هوشمندسازی لامپ های خانه، مزایا و معایب

در این مقاله نگاهی داریم به راه های هوشمندسازی لامپ های خانه با ما همراه باشید. برای هوشمندسازی لامپ ها می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم. قبل از بیان روش های هوشمندسازی به ارائه تعریفی از هوشمندسازی می پردازیم.

در خانه هوشمند اغلب کارها به کمک اپلیکیشن نصب شده بر روی تلفن همراه هوشمند انجام می شود. از جمله کارهایی که می توان به کمک اپلیکیشن انجام داد، کنترل وضعیت لامپ ها و سیستم های روشنایی است.

هدف از هوشمندسازی لامپ های خانه، کنترل لامپ ها به کمک موبایل است. با توجه به ارتباط اینترنتی بین اپلیکیشن و لامپ ها، قادر خواهید بود از هر کجای دنیا لامپ ها را کنترل کنید. این کار را می توان به سه روش مختلف انجام داد که در ادامه به بیان هر یک می پردازیم.

لامپ های هوشمند

اولین روش برای هوشمندسازی لامپ های خانه، استفاده از لامپ های هوشمند است. این لامپ ها توسط تولیدکنندگان مختلفی به بازار عرضه شده اند. برخی از این لامپ ها به صورت مستقیم به اینترنت متصل می شوند و برخی دیگر برای اتصال به اینترنت به دستگاه واسطه نیاز دارند. این دستگاه واسطه با نام های مختلفی از قبیل هاب و گیت وی شناخته می شود. در انواع پیشرفته تر این لامپ ها امکان تغییر رنگ لامپ نیز وجود دارد.

هوشمندسازی لامپ های خانه

هوشمندسازی لامپ های خانه به کمک رله هوشمند

راهکار دوم استفاده از رله های هوشمند است. این رله ها وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارند. عملکرد این رله ها نیز مانند لامپ هوشمند است و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه قابل کنترل هستند. رله های هوشمند کاربرد فراوانی در خانه هوشمند دارند و کنترل لامپ ها یکی از آن هاست.

رله های هوشمند در دو نوع توکار و تابلویی قابل استفاده هستند. انواع توکار رله هوشمند را می توان در پشت کلیدهای مکانیکی سنتی نصب کرد. اما برای استفاده از انواع تابلویی آن نیاز به تغییراتی در سیم کشی نیز وجود دارد.

اگر قصد هوشمندسازی لامپ های خانه در حال استفاده را دارید، قبل از خرید رله تابلویی از هماهنگی رله با سیم کشی واحد مسکونی خود مطمئن شوید.

سرپیچ لامپ هوشمند

راهکار دیگری که برای هوشمندسازی لامپ های خانه وجود دارد، استفاده از سرپیچ های هوشمند است. این سرپیچ ها به کمک اپلیکیشن موبایل قابل کنترل هستند و با کمک آن ها می توان لامپ ها را روشن و خاموش کرد.

کلید لمسی هوشمند

آخرین و شاید بهترین راهکار برای هوشمندسازی لامپ های خانه استفاده از کلید لمسی هوشمند است. کلید لمسی هوشمند علاوه بر ظاهر جذاب و کارایی بالا، ایرادات موارد بالا را مرتفع کرده است. عیبی که می توان به لامپ هوشمند وارد کرد، کوتاه بودن عمر آن است.

عمر مفید لامپ ها کوتاه است. زمانی که عمر لامپ به پایان برسد باید آن را با لامپ جدید تعویض کنید. این موضوع سبب افزایش هزینه هی شما خواهد شد.

از طرف دیگر برای استفاده از رله تابلویی نیاز به ایجاد تغییر در سیم کشی واحد مسکونی است. در حالی که کلید لمسی هوشمند بدون هیچگونه تغییر در سیم کشی قابل استفاده است. از سوی دیگر عمر کلیدهای لمسی هوشمند به مراتب بیشتر از لامپ های هوشمند است.

کلیدهای لمسی هوشمند نیز در دو نوع مختلف به بازار عرضه می شوند. نوع اول کلیدها به صورت مستقیم به اینترنت متصل می شوند. نوع دیگری از کلیدها جهت اتصال به اینترنت از یک دستگاه واسطه استفاده می کنند.

این دستگاه واسطه وظیفه برقراری ارتباط بین کلیدها و اینترنت را بر عهده دارد. کلیدهای لمسی هوشمند در رنگ ها و طرح های مختلف و با تعداد پل متنوع قابل سفارش هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *