درباره ی خانه هوشمند وای فای (wifi)

خانه هوشمند از جمله تکنولوژی های جدید مورد استفاده در صنعت ساختمان است. دراین مقاله به بررسی جدیدترین پیشرفت های این تکنولوژی پرداخته و خانه هوشمند وای فای را مورد بررسی قرار می دهیم. خانه هوشمند مکانی است که در آن برخی از وسایل الکتریکی را میتوان با استفاده از موبایل کنترل کرد. امکان کنترل از راه دور، مهم ترین ویژگی این سیستم ها است.

ارتباط کاربر با سیستم هوشمند بر بستر اینترنت برقرار می شود. براساس روش اتصال تجهیزات به اینترنت، انواع مختلفی از سیستم هوشمند به بازار معرفی شده است. با من همراه باشید … .

خانه هوشمند

اگر دوست دارید مدرن زندگی کنید، خانه هوشمند را امتحان کنید! یک انتخاب کم هزینه و جذاب. اپلیکیشن خانه هوشمند را بر روی موبایل خود نصب کنید. تجهیزات هوشمند را راه اندازی کنید. موبایل را به اینترنت وصل کنید و تغییرات مورد نظر را در وضعیت تجهیزات ایجاد کنید. روشن و خاموش کردن لامپ ها فقط با یکبار لمس صفحه موبایل! حتی می توانید کارها را ساده تر کنید. یک سناریو تعریف کنید و چندین کار را با یکبار لمس صفحه انجام دهید.

قابلیت های خانه هوشمند وای فای (wifi)

خانه هوشمند وای فای همه این قابلیت ها را در اختیار شما می گزارد. حتی قابلیت هایی فراتر از آنچه در اینجا به آن اشاره کردیم. پس از توضیح مختصری در مورد سیستم های وای فای به معرفی قابیلت های آن ها می پردازم.

انواع خانه هوشمند

برخلاف سیستم های سنتی که تنها یک خط انتقال قدرت (برق شهر) دارند، سیستم های هوشمند یک خط انتقال داده نیز دارند. این خط انتقال داده بین نودهای مختلف شبکه و اینترنت برقرار می شود. انتقال داده می تواند به صورت بی سیم یا سیمی انجام شود. همچنین پروتکل انتقال داده بر روی بسترهای مختلف متفاوت است.

اگر انتقال داده تجهیزات خانه هوشمند بر بستر وای فای انجام شود، آن را خانه هوشمند وای فای می نامند. اغلب ابزارک های مورد استفاده در این سیستم مستقیما و از طریق ارتباط وای فای به اینترنت متصل می شوند. در ادامه به بررسی این سیستم ها خواهیم پرداخت.

خانه هوشمند بی سیم

در حال حاضر 3 تکنولوژی ارتباط بی سیم در خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. ارتباط بلوتوث، WiFi ، و ارتباط رادیویی. برخی از سیستم ها نیز به صورت همزمان از تکنولوژی های مختلف استفاده می کنند. کاربرد بستر وای فای برای انتقال داده در خانه هوشمند وای فای دلیل نامگذاری این سیستم است. در این پروتکل ارتباط تجهیزات با مودم ADSl به کمک امواج WIFI و بدون نیاز به دستگاه جانبی برقرار می شود.

خانه هوشمند وای فای

ارتباط تجهیزات خانه هوشمند با اینترنت ممکن است به صورت مستقل ( هر تجهیز جداگانه به اینترنت متصل شود) یا به صورت تجمیعی انجام شود. ارتباط تجمیعی به کمک دستگاه کنترل مرکزی انجام می شود. در این سیستم ها ارتباط دستگاه مرکزی با اینترنت بر بستر امواج WIFI و ارتباط دستگاه مرکزی با سایر تجهیزات بر بستر ارتباط رادیویی یا بلوتوث صورت می گیرد.

WIFI  چیست؟

این کلمه مخفف wireless fidelity  است. یک فناوری انتقال بی سیم با برد کوتاه که جهت بهبود نحوه ی برقراری ارتباط میان تجهیزات شبکه بی سیم به وجود آمده است. با پیشرفت فناوری وای فای و رشد روزافزون سیستم های هوشمند، استفاده از این فناوری در خانه هوشمند منجر به تولد خانه هوشمند وای فای شده است.

ویژگی های خانه هوشمند وای فای

سیستم های وای فای با وجود سن کمی که دارند، به دلیل قابلیت هایشان به شکل گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته اند. اگر چه تعداد مزایای این سیستم ها زیاد نیست، با این وجود مزیت های مهمی به شمار می روند.

عدم نیاز به تغییر سیم کشی

مهم ترین ویژگی خانه هوشمند وای فای عدم نیاز به تغییر سیم کشی برای خانه های در حال استفاده است. تغییر سیم کشی علاوه بر تحمیل هزینه سیم کشی به کاربر، چالش های تخریب و بازسازی را نیز به همراه دارد. اگرچه وجود سیم نول در قوطی کلید برای عملکرد ابزارک ها ضروری است.

نصب و راه اندازی سریع و آسان

یکی از چالش های کاربران برای استفاده از خانه هوشمند، پیچیدگی نصب و راه اندازی تجهیزات است. یکی از نوآوری هایی که در توسعه تجهیزات هوشمند به آن توجه شده است، plug and play بودن تجهیزات است. یعنی کاربر بتواند تجهیزات را به برق وصل کرده و بدون نیاز به هیچ کار دیگری از آن ها استفاده کند. این قابلیت در تولید تجهیزات خانه هوشمند وای فای لحاظ شده است.

دسترسی راحت به مودم وای فای

امروزه مودم وای فای را می توان تقریبا در تمام خانه ها، فروشگاه ها، دفاتر کار و … پیدا کرد. برای استفاده از خانه هوشمند وای فای، تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک مودم وای فای است. با توجه به در دسترس بودن این مودم ها، استفاده از این سیستم ها بسیار راحت است.

چالش های خانه هوشمند وای فای

ممکن است برای کاربران این سوال پیش بیاید که آیا امواج تولید شده از این تکنولوژی اثرات مضر بر روی بدن انسان دارد؟ در جواب باید گفت تأثیر اشعه ایجاد شده توسط وای فای بر روی بدن انسان در محدوده ای ایمن و بسیار ناچیز است.

 

در فناوری وای فای، هوا به عنوان واسطه ای برای انتقال و دریافت داده استفاده می شود. همین امر سبب نویزپذیری بالای این ارتباط در مناطق با نویز زیاد می شود. به همین دلیل استفاده از این بستر ارتباطی در مکان های صنعتی که نویز زیادی دارند توصیه نمی شود.

سیستم وای فای یا سیستم باسیم؟

عملکرد و کارایی خانه هوشمند وای فای با سیستم های هوشمندسازی با سیم تفاوت چندانی ندارد. تنها در صورتی که محیط نویز زیادی داشته باشد، استفاده از تکنولوژی WIFI گزینه مناسبی نیست. از سوی دیگر این تکنولوژی برای مکان های در حال استفاده گزینه بهتری محسوب می شود. دلیل این امر عدم نیاز به تغییر سیم کشی و زیرساخت است.

جمع بندی

خانه هوشمند وای فای اصطلاحی است که برای سیستم های هوشمندسازی ساختمان بی سیم رایج شده است. مزیت اصلی این سیستم ها عدم نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان است. از سوی دیگر این سیستم ها به دلیل نویزپذیر بودن برای محیط های صنعتی انتخاب مناسبی نیستند. اگر سوالی برای شما باقی مانده است، با ما در ارتباط باشید. مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *