همه چیز درباره ی کلید روشنایی هوشمند

کلید روشنایی هوشمند از جمله تجهیزات پرکاربرد خانه هوشمند است. این کلیدها به منظور کنترل تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها انواع مختلفی دارند و توسط شرکت های مختلفی تولید می شوند.

تنوع کلیدها انتخاب مناسب را برای کاربران دشوار می کند. اغلب کلیدهای روشنایی هوشمند با تکنولوژی صفحات لمسی تولید می شوند. به همین دلیل اغلب اصطلاح کلید لمسی هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی کلید روشنایی هوشمند می پردازیم.

کلید روشنایی هوشمند چیست؟

به بیان ساده یک کلید کنترل روشنایی که می توانید آن را به کمک موبایل کنترل کنید. نامگذاری این کلیدها از نحوه عملکرد آن ها گرفته شده است. این کلیدها از جمله پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند هستند. کلید روشنایی هوشمند از دو بلوک با عملکردهای کاملا متفاوت ساخته شده است.

مدار قدرت کلید هوشمند به جریان برق شهر متصل می شود. به همین دلیل آن را مدار قدرت نامیده اند. وظیفه این بخش از کلید کنترل جریان سیستم روشنایی است.

کلید روشنایی هوشمند

بخش دیگر کلید روشنایی هوشمند، مدار فرمان کلید است. این بخش از کلید وظیفه تامین سیگنال فرمان مدار قدرت را بر عهده دارد. چنانچه کلید هوشمند شما لمسی باشد، با هر بار لمس کلید یک سیگنال فرمان شکل گرفته و برای مدار قدرت ارسال می شود. زمانی که به کمک اپلیکیشن فرمانی را برای کلید صادر می کنید، فرایند مشابهی طی شده و سیگنال فرمان برای مدار قدرت تشکیل می شود.

عملکرد کلید هوشمند

همانطور که در بخش قبل بیان کردیم، مدار فرمان کلید هوشمند روشنایی وظیفه تولید سیگنال های تغییر وضعیت مدار قدرت را بر عهده دارد. چنانچه کاربر از طریق اپلیکیشن فرمانی را صادر کند، این فرمان باید به سیگنال قابل فهم مدار قدرت تبدیل شود. در واقع مدار فرمان وظیفه ترجمه دستورات کاربر به سیگنال قابل فهم مدار قدرت را بر عهده دارد.

کاربر از دو طریق می تواند به کلید هوشمند روشنایی فرمان بدهد. روش اول کنترل محلی است. در این روش با هر بار لمس کلید توسط کاربر، فرمان تغییر وضعیت یکی از پل های کلید صادر می شود. این فرمان سبب تغییر حالت رله در مدار قدرت و نهایتا تغییر وضعیت لامپ می شود.

روش دوم کنترل از طریق اپلیکیشن است. در این روش فرمان صادر شده توسط کاربر، بر بستر اینترنت به مدار فرمان کلید می رسد و عملیات مورد نظر او را اجرا می کند. در ادامه به بررسی نحوه اتصال کلیدها به اینترنت می پردازیم.

اتصال کلید روشنایی هوشمند به اینترنت

همانطور که اشاره کردیم، زمانی که کاربر بیرون از منزل حضور دارد، فرمان های کنترلی او از طریق اینترنت برای کلید ارسال می شود. بنابراین لازم است کلید هوشمند روشنایی به اینترنت متصل شود. اتصال کلیدها به اینترنت به دو روش انجام می شود. در واقع کلیدها با دو تکنولوژی متفاوت تولید می شوند. در روش اول هر کلید به صورت مستقل به اینترنت متصل می شود. این کلیدها را کلید هوشمند stand alone و یا کلید لمسی هوشمند وای فای می نامند.

گروه دوم کلیدهای هوشمند به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. ارتباط کلیدها با دستگاه واسط می تواند به صورت بی سیم یا باسیم برقرار شود. همچنین ارتباط دستگاه واسط با اینترنت نیز می تواند به صورت بی سیم یا باسیم برقرار شود. شرکت های مختلف تولید کننده اسامی متفاوتی بر روی دستگاه واسط خود می گذارند. هاب مرکزی، گِیت وِی، کنترل کننده مرکزی و … از جمله پرکاربردترین اسامی این دستگاه است.

نکات مهم قبل از خرید

اگر قصد خرید کلید هوشمند روشنایی دارید می توانید وارد فروشگاه گجت سرا شوید و از بین محصولات متنوع موجود، کلید مورد نظرتان را انتخاب کنید. همیشه در هنگام خرید نکات مهمی وجود دارد که بهتر است به آن ها توجه کنید. همه نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید را در راهنمای خرید کلید لمسی گردآوری کرده ایم. در اینجا به صورت خلاصه به بررسی مهمترین نکات می پردازیم.

توان مصرفی کلید

کلید هوشمند روشنایی همواره در حال مصرف برق است. مدارات الکترونیکی داخلی این کلیدها همواره باید روشن باشند تا کلید قابل استفاده باشد. بالا بودن توان مصرفی کلیدها در دراز مدت هزینه هنگفتی را به مبلغ قبض برق شما اضافه خواهد کرد. معمولا توان مصرفی کلیدهای استاندارد در حدود 0.15 وات است.

جنس رویه کلید

تولیدکنندگان مختلف از مواد متفاوتی برای رویه کلید روشنایی هوشمند استفاده می کنند. شیشه و پلکسی پرکاربردترین مواد برای رویه کلیدها هستند. پلکسی قیمت ارازنتر و فرآیند تولید راحت تری دارد. در مقابل شیشه زیبایی و عمر مفید بیشتری دارد. اگر چه قیمت تمام شده آن نیز کمی بالاتر است.

زیرساخت نصب

زیرساخت نصب مورد نیاز کلیدها را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد. اولا بستر سیم کشی مورد نیاز برای برقراری ارتباط کلید با شبکه خانه هوشمند و دوم استاندارد قوطی کلید مورد نیاز برای نصب کلیدها. عدم توجه به این موارد می تواند چالش تخریب و بازسازی را برای شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر سیم کشی خط داده، تمام کلیدهای هوشمند نیاز به سیم نول جهت فعال شدن دارند. بنابراین باید سیم نول را در داخل همه قوطی کلیدها داشته باشید.

استاندارد

متاسفانه تاکنون استاندارد داخلی در زمینه کلید روشنایی هوشمند تدوین نشده است. با این وجود برخی از استانداردهای خارجی وجود دارند که شرکت های تولید کننده می توانند آن ها را اخذ کنند. مهمترین استانداردهای مورد استفاده برای کلیدهای هوشمند می توان به IEC (عدم تداخل الکترومغناطیسی)  و CE (مجوز صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا) اشاره کرد.

اکیدا توصیه می کنیم محصولاتی را تهیه کنید که خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *