خانه ی هوشمند و همه چیز درباره ی آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی خانه ی هوشمند بپردازیم. تکنولوژی جدیدی که به سرعت در حال گسترش است. این خانه ها امکانات متفاوتی دارند. نوع برند تجهیزات و همچنین نیازهای کاربر تعیین می کنند که سیستم هوشمند چه امکاناتی داشته باشد.

همچنین عملکرد سیستم های مختلف هوشمندسازی متفاوت است. نوع پروتکل ارتباطی سیستم و تجهیزات مورد استفاده برای هرکار نیز می تواند متنوع باشد. با من همراه شوید تا هرآنچه باید درباره ی خانه ی هوشمند بدانید را بیان کنم.

خانه ی هوشمند چیست؟

به بیان ساده مکانی است که در آن همه کارها به کمک موبایل انجام می شود. یک اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و به کمک آن کنترل تجهیزات الکتریکی و سیستم های روشنایی را در دست بگیرید. سیستم های هوشمند ساختمان همچنین به اینترنت متصل می شوند.

به همین دلیل شما می توانید به کمک اینترنت از هرکجای دنیا سیستم را تحت کنترل دربیاورید.

خانه هوشمند چه امکاناتی دارد؟

شما تعیین می کنید خانه ی هوشمندتان چه امکاناتی داشته باشد. تقریبا تمام تجهیزات الکتریکی و روشنایی را می توانید به کمک اپلیکیشن کنترل کنید. با توجه به تنوع امکانات برندهای مختلف و نحوه ارائه آن ها، در اینجا به بیان امکانات خانه ی هوشمند به صورت دسته بندی شده می پردازیم.

کنترل سیستم روشنایی

اولین قابلیتی که در هر خانه ی هوشمند وجود دارد، کنترل سیستم روشنایی است. انواع لامپ ها را می توانید در سیستم خانه هوشمند به کمک اپلیکیشن کنترل کنید. برای اتصال لامپ ها به سیستم هوشمند دو راه وجود دارد. روش اول استفاده از کلید لمسی هوشمند است.

این کلیدها علاوه بر طراحی زیبا و جذاب، تجربه عملکرد متفاوتی را برای شما فراهم می کنند. روش دوم کنترل سیستم روشنایی در خانه هوشمند استفاده از رله هوشمند است. این سیستم ها به صورت تابلویی نصب می شوند. عملکرد رله ها نیز مشابه کلیدهاست با این تفاوت که کلیدها به صورت محلی نیز قابل کنترل هستند.

کنترل تجهیزات الکتریکی

برای کنترل تجهیزات الکتریکی در خانه ی هوشمند از رله های هوشمند استفاده می شود. این رله ها در دو نوع تو کار و تابلویی قابل استفاده هستند. رله های توکار (مینی) می توانند در پشت پریز یا قبل از مصرف کننده نصب شوند. رله تابلویی نیز در داخل تابلو نصب می شود.

سیم کشی سیستم های مبتنی بر رله تابلویی و رله توکار کمی متفاوت است. به همین توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید، از هماهنگی تجهیزات با سیم کشی واحد مسکونی خود مطمئن شوید.

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

قابلیت جذاب دیگری که در خانه ی هوشمند قابل ارائه است، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش است. کنترل این سیستم ها به روش های مختلفی قابل انجام است. علمل تعیین کننده برای روش کنترل، نوع سیستم استفاده شده است.

اگر از داکت اسپیلت، فن کوئل یا چیلر استفاده می کنید بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از ترموستات لمسی هوشمند است. اما اگر سیستم شما کولر (آبی یا گازی) و پکیج است به کمک رله هوشمند می توان کنترل آن ها را در دست گرفت.

استفاده از ترموستات امکان تنظیم دما را نیز به کاربر می دهد که با استفاده از رله امکان پذیر نیست.

سایر امکانات خانه ی هوشمند

در اینجا به کلیاتی در مورد امکانات خانه ی هوشمند اشاره کردیم. امکانات دیگری نیز در این سیستم ها قابل ارائه اند. امکاناتی از قبیل کنترل درب پارکینگ با موبایل، احضار آسانسور با موبایل، کنترل درب ورودی، کنترل پرده برقی و … . بنابراین مهم است که شما برآورد درستی از نیازهای هوشمندسازی خانه خود داشته باشید.

پروتکل های ارتباطی خانه ی هوشمند

نکته مهم دیگری که در استفاده از خانه ی هوشمند باید به آن توجه کنید، پروتکل ارتباطی تجهیزات هوشمند است. منظور از پروتکل زبان ارتباطی بین تجهیزات خانه هوشمند است. این تجهیزات بر بستر بی سیم و باسیم به هم مرتبط می شوند.

هریک از بسترهای ارتباطی به نوبه خود پروتکل های متفاوتی دارند. به عنوان مثال شناخته شده ترین پروتکل های باسیم، پروتکل Mod bus و KNX است. همچنین در زمینه ارتباط بی سیم نیز می توان ارتباط رادیویی، بلوتوث و WIFI را مورد اشاره قرار داد.

اگر قصد خرید تجهیزات خانه ی هوشمند را دارید حتما “راهنمای خرید خانه هوشمند” را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *