فرودگاه هوشمند تجربه سفر هوایی نوین

فرودگاه هوشمند تجلی بخش آینده ای مدرن برای ماست. امروزه صنعت هوایی بخش قابل توجهی از حمل و نقل جهانی را به دوش می کشد. گسترش فن آوری های نوین بر این حوزه حمل و نقل نیز تاثیرگذار بوده است. پیشرفت تکنولوژی و افزایش انتظارات مسافران سبب شده که ابتکارات تازه ای در زمینه سیستم فرودگاهی اجرا شود.

فناوری های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، رویای فرودگاه هوشمند را به واقعیت نزدیکتر کرده اند. به طور معمول مدت زمان طولانی برای بررسی گذرنامه و کارت پرواز مسافران در سیستم فرودگاهی سنتی صرف می شود. اما با استفاده از فناوری های مدرن نظیر تشخیص بیومتریک ، بلاکچین و فناوری های هوش مصنوعی تا حد زیادی می توان این مشکل را برطرف نمود.

فرودگاه هوشمند چیست؟

فرودگاه هوشمند ترکیبی از فرودگاه سنتی و فیلم های علمی تخیلی است. هدف این است که با استفاده از ابزار های فناوری نظیر رباتیک و اینترنت اشیا چالش های صنعت هواپیمایی را برطرف کنیم. چالش هایی نظیر تغییرات هواپیماها و ماشین های هوایی و یا افزایش تعداد مسافران و مدیریت اطلاعات آنان.

استفاده از فناوری نوین در صنعت هوایی به هر فرودگاه هویت متمایز خود را می بخشد. در ساخت اغلب فرودگاه های هوشمند از مواد سازگار با محیط زیست به منظور بهبود مدیریت پسماند استفاده می شود. همچنین از ربات ها برای انجام وظایف مختلف کمک گرفته می شود.

نمونه دیگری از خدمات یک فرودگاه هوشمند استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی  و نصب تاسیسات الکترونیکی برای بهبود سیستم های امنیتی است. یکی از چشمگیر ترین تفاوت های ظاهری در فرودگاه هوشمند حذف برج های پرواز سنتی  است.

در فرودگاه های نوین مدیریت پرواز ها با سیستم کنترل از راه دور صورت می گیرد. به این معنی که یک مرکز کنترل از راه دور کلیه ترافیک هوایی را مدیریت می کند. در نتیجه هزینه بالای ساخت و نگهداری  برج مراقبت کاهش می یابد. نمونه این طرح در فرودگاه های دو کشور انگلستان و سوئد آزمایش شده است .

فرودگاه هوشمند

همچنین در بعضی از فرودگاه ها سیستمی تعبیه شده که در زمستان به جمع آوری و ذخیره برف های محیط فرودگاه می پردازد. سپس از این برف ذخیره شده در تابستان برای خنک سازی ساختمان فرودگاه استفاده می شود.  نمونه این سیستم خنک کننده هم اکنون در فرودگاه اسلو نروژ راه اندازی شده است.

مزایا و معایب فرودگاه هوشمند

هدف از احداث فرودگاه هوشمند بهبود تجربه مسافران با استفاده از فناوری  و آنالیز داده است. همانطور که در یک خانه هوشمند با اتصال به اینترنت می توان مواردی نظیر امنیت، دما و … را کنترل نمود، در فرودگاه هوشمند نیز از فناوری رایانش ابری برای ساده سازی کارها و بهبود خدمات استفاده می گردد.

یکی از راه های کسب درآمد در فرودگاه اینست که مسافران زمان بیشتری را در مغازه ها و رستوران ها بگذرانند. به همین دلیل اهمیت مدیریت داده در فرودگاه با افزایش حجم پروازها گسترش یافته است. ابتدا لازم است این داده ها گردآوری شوند.

از هر اتفاقی که در یک فرودگاه رخ می دهد می توان تولید داده نمود. مواردی از قبیل شناسایی مکان هایی که مسافرین بیشتری را جذب می کنند و یا کالاهای پر فروش فروشگاه های موجود در فرودگاه. همچنین فروش این داده ها به شرکت های ثانویه نیز از جمله راه های درآمدزایی فرودگاه ها خواهد بود.

در مقابل مزایای فوق مشکلاتی نیز در مسیر هوشمندسازی فرودگاه ها وجود دارد. ابهام در مورد چگونگی جمع آوری داده، چگونگی به اشتراک گذاشتن آنها و پیدا کردن حامی مالی در زمینه تجهیز سخت افزاری و نرم افزاریاز این جمله هستند.

پس از معرفی اولیه به معرفی تعدادی از ابزار های موجود در فرودگاه هوشمند می پردازیم.

بررسی امنیتی دقیق مسافر در کم ترین زمان ممکن

برای جلوگیری از حوادث خطرآفرین در سفر های هوایی نیاز به بازدید مسافرین و چمدان های  آنها وجود دارد. طولانی شدن زمان این بررسی های امنیتی موجب نارضایتی مسافرین می شود. ظهور فناوری های بیومتریک و بهبود تجهیزات اسکن در فرودگاه هوشمند در سرعت بخشیدن به این موارد امنیتی موثر است.

برای نمونه در سال 2019 فرودگاه ادینبورگ آلمان با نصب سه اسکنر جدید QPS201 تجهیزات ایمنی سالن خود را ارتقا داد. هر اسکنر فرایند کامل بازدید فیزیکی مسافر را فقط در 3.8 ثانیه به پایان می رساند. این زمان در مقایسه با دستگاه قدیمی 2.5 برابر تسریع شده است.

بهبود خدمات با پردازش سریعتر داده

با افزایش تعداد مسافرین در فرودگاه ها، فشار کاری خدمه پرواز و کارمندان فرودگاه نیز بالا می رود. این افزایش کار بر توانایی خدمت رسانی کارکنان تاثیر منفی خواهد داشت. در فرودگاه هوشمند تلاش می شود با اتوماسیون نمودن فرایندها توان لجستیکی نسل بعدی فرودگاه ها افزایش پیدا کند.

در نتیجه خدماتی نظیر پذیرش مسافر، بازدید بدنی، پذیرایی، تحویل چمدان ها، پردازش اطلاعات مسافران و اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای مسافرین را می توان مهندسی نمود.

هوش مصنوعی ابزار اصلی فرودگاه هوشمند

یکی از فناوری های مهم به کار رفته در مسیر ایجاد فرودگاه هوشمند استفاده از هوش مصنوعی است. از سال 2018  راه حل های متعددی با استفاده از هوش مصنوعی در تعدادی از بزرگترین و موفق ترین فرودگاه های جهان استفاده شده اند.

با استفاده از هوش مصنوعی می توان روش های هوشمندانه تری را در تمامی فرایندهای فرودگاه ها ی نوین جایگزین نمود. برای مثال فرایند های مرتبط با امنیت ،خرید، سرگرمی و آمادگی پرواز را می توان به کمک هوش مصنوعی بهبود داد.

در اواخر سال 2018 در فرودگاه بین المللی دبی شاهد پروژه “Smart Corridor” بودیم. در این پروژه از یک راهرو مجهز به فناوری زبان یادگیری ماشین استفاده شده است. در این راهرو با استفاده از 80 دوربین اطلاعات بیومتریک مسافران جمع آوری می شود.

این ابزارِ هوش مصنوعی به مسافران امکان می دهد تا تنها در طول چند ثانیه کل فرایند تشخیص هویت و تشریفات پرواز را طی کنند. این عمل تنها با پیاده روی کوتاه مسافر در راهرو، بدون نیاز به کنترل اسناد مسافرتی و مهر افسر مهاجرت صورت می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *