سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS، خانه هوشمند

اصطلاح خانه هوشمند و سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS اگرچه اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما دو مفهوم متفاوت هستند. برای درک بهتر این تفاوت می توان به اختلاف تلفن ثابت و تلفن همراه اشاره کرد. هر دو وسیله با پیشرفت تکنولوژی و به منظور تسهیل ارتباطات بین انسان ها تولید شده اند، اما هر کدام کاربرد متفاوتی دارند.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS یا خانه هوشمند

خانه هوشمند از تعدادی ابزارک هوشمند مستقل تشکیل می شود. این تجهیزات ممکن است به صورت مجزا و یا از طریق ارتباط با یک کنترلر مرکزی به اینترنت دسترسی داشته باشند. هدف اصلی از به کار گیری خانه هوشمند راحتی و رفاه بیشتر ساکنان خانه است.

از طرف دیگر سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS در حقیقت یک سیستم هوشمند در سطح مدیریتی ساختمان است. BMS بیشتر در ساختمان های تجاری و بزرگ نظیر مراکز تجاری و بیمارستان ها و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، هزینه و زمان استفاده می شود.

خانه هوشمند چگونه کار می کند؟

برای درک بهتر تفاوت سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS  با خانه هوشمند، به بررسی هر کدام می پردازیم. امروزه، فناوری اینترنت اشیا (IOT) همگام با سایر حوزه های فناوری پیوسته در حال توسعه است. شبکه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا مجموعه ای از گجت های مستقل است که از طریق اتصال به اینترنت، با هم و با سرورهای ابری (Cloud) در ارتباط هستند.

فناوری اینترنت اشیا به منظور ارتباط و ادغام گجت های مختلف استفاده می شود. منظور برقراری ارتباط گجت ها با کنترلر مرکزی و اینترنت از پروتکل های ارتباطی مختلفی نظیر  Zigbee وZ-wave  استفاده می شود.

خانه هوشمند یا سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

هنگامی که کاربر برای روشن یا خاموش کردن لامپ فرمانی را به کنترلر مرکزی ارسال می کند، کنترلر آن سیگنال را دریافت و پردازش می کند. پس از مشخص شدن گجت مقصد پیام، فرمان کاربر برای گجت های هوشمند ارسال می شود. هر گجت هوشمند پیام مربوط به خود را دریافت کرده و آن را پیاده سازی می کند. این فرایند مشابه همان چیزی است که سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS اجرا می شود.

امکانات اینترنت اشیا برای خانه هوشمند

تجربه یک دمای ثابت و لذت بخش، یکی از مزیت های زندگی در خانه هوشمند است. علاوه بر این، دستگاه های گوناگونی جهت هوشمند سازی بخش های مختلف خانه در بازار موجود هستند. برای مثال در حوزه ی ایمنی حسگرهای مختلفی وجود دارند که برقراری امنیت داخل خانه را تضمین می کنند.

این سنسورها خطر سیل و آتش سوزی را نیز به طور مداوم پایش کرده و به کاربر اطلاع می دهند. همچنین در حوزه کاهش مصرف انرژی حسگر های سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS وظیفه نظارت، بهینه سازی و کنترل از راه دور بر مصرف گاز و آب را بر عهده دارند.

سرگرمی

در حوزه سرگرمی نیز از سیستم صوتی هوشمند با هدف پخش موسیقی، اخبار روز و اطلاع از شرایط آب و هوایی استفاده می شود. همچنین برخی از لوازم خانگی هوشمند نیز تولید و روانه بازار شده اند. از جمله این دستگاه ها می توان به یخچال هوشمند، اجاق گاز هوشمند و یا قهوه ساز هوشمند اشاره نمود.

برخی از محصولات فوق با یکدیگر همپوشانی دارند و می توانند همزمان برای اهداف گوناگون استفاده شوند. به عنوان مثال، کمپانی سامسونگ یخچال هوشمندی را به بازار معرفی  کرده است که از طریق دستیار صوتی خود Bixby ، موسیقی پخش نموده و همچنین لیست خرید مورد نیاز خانه را آماده می کند. برخی از این امکانات بین خانه هوشمند و سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS  می توانند مشترک باشند.

یادگیری ماشین

در کنار تمامی این قابلیت ها، در سیستم های خانه هوشمند از یادگیری تطبیقی استفاده می شود. از این قابلیت به منظور شخصی سازی سیستم های خودکار متناسب با روحیه، الگوها و رفتارهای کاربران استفاده می شود. به عنوان مثال ترموستات WBM با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، دمای خانه را به طور خودکار به دمای مورد نظر کاربر می رساند.

این ترموستات پس از یک دوره کوتاه مدت (تقریبا یک هفته ای) با ثبت دماهای انتخابی کاربر، شرایط دمایی مورد تایید کاربر را ثبت می کند. به این ترتیب با در نظر گرفتن دمای مطلوب کاربر در هر زمان، رفتار خود را متناسب با آن تنظیم می کند.

کارایی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS 

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS  امکان کنترل گرمایش، سرمایش ، تهویه ، روشنایی ، پمپ ها و بسیاری از موارد دیگر را در مجتمع های بزرگ فراهم می کند. BMS  توانایی مدیریت همزمان بخش های مختلف ساختمان را برای کاربر فراهم می کند.

به کمک این سیستم کاربر نظارت مستقیم بر بهینه سازی و کاهش هزینه های مصرفی ساختمان خواهد داشت. بکارگیری سیستم  BMS ، فرایند مدیریت ساختمان را برای کاربر بسیار آسان می کند.

عملکرد سیستم مدیریت ساختمان BMS

همانند ارتباطات موجود در خانه هوشمند، برای ارتباط ماژول های مختلف در یک سیستم مدیریت ساختمان نیز از پروتکل های ارتباطی ویژه ای استفاده می شود. به عنوان مثال ، DALI متداول ترین پروتکل مورد استفاده در حوزه روشنایی است.

از پروتکل BACnet به منظور مدیریت گرمایش و سرمایش ، و همچنین از M-bus برای جمع آوری و مدیریت داده ها استفاده می شود. در سالهای اخیر ، استانداردهای انتقال داده بی سیم ، از قبیل LoRa  و Sigfox هم به این موارد اضافه شده اند. ارتباط یکپارچه بین سیستم های مختلف به کار برده شده و پروتکل های آنها در یک سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS ضروری است.

آینده خانه های هوشمند و سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

چشم انداز صنعت خانه هوشمند و BMS در سراسر جهان بسیار روشن است. در سال 2020 میلادی درآمد بازار خانه هوشمند به 4262 میلیون دلار رسیده است. همچنین ، حجم بازار 8016 میلیون دلاری تا سال 2024برای آن برآورد شده است. طبق گزارشات Statista  در آینده نزدیک میلیون ها نفر در دنیا از تجهیزات خانه هوشمند استفاده می کنند. می توان گفت این رشد سریع صنعت اتوماسیون خانگی سبک زندگی ما را به زودی تغییر خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *