هوشمندسازی ساختمان در ایران

در این مقاله به بررسی هوشمندسازی ساختمان در ایران می پردازیم. هوشمندسازی ساختمان از جمله تکنولوژی های جدید است که طرفداران زیادی در تمام دنیا پیدا کرده است. به دلیل تفاوت سلایق و نیازهای کاربران در نقاط مختلف دنیا، تفاوت هایی در هوشمندسازی ساختمان کشورهای مختلف شاهد هستیم. در این مقاله نگاهی داریم به تفاوت های اساسی بین هوشمندسازی ساختمان در ایران با سایر نقاط جهان. با ما همراه باشید.

هوشمندسازی ساختمان

به بیان ساده هوشمندسازی ساختمان عبارت است از راه اندازی یک سامانه هوشمند که به کاربر امکان می دهد کنترل تجهیزات الکتریکی را به کمک تلفن همراه هوشمند انجام دهد. نوع عملیات کنترلی قابل دسترس براساس نیاز و سلیقه کاربران و همچنین نوع محصولات انتخابی می تواند متفاوت باشد..

سیستم های هوشمند قادرند تقریبا همه تجهیزات الکتریکی که به صورت آنالوگ کنترل می شوند را مدیریت کنند. هر وسیله الکترونیکی که با قطع برق خاموش و با وصل برق روشن شود، کنترل آنالوگ دارد. به عنوان مثال می توان لامپ های روشنایی را نام برد. اما دستگاهی مانند ماشین لباسشویی را نمی توان به این روش کنترل کرد. پس از روشن کردن ماشین لباسشویی لازم است برنامه کاری را انتخاب کنید و کلید شروع را بزنید. به همین دلیل این دستگاه را نمی توان به سیستم هوشمند متصل کرد.

آخرین نکته ای که درباره هوشمندسازی ساختمان باید بدانید، پروتکل ارتباطی تجهیزات است. منظور از پروتکل زیرساخت و زبان ارتباطی تجهیزات هوشمند با یکدیگر است. تجهیزات هوشمند با پروتکل یکسان را می توان در یک شبکه مورد استفاده قرار داد. بنابراین ممکن است در یک پروژه از محصولات برندهای مختلف نیز استفاده شود.

ساختمان هوشمند در جهان

توسعه فناوری هوشمندسازی ساختمان در ایران متاثر از توسعه روز افزون این صنعت در سطح جهان است. سرعت رشد تکنولوژی به حدی رسیده است که هر روز شاهد معرفی تجهیزات جدید در حوزه های مختلف هستیم. حوزه هوشمندسازی ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست. اساس کار تجهیزات خانه هوشمند بر پایه تبادل اطلاعات بین نودها، کاربر و اینترنت استوار است.

بسته به پروتکل ارتباطی تجهیزات مورد استفاده در یک پروژه، ارتباط با اینترنت ممکن است به صورت مستقل یا به کمک یک دستگاه واسط انجام شود. همچنین بستر ارتباطی تجهیزات با دستگاه واسط و اینترنت نیز در برندها و پروتکل های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

برخی از پروتکل های استاندارد قابلیت ارتباط با دستیار صوتی  را دارند. این شاید مهمترین تفاوت هوشمندسازی ساختمان در ایران با سایر نقاط جهان باشد. اهمیت این موضوع از حمله قول های تکنولوژی (گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت) نیز قابل استنباط است.

دستیار صوتی و هوشمندسازی ساختمان در ایران

بخش مهم دیگری که در هوشمندسازی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، سنسورها هستند. سنسورها انواع بسیار متنوعی دارند و به منظور اندازه گیری یک پارامتر مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین سنسورهای مورد استفاده در خانه هوشمند عبارتند از:

  • سنسور دما و رطوبت
  • سنسور تشخیص حرکت
  • سنسورهای امنیتی
  • سنسورهای دود و شعله
  • سنسورهای نشت آب
  •  و …

با توجه به نیاز کاربر و نوع کاربری ساختمان سنسورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در بین این سنسورها، سنسورهای دما و رطوبت و همچنین سنسور تشخیص حرکت بیشترین کاربرد را دارند. سایر امکاناتی که در ساختمان های هوشمند ارائه می شوند عبارتند از:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل تجهیزات الکتریکی
  • کنترل تردد
  • کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش
  • و …

هوشمندسازی ساختمان در ایران

هوشمندسازی ساختمان در ایران را می توان در دو بخش مورد ارزیابی قرار داد. بخش اول هوشمندسازی به کمک تجهیزات تولیدکنندگان خارجی است که عمر نسبتا طولانی تری دارد. بخش دوم تولد شرکت های تولیدکننده تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در ایران است.

اگر قصد استفاده از تجهیزات هوشمند خارجی را داشته باشید باید، به دلیل  شرایط بازار و تحریم های تکنولوژیکی، باید خود را برای قیمت های گزاف و عدم پشتیبانی آماده کنید. در صورتی که تولیدکنندگان ایرانی وابستگی بسیار کمتری به نوسانات قیمت ارز دارند و به دلیل اشراف کامل به محصول خدمات بهتری می توانند ارائه کنند.

اگرچه صرف بالا یا پایین بودن قیمت به تنهایی فاکتور مناسبی برای تصمیم گیری نیست. قبلا در مقاله راهنمای خرید خانه هوشمند فاکتورهای مهم انتخاب را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

اغلب امکانات توسط شرکت های هوشمندسازی ساختمان در ایران به کاربران ارائه می شود. یکی از مهمترین تجهیزاتی که در حال حاضر نمی توان به خوبی از آن بهره برداری کرد، دستیار صوتی است.

اگر چه امکان اتصال برخی از تجهیزات موجود در بازار به دستیار صوتی وجود دارد، اما چالش اصلی در این زمینه عدم پشتیبانی دستیار صوتی از زبان فارسی است. البته اگر شما با این موضوع مشکلی نداشته باشید می توانید از دستیار صوتی نیز استفاده کنید.

نتیجه گیری

هوشمندسازی ساختمان در ایران مانند سایر نقاط جهان به سرعت در حال توسعه است. شرکت های ایرانی قدم های بسیار خوبی در این تکنولوژی برداشته اند. برخی از شرکت های ایرانی توانسته اند استانداردهای بین المللی را اخذ کرده و محصولات خود را صادر کنند. با این وجود برخی از امکانات خانه هوشمند در ایران هنوز قابل ارائه نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *