی داشته باشد. همچنین کاربر قادر خواهد بود امکانات مورد نظر خود را با استفاده از تلفن همراه خود رزرو کند.

به عنوان مثال کاربر می تواند از طریق اپلیکیشن هتلی نصب شده بر روی تلفن همراه خود، میز رستوران هتل را رزرو کند. مهمانان می توانند برای شرکت در جُنگ های شادی هتل بلیط رزرو کنند و یا برای استفاده از امکانات ورزشی هتل ثبت نام نمایند.

  • استفاده از مرکز اطلاعات هوشمند

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی که هوشمند سازی هتل در اختیار مدیران قرار می دهد، استفاده از مرکز اطلاعات هوشمند است. به عنوان مثال در پذیرش هتل، از یک پنل لمسی هوشمند استفاده می کنند که در زمان مراجعه میهمانان خارجی مشکلی بابت زبان ارتباطی وجود نداشته باشد.

با استفاده از این پنل کاربر می تواند به کلیه اطلاعات مربوط به اتاق خود، امکانات هتل و حتی اماکن تورسیتی اطراف هتل به صورت گرافیکی و به یکی از زبان های بین المللی دسترسی پیدا کند.

همچنین پذیرش هتل می تواند برای هر یک از اتاق ها به صورت جداگانه پیغام اختصاصی ارسال کند. برای مثال پذیرش هتل می تواند، به محض ورود کاربر به داخل اتاق، پیام خوشامدگویی با نام و زبان مادری او پخش کند.

  • قفل هوشمند اتاق

از موارد مهم مورد استفاده در هوشمند سازی هتل می توان به سیستم کنترل تردد و قفل درب هوشمند اشاره کرد. با استفاده از این سیستم، کاربر به جای کلید از کارت RFID برای باز کردن درب اتاق بهره می برد.

با نزدیک کردن کارت به قفل دیجیتال اتاق، در صورتی که کاربر مجاز به دسترسی به اتاق باشد درب باز می شود. همچنین از طریق شبکه هوشمند کلیه ورود و خروج ها به هر اتاق در سیستم پذیرش هتل ثبت می شود.

با نصب یک سنسور بر روی قفل هوشمند، پذیرش هتل در جریان باز ماندن درب اتاق ها قرار می گیرد. همچنین با استفاده از سیستم پاور سوئیچ می توان در هر لحظه وضعیت حضور یا عدم حضور مسافر در اتاق را رصد کرد.

  • پنل کنار تختی، عضو جدانشدنی هوشمند سازی هتل

به منظور راحتی بیشتر کاربر در انجام کارها و دسترسی به خدمات از پنل کنار تختی استفاده می شود. این پنل در کنار تخت و بر روی پاتختی یا دیوار نصب می شود.

مسافر بدون بلند شدن از روی تخت می تواند به امکانات مختلف اتاق خود دسترسی داشته باشد. از جمله قادر است کلیه خطوط روشنایی اتاق را روشن یا خاموش کند، پرده اتاق را باز و بسته نماید و یا دمای اتاق را تنظیم کند.

همچنین می تواند با فشردن کلید های تعبیه شده بر روی پنل، درخواست غذا و یا درخواست نیروی خدماتی را به پذیرش هتل ارسال کند.

جمع بندی

هوشمند سازی هتل، یکی از راه های افزایش درآمد هتل است. استفاده از تکنولوژی های هوشمند تجربه اقامت مسافران را بهبود می بخشد. این امر سبب افزایش نرخ بازگشت مسافران و همچنین بازاریابی دهان به دهان برای هتل و مراکز اقامتی می شود.

همچنین با استفاده از سیستم های هوشمند شاهد میزان قابل توجهی از صرفه جویی در مصرف انرژی خواهید بود. استفاده درست از این تکنولوژی ها حتی می تواند هزینه نیروی انسانی هتل را کاهش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *