همه چیز درباره سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

از جمله مهمترین بخش های هوشمندسازی می توان به سیستم روشنایی ساختمان هوشمند اشاره کرد. اهمیت این بخش از هوشمند سازی نشات گرفته از اهمیت نور و روشنایی در زندگی امروز ماست. امروزه سیستم های روشنایی علاوه بر تامین نور مورد نیاز محیط، به المان های بسیار پر کاربرد در دکوراسیون تبدیل شده اند.

نورپردازی نما و همچنین نورپردازی بخش های داخلی ساختمان به صورت گسترده در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به بررسی سیستم روشنایی ساختمان هوشمند می پردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از ساختمان هوشمند چیست؟

قبل از بررسی سیستم روشنایی هوشمند، خانه هوشمند را به اختصار معرفی می کنیم. در یک خانه هوشمند اغلب عملیات کنترلی مورد نیاز کاربر به وسیله تلفن همراه هوشمند انجام می شود. به عنوان مثال کاربر برای تغییر دمای محیط کافی است وارد اپلیکیشن خانه هوشمند شده و دمای مطلوب خود را تنظیم کند. از جمله مهمترین امکانات قابل ارائه در یک ساختمان هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل سیستم روشنایی ساختمان هوشمند
  • کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند پرده ها و کرکره های برقی
  • کنترل هوشمند درب نفر رو و درب پارکینگ
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند سیستم های امنیتی
  • کنترل هوشمند سیستم های آبیاری
  • و …

لازم به ذکر است برند تجهیزات هوشمند سازی ساختمان که انتخاب می کنید نقش تعیین کننده ای در امکانات قابل ارائه توسط سیستم دارد.

اجزای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

جهت آشنایی با تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی سیستم روشنایی لازم است ابتدا با اجزای سیستم روشنایی آشنا شویم. امروزه انواع زیادی از لامپ ها در ساختمان مورد استفاده قرا می گیرند. علاوه بر لامپ ها نوارهای (شیلنگ) نوری نیز به صورت گسترده در نورپردازی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین برخی لامپ های ویژه به منظور استفاده در نورپردازی تولید و به بازار عرضه شده اند که از آن جمله می توان به وال واشر و … اشاره کرد.

سیستم روشنایی ساختمان هوشمند

جهت سهولت کار، سیستم روشنایی ساختمان هوشمند را به دو بخش نوارهای نوری و لامپ ها تقسیم می کنیم. دلیل این تقسیم بندی روش کنترل متفاوت این تجهیزات است. انواع لامپ ها (شامل ال ای دی، مهتابی، وال واشر، هالوژن و … ) با قطع و وصل جریان برق عمل می کنند.

این همان کاری است که کلیدهای سنتی کنترل روشنایی انجام می دهند. در مورد نوارهای نوری رنگی داستان کمی متفاوت می شود.

این نوارهای نوری قادرند تا 16000000 (16 میلیون) رنگ متفاوت را تولید کنند. مکانیزم تولید نورهای مختلف در این نوارها، تغییر شدت نور رنگ های قرمز، آبی و سبز است.

این تفاوت عملکرد سبب تفاوت روش کنترل این تجهیزات با لامپ ها می شود. برای کنترل این بخش از سیستم روشنایی ساختمان هوشمند نیاز به ماژول های متفاوتی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کنترل هوشمند لامپ ها

لامپ ها کاربرد بسیار گسترده ای در روشنایی و حتی نورپردازی دارند. برای کنترل لامپ ها در ساختمان هوشمند دو راهکار وجود دارد. روش اول استفاده از رله هوشمند است و روش دوم استفاده از کلید لمسی هوشمند. هریک از این روش ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بیان ان ها خواهم پرداخت.

از جمله مزایای استفاده از رله برای کنترل سیستم روشنایی ساختمان هوشمند می توان به غلبه بر محدودیت جریان قابل تحمل کلیدها اشاره کرد. رله های هوشمند داخل تابلو برق نصب می شوند به همین دلیل محدودیت کمتری در ابعاد دارند.

به همین دلیل می توانند رله های با جریان بیشتری را در خود جای دهند. نتیجه این کار افزایش جریان قابل تحمل هر خط روشنایی است. از سوی دیگر به دلیل نصب رله در تابلو برق، زیرساخت سیم کشی پروژه متفاوت خواهد بود.

کلید لمسی هوشمند به راحتی جایگزین کلیدهای سنتی کنترل روشنایی می شود. این کلیدها علاوه بر امکان کنترل از طریق اپلیکیشن، امکان کنترل محلی سرخط های روشنایی را نیز به کاربر می دهند. محدودیت اصلی این کلیدها در حداکثر جریان قابل تحمل آن هاست.

همچنین برخی از کلیدها در قوطی کلیدهای خاصی نصب می شوند. در صورت انتخاب کلید هوشمند برای سیستم روشنایی ساختمان هوشمند از هماهنگی کلیدها با زیرساخت پروژه مطمئن شوید.

کنترل سیستم نورپردازی

برای کنترل سیستم نورپردازی در خانه هوشمند از ماژول نورپردازی هوشمند استفاده می شود. این ماژول ها با اتصال  به نوارهای نوری RGB کاربر را قادر می سازند 16000000 رنگ متفاوت را تولید کند. برای تغییر رنگ نورپردازی کافی است وارد اپلیکیشن خانه هوشمند خود شوید و نشانگر را بر روی رنگ مورد علاقه خود قرار دهید. استفاده از این ماژول در سیستم روشنایی ساختمان هوشمند حق انتخاب های زیادی را به شما خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *