مزایای خانه هوشمند برای سالمندان

در این مقاله به بررسی مزایای خانه هوشمند برای سالمندان می پردازیم. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی در سال 2050، جمعیت افراد بالای 65 سال از کودکان زیر 14 سال بالاتر خواهد بود. این تغییرات سنی جمعیت ، چالش های زیادی را در مورد سلامتی و کیفیت زندگی افراد سالمند و فرزندان آنها، در آینده ایجاد خواهد کرد.

افزایش سن، برخی از افراد را به یک سیستم پشتیبانی از جمله خانواده، پرستار و یا اقامتگاهی مجهز به امکانات منطبق بر مشکلات شایع پیری محتاج می کند. با افزایش سن مشکلاتی مانند کاهش بینایی، کاهش تحرک، افزایش خطر زمین خوردن و موارد دیگر بین سالمندان شایع می شود.

طبق گزارشات موسسه تحقیقاتی AARP امریکا، در حال حاضر جمعیت افراد بالای 65 سال در ایالات متحده حدود 55 میلیون نفر است. 87٪ از این افراد مایل هستند به جای انتقال به مراکز مراقبت از سالمندان، ادامه زندگیشان را در خانه خود بگذرانند.

یکی از را ه های ارتقا آسایش سالمندان، بهره مندی از مزایای خانه هوشمند برای سالمندان است. با استفاده از امکانات خانه هوشمند می توان امیدوار بود که افراد سالمند، سال های انتهایی عمر خود را در خانه خود زندگی کنند.

در بررسی نقش خانه هوشمند برای سالمندان می توان به افزایش سطح ایمنی و یا انجام فعالیت های مراقبتی با کنترل از راه دور اشاره کرد. همچنین برخی از ابزارک های هوشمند جهت انجام کارهای روزمره به سالمندان یاری می رسانند. کارهایی که ممکن است سالمندان به تنهایی قادر به انجام آنها نباشند.

نقش خانه هوشمند برای سالمندان

خانه هوشمند از تعدادی گجت هوشمند تشکیل شده است که به کمک اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند. هر یک از این گجت ها بخشی از فعالیت های ساکنان خانه را تسهیل می کنند. همچنین امکان نظارت بر قسمت های مختلف ساختمان را فراهم می کنند. یکی از مزایای خانه هوشمند برای سالمندان، کنترل شرایط سلامتی آن هاست.

کنترل سلامتی در خانه هوشمند برای سالمندان

در هنگام دوش گرفتن یک چکاپ سریع به وسیله دوش هوشمند بر روی بدن شما انجام می شود. تختخواب شما می تواند به سنسورهایی مجهز باشد که علائم بیماری شما را در مراحل اولیه تشخیص دهند. داده های جمع آوری شده بر روی گجت های مختلف مراقبتی جمع آوری شده و براساس آن ها تصمیم گیری می شود. همچنین امکان ارسال این داده ها برای پزشک معالج وجود دارد.

سالمندان مستقل با خانه هوشمند

خانه هوشمند برای سالمندان استقلال و امنیت به ارمغان می آورد. همچنین می تواند مانع انتقال آن ها به مراکز نگهداری سالمندان شود. این فناوری امکان نظارت و بررسی مستمر وضعیت سلامت این افراد توسط فرزندان و پرستارانشان را فراهم می کند.

ابزارک های خانه هوشمند از جمله سنسورهای محیطی، دوربین های امنیتی و هشدار دهنده های صوتی می توانند زندگی روزمره سالمندان را راحت تر و ایمن تر کند. همچنین می تواند تنهایی آن ها را کاهش دهد.

بسیاری از فعالیت هایی که برای زندگی مستقل سالمندان الزامی است می تواند تحت کنترل و نظارت قرار گیرد. همچنین در صورت نیاز می توان در مواقع لزوم از این اطلاعات استفاده کرد. به عنوان مثال هنگام زمین خوردن و یا فراموش کردن مصرف دارو، بلافاصله به بستگان فرد سالمند اطلاع داده می شود.

همچنین در کنار مدیریت هوشمند مصرف قرص، می توان از گلدان هوشمند برای آبیاری گیاهان و بارکد اسکنر اتوماتیک متصل به سطل زباله نیز استفاده کرد . این اسکنر بسته بندی های دور ریخته شده را اسکن نموده و اقلام مصرف شده را به صورت اتوماتیک به لیست خرید کاربر اضافه می کند.

با این وجود، شخصی که در خانه هوشمند زندگی می کند استقلال خود را تا حد زیادی حفظ خواهد کرد.

بررسی یک اتاق خواب هوشمند

کیفیت خواب نقش پر رنگی در سلامتی افراد دارد. فناوری جدید با ایجاد ابزارهایی فراتر از کنترل عمق خواب، مفهوم جدیدی را به نام اتاق خواب هوشمند معرفی کرده است. به عنوان مثال تشک های ارگونومیک هوشمند توسط تلفن همراه کنترل می شوند. همچنین می توان با شبیه سازی نور طبیعی طلوع آفتاب، در هر ساعتی از شبانه روز با نور آفتاب از خواب بیدار شد.

فناوری هوشمند همه بخش های اتاق خواب را تحت کنترل در می آورد. با استفاده از فناوری به نام Sleep Guardian  می توان احتمال وقوع خواب های آشفته برای سالمندان را تا حدود زیادی کاهش داد. این گجت هوشمند به طور خودکار ارتعاشاتی را تولید می کند که جلوی وحشت شبانه فرد را می گیرد.

روشنایی در خانه هوشمند برای سالمندان

طبق تحقیقات یک موسسه تحقیقاتی در سوئد، روشنایی مناسب برای سالمندان ضروری است و مزایای مختلفی برای آن ها دارد. از جمله اثرات نور مناسب می توان به افزایش میزان اشتها و همچنین کاهش احساس تنهایی اشاره نمود. لازم به ذکر است که میزان نور شبکیه چشم افراد بالای 50 سال به طور متوسط نصف میزان نور شبکیه یک جوان 20 ساله است.

به دلیل محدودیت های حرکتی روشن یا خاموش کردن چراغ های روشنایی ممکن است برای سالمندان سخت باشد. از جمله مزایای خانه هوشمند برای سالمندان کنترل روشنایی است.

با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند افراد مسن می توانند چراغ های مورد نیازشان را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و یا ریموت کنترل روشن و خاموش نمایند. جهت بهره مندی از این قابلیت می توانید کلید لمسی هوشمند تهیه کنید. راهکار دیگر استفاده از لامپ های هوشمند است که هزینه بیشتری دارند.

مانیتورینگ سالمندان در یک خانه هوشمند

متاسفانه برخی از سالمندان در سنین پیری به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند . این افراد ممکن است گاهی اوقات چراغ های خانه را روشن بگذارند و یا شیر آب را نبندند. حتی ممکن است پس از آشپزی خاموش کردن گاز را فراموش کنند. نقش خانه هوشمند برای سالمندان در حل مشکلات فوق بسیار کلیدی است.

در صورت مشاهده این قبیل مشکلات سیستم های نظارتی و سنسورها، هشدارهایی را برای سالمندان و مراقبان آنها ارسال می کنند. همچنین برخی از این سیستم ها توانایی خاموش کردن وسایل برقی از راه دور را نیز فراهم می کنند.

کاهش هزینه خانه هوشمند برای سالمندان

از دیگر مزایای خانه هوشمند برای سالمندان می توان به کاهش هزینه های مربوط به مصرف انرژی اشاره کرد. در یک سیستم اتوماسیون خانگی و با استفاده از یک ترموستات هوشمند، می توان میزان مصرف انرژی را کاهش داد. همچنین متعادل نگه داشتن دمای اتاق که برای سلامت یالمندان بسیار ضروری است با این گجت امکانپذیر است. با توجه به هزینه های بالای پزشکی و مراقبتی سالمندان، کاهش هزینه اتفاقی خوشایند برای سالمندان است.

ترموستات هوشمند به طور متناوب دمای خانه را کنترل کرده و در صورت نیاز به صورت خودکار خانه را گرم یا سرد می کنند. به این ترتیب دیگر نگران گرم یا سرد شدن هوای خانه نخواهید بود.

کنترل مستمر پارامتر های حیاتی

کنترل سلامتی یکی دیگر از مزایای خانه هوشمند برای سالمندان است. با استفاده از سیستم خانه هوشمند می توان شرایط سلامت سالمندان را به طور متناوب کنترل نمود و در صورت لزوم نتایج آن را برای پزشکان ارسال کرد. اغلب سالمندان با بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و یا دیابت درگیر هستند.

گجت های پوشیدنی هوشمند قادرند فشار خون، قند خون، ضربان قلب و سایر علائم حیاتی افراد را به صورت مداوم کنترل کنند. استفاده از این گجت ها افراد سالمند و مراقبان آن ها را قادر می سازد تا در صورت لزوم و در زمانی کوتاه به موارد اضطراری پزشکی پاسخ دهند.

در عین حال استفاده از این ابزارک ها تا حدود زیادی از هزینه های مراقبتی حوزه سلامت را کاهش می دهد. همچنین با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه می توان زمان مصرف دارو های مختلف را به سالمندان یادآور شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *