دستیار هوشمند نابینایان، ابزارکی متفاوت

دستیار هوشمند نابینایان theia برای کمک به راه رفتن افراد نابینا تولید شده است. بیش از 253 میلیون فرد نابینا در سراسر جهان وجود دارد. اکثریت این افراد بدنبال راهی برای مستقل شدن و داشتن زندگی عادی هستند. متأسفانه بسیاری از افراد نابینا از فعالیت های عادی اجتماعی مانند خرید  کردن و یا رستوران رفتن محروم هستند .

در برخی کشورها سگهای راهنما به منظور یاری رساندن به افراد نابینا در فعالیت های روزمره آموزش می بینند. ولی استفاده از این حیوانات برای تمامی افراد ممکن نیست. اکثریت جمعیت نابینایان بدلیل تنها از عصای سفید استفاده می کنند.

محدودیت های مختلفی از جمله آلرژی ، هزینه ی بالای نگهداری و کوچک بودن خانه های آپارتمانی سبب شده که این سگ ها برای همه افراد مناسب نباشند. دستیار هوشمند نابینایان Theia می تواند میزان سرعت و جهت حرکت را از طریق ویبره به کاربر منتقل کند.

از این طریق کاربر احساس خواهد کرد که توسط این دستیار به جهت مشخصی هدایت می شود. از آنجایی که فرد نابینا زمانی را برای تفسیر دستورات Theia صرف نمی کند ، با استفاده از این دستگاه می تواند با سرعت یک عابر بینا حرکت کند. به همین دلیل محققان دانشگاه لافبورو انگلستان دستیار کوچک theia را بعنوان جایگزینی برای سگ های راهنما معرفی کرده اند.

اولین دستیار هوشمند نابینایان

در حال حاضر دستیار هوشمند Theia به صورت یک نمونه اولیه در دانشگاه لافبورو تولید شده است. سازندگان آن تلاش می کنند در نسخه های آتی با استفاده از داده های موجود در اینترنت، مانند تراکم ترافیک (عابر پیاده و اتومبیل) و آب و هوا کارایی آن را بهبود ببخشند.

همچنین قصد دارند با استفاده از یک روش سنجش از راه دور که از نور استفاده می کند(Lidar) و ترکیب چند دوربین، تصویری سه بعدی از محیط اطراف کاربر ثبت کنند. با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا (IOT) و پردازش این اطلاعات می توان امید داشت کاربران در کوتاهترین زمان و در سلامت به مقصد برسند.

نمونه اولیه دستیار هوشمند نابینایان

فناوری ربات هوشمند theia

Theia  یک دستیار هوشمند کوچک دستی است . این ربات با استفاده از فناوری نوین IOT  و الهام گرفتن از کنسول های بازی واقعیت مجازی ساخته شده است . ربات هوشمند Theia  یک وسیله دستی قابل حمل است و با هدف راهنمایی کاربران کم بینا در فضاهای بزرگ طراحی شده است.

در این گجت هوشمند نوع جدیدی از بازخورد نیرو که شامل ژیروسکوپ کنترل لحظه ای (CMG) است برای کنترل کاربر استفاده می شود. این بازخورد نیرو مشابه فن آوری به کار رفته در ماهواره ها و سفینه های فضایی از جمله ایستگاه فضایی بین المللی است.

دستیار هوشمند نابینایان با استفاده از تکنولوژی CMG دست کاربران را به‌ سمت مسیر مدنظر هدایت می کند. از این طریق کاربران قادر خواهند بود در فضای باز به راحتی تردد کنند.

دستیار هوشمند و استقلال نابینایان

نام گذاری گجت هوشمند Theia با الهام گرفتن از الهه بینایی یونان باستان، تیتان، صورت گرفته است. در تولید Theia  از سیستم اتومبیل های هوشمند خودران الگوبرداری شده است. به این معنی که همانند حس رانندگی بدون چالش در اتومبیل هوشمند، احساس پیاده روی بدون چالش را در کاربران نابینا ایجاد می کند.

در نتیجه کاربران بدون نیاز به دیدن و فکر کردن می توانند مسیرهای پیچیده را طی کنند. دستیار هوشمند Theia  نه تنها به فناوری پردازش تصویر مجهز است ، بلکه می تواند به دستورات صوتی نیز پاسخ دهد. ابتدا کاربر ازطریق فرمان صوتی مقصد را مشخص می کند.

سپس دستیار هوشمند نابینایان با پردازش اطلاعات و داده های موجود بهترین مسیر برای رسیدن به هدف را انتخاب می کند. به این ترتیب برای استفاده از Theia ، تنها کافی است کاربر بگوید: هی Theia مرا به خانه ببر…

دانشگاه لافبورو مدعی است این دستیار هوشمند قادر است بهینه ترین مسیر برای رسیدن کاربر به مقصد را شناسایی کند و از بروز حادثه و تصادف در طول مسیر پیشگیری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *