6 راهکار برای صرفه جویی در خانه هوشمند

از جمله مهمترین دلایل مهاجرت به سمت سیستم های هوشمند، صرفه جویی در خانه هوشمند است. در یک خانه هوشمند به راحتی و با استفاده از تلفن همراه می توانید کنترل دما، سیستم های امنیتی، روشنایی، تجهیزات صوتی و تصویری، پرده ها و … را کنترل کنید. دسترسی به خانه هوشمند با اتصال به اینترنت از هر کجای دنیا امکان پذیر است.

صرفه جویی در خانه هوشمند

کنترل پذیری بیشتر خانه هوشمند باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه های خانوار می شود. کاهش مصرف انرژی می تواند میزان دی اکسید کربن تولید شده در کره زمین را کاهش دهد و از اسیب های زیست محیطی جلوگیری کند. در ادامه به معرفی 6 راهکار صرفه جویی در خانه هوشمند می پردازیم.

کنترل خودکار روشنایی

از جمله اصلی ترین مصرف کننده های انرژی می توان به سیستم روشنایی اشاره کرد. با بهره گیری از خانه هوشمند می توانید سیستم های روشنایی را به گونه ای تنظیم کنید که به صورت خودکار خاموش شوند. خاموش شدن لامپ اضافی یکی از راهکارهای صرفه جویی در خانه هوشمند است.

یک روش ساده کنترل خودکار روشنایی استفاده از سنسورهاست. سنسورهای حرکتی حضور فرد در اتاق را تشخیص داده و لامپ ها را روشن می کنند. در صورت خروج فرد از اتاق و عدم نیاز به نور، لامپ ها به صورت خودکار خاموش می شوند.

راهکار دوم استفاده از برنامه زمانبندی برای کنترل روشنایی است. با استفاده از کلید لمسی هوشمند می توانید زمان روشن و خاموش شدن لامپ ها را برنامه ریزی کنید. امکان زمانبندی روشن و خاموش شدن لامپ ها در برخی از انواع کلید هوشمند وجود دارد. همچنین برخی از رله های هوشمند نیز این قابلیت را ارائه می کنند.

تنظیم هوشمند دما

تنظیم دمای مطلوب یکی از چالش های همیشگی کاربران است. این چالش به ویژه زمان هایی که برای مدت طولانی در خانه حضور نداریم پر رنگ تر است. به عنوان مثال ممکن است هنگام خروج از منزل فراموش کنید فن کوئل را خاموش کنید. اما به کمک خانه هوشمند و با بهره بردن از سنسورهای حرکتی می توانید این مساله را حل کنید.

صرفه جویی در خانه هوشمند با تنظیم هوشمند دما

خانه هوشمند قادر خواهد بود به صورت خودکار در هنگام خروج شما فن کوئل را خاموش و به محض ورود ان را روشن کند. علاوه بر این با تنظیم دقیق دما توسط ترموستات هوشمند شاهد صرفه جویی در خانه هوشمند خواهیم بود.

از جمله قابلیت های دیگر این سیستم امکان هماهنگ شدن با سایر وسایل الکترونیکی هوشمند از جمله پرده ها و سیستم های روشنایی است. با یک سناریوی از پیش تعیین شده می توانید زمان هایی که در خانه حضور ندارید، در مصرف انرژی صرفه جویی نمایید.

صرفه جویی در خانه هوشمند با کنترل هوشمند پرده ها

زمانی که خورشید از پنجره به داخل اتاق می تابد هوای خانه را گرم می کند. با اتصال پرده ها به سیستم خانه هوشمند می توانید براین مشکل نیز غلبه کنید. پرده هوشمند را می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در ساعات مشخصی از روز بسته شده و هوای خانه را خنک نگه دارد.

نقش پرده هوشمند در صرفه جویی در خانه هوشمند

علاوه بر این، کاربر می تواند به سادگی و با لمس صفحه موبایل خود پرده ها را باز کند و از تماشای یک فیلم در کنار خانواده لذت ببرد . استفاده از پرده های هوشمند یکی از راهکارهای صرفه جویی در خانه هوشمند است.

پنکه سقفی قابل برنامه ریزی

جایگزین کردن کولر گازی با پنکه سقفی هوشمند، تا حدود زیادی موجب صرفه جویی در خانه هوشمند می شود. پنکه سقفی هوشمند با قابلیت برنامه ریزی می تواند در زمان های تعیین شده خاموش و روشن شود. این دستگاه ها با ایجاد جریان هوای خنک و گرم، به سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع خانه کمک می کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. استفاده از این نوع پنکه ها سبب کاهش مصرف انرژی در طول سال خواهد شد.

پنکه سقفی هوشمند

سناریوی “همه خاموش”

آیا تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که در حالی که با عجله از خانه خارج می شوید ، تلویزیون را به طور ناخواسته روشن بگذارید؟ این اتفاق ممکن است زمانی که در حال ترک خانه به منظور رفتن به تعطیلات باشید بیافتد. خانه هوشمند را می توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در نبود شما تمام دستگاه های برقی غیر ضروری را خاموش کند.

یک سناریوی خروج کامل و جامع می تواند تاشیر چشمگیری بر صرفه جویی در خانه هوشمند داشته باشد.

کاهش مصرف پنهان لوازم برقی

براساس اخرین مطالعات انجام شده، اغلب دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی تا زمانی که به برق متصل باشند در حال مصرف انرژی هستند حتی اگر خاموش باشند. این مطالعات نشان می دهد چیزی غریب به 10 درصد برق مصرفی مربوط به دستگاه های خاموش متصل به برق است.

با بهره مندی از رله هوشمند می توانید جریان برق ورودی به پریز را متوقف کنید. با این روش از مصرف انرژی وسایل برقی در حالت آماده به کار (جریان فانتوم) جلوگیری خواهید کرد. رله هوشمند می تواند نقش موثری در صرفه جویی در خانه هوشمند داشته باشد.

جمع بندی

صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله چالش های اساسی پیش روی بشر امروز است. کاهش منابع طبیعی از یک سو و افزایش گازهای گلخانه ای منتشر شده در جو از سوی دیگر اهمیت این موضوع را دو چندان می کنند. یکی از راهکارهایی که ما را در کاهش مصرف انرژی یاری می کند، استفاده از سیستم های هوشمند است.

در این مقاله به بررسی 6 راهکار صرفه جویی در خانه هوشمند پرداختیم. شما چه راهکار دیگری برای کاهش مصرف انرژی در خانه هوشمند سراغ دارید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *