چالش های خانه هوشمند و راه حل آن ها

در این مقاله به معرفی برخی از چالش های خانه هوشمند خواهیم پرداخت. هوشمند سازی ساختمان یکی از جدیدترین فناوری های مورد استفاده در ساختمان است. فناوری های جدید با وجود راهکارهای جدیدی که ارائه می کنند، چالش هایی را نیز برای ما به ارمغان می آورند. اگرچه اغلب این چالش ها قابل حل هستند.

چالش های خانه هوشمند

خانه هوشمند در کنار آسایش و راحتی که برای ما به ارمغان آورده است، چالش هایی را نیز به همراه دارد. برخی از این چالش ها در سیستم های مختلف مشترک هستند و گروه دیگر چالش ها وابسته به نوع سیستم های مورد استفاده در خانه هوشمند است. در ادامه مهمترین چالش های خانه هوشمند و راهکار هر یک را مورد بررسی خواهیم کرد.

عدم اتصال به اینترنت

متصل نشدن ابزارک های هوشمند به اینترنت، از جمله رایج ترین چالش های خانه هوشمند است که اغلب کاربران با آن مواجه می شوند. عدم اتصال ابزارک های به اینترنت می تواند برای کاربر آزار دهنده باشد. به عنوان مثال دسترسی کاربر به چراغ های هوشمند و یا دوربین های مدار بسته قطع می شود. عدم اتصال به اینترنت گاهی اوقات به دلیل قطع اینترنت است اما اغلب مواقع به دلیل ناپایداری مودم اتفاق می افتد.

راه حل

برای حل این مشکل از پایداری مودم و فاصله مناسب ابزارک های هوشمند با مودم اطمینان حاصل کنید. اگر از مودم قدیمی استفاده می کنید بهتر است آن را با مودم جدید جایگزین کنید. در صورتی که زیربنای واحد شما زیاد است، شبکه مش را دوباره تنظیم کنید و از اتصال اینترنت در همه خانه و تمامی اتاق ها اطمینان حاصل کنید.

چالش های خانه هوشمند، آنتن دهی

همچنین یک بار دیگر فاصله ابزارک ها تا مودم را مورد بررسی قرار دهید. هرچه فاصله ی ابزارک های هوشمند با مودم بیشتر باشد، ارسال و دریافت اطلاعات با عدم قطعیت بیشتری انجام می شود. حتی ممکن است در روشن و خاموش کردن لامپ های روشنایی با تاخیر و یا عدم اجرای فرمان مواجه شوید. با اطمینان از فاصله مناسب ابزارک ها و مودم بر یکی از مهمترین چالش های خانه هوشمند غلبه خواهید کرد.

عملکرد در زمان نامناسب

برای کاربران خانه هوشمند، استفاده از ابزارکی که گاهی اوقات به اشتباه روشن و یا خاموش می شود بسیار آزار دهنده است. این موضوع یکی از چالش های خانه هوشمند است و به ویژه در مورد دوربین های امنیتی و سنسورهای هوشمند اهمیت بیشتری دارد. از آنجا که دریافت هشدارهای امنیتی نادرست نا امیدکننده و دردسر آفرین خواهد بود، لازم است هشدار های ارسالی از سیستم های امنیتی کاملا قابل اعتماد باشند.

برخی از این هشدارها ممکن است بر اثر حرکت شاخه های درختان با وزش باد و یا جا به جایی حیوانات خانگی ارسال شده باشند. اما کاربر با مشاهده این پیغام ها بر روی تلفن همراه خود تصور می کند در نبود او حادثه ای در حال وقوع است! عدم قطعیت در ارسال پیغام های امنیتی یکی از مهم ترین چالش های خانه هوشمند به شمار می رود.

راه حل

ابزارک های امنیتی جدید قابلیت اسکن هوشمند مناطق خاص و ویژگی هایی مانند تشخیص چهره دارند. برخی از مدل های دوربین هوشمند می توانند بخش هایی از محیط داخلی یا بیرونی خانه را که در معرض حرکات اجسام و حیوانات مختلف هستند، نادیده بگیرند.

گروهی از دوربین های امنیتی تنها در صورت مشاهده ی چهره ی ناشناس، پیغام هشدار را به تلفن همراه کاربر ارسال می کنند. بعضی از سیستم های نظارتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی یک کلیپ ویدیویی از روند حرکت شخص ناشناس را برای کاربر ارسال می کنند. کاربر از این فیلم به منظور تعیین دقیق و بزرگنمایی حرکات شخص در خانه خود استفاده می کند.

تعویض دوربین ها و سیستم های امنیتی خانه هوشمند تنها چند ساعت زمان می برد، اما تاثیر آن بر ارتقای سیستم امنیتی بسیار قابل توجه خواهد بود. با صرف زمانی کوتاه و البته کمی هزینه، یکی از مهم ترین چالش های خانه هوشمند شما برطرف خواهد شد.

عمر کوتاه باتری

استفاده از ابزارک های هوشمند بی سیم جذاب و هیجان انگیز است. برخی از ابزارک های هوشمند بی سیم از باتری به منظور تامین تغذیه مورد نیاز خود بهره می برند. باتری ها نیازمند نگهداری و شارژ دوباره هستند و این یکی از چالش های خانه هوشمند است.

سنسورهای درب و سایر محصولات کم مصرف حدودا هر دو سال یکبار نیاز به تعویض باتری دارند. اما دوربین ها و سنسورهای حرکتی در زمان بسیار کوتاه تری باتری ها را مصرف می کنند.

جایگاه باتری در چالش های خانه هوشمند

راه حل

ساده ترین روش کاهش مصرف انرژی ابزارک های هوشمند کوتاه کردن فاصله آن ها تا مودم است. این ایزارک ها مانند تلفن های همراه زمانی که به شبکه دسترسی نداشته باشند، پیوسته تلاش می کنند تا به شبکه متصل شوند. تلاش برای اتصال به شبکه، میزان مصرف باتری ابزارک ها را به شدت افزایش می دهد. برای اطمینان از پوشش وای فای در ممحل نصب ابزارک می توانید از اپلیکیشن های اندازه گیری قدرت وای فای استفاده کنید.

بعضی از تولیدکنندگان مصرف بالای باتری را به عنوان یکی از چالش های خانه هوشمند می شناسند. به همین منظور برخی از ویژگی های ابزارک ها به صورت اختیاری و برای افزایش بهره وری منبع تغذیه قابلیت غیر فعال کردن دارند. می توانید امکانات ضروری را فعال و سایر قابلیت ها را غیر فعال کنید. با انجام این کارهای ساده می توانید عمر باتری گجت های هوشمند خود را افزایش دهید.

عدم دسترسی کنترل محلی

بیشترین نارضایتی کاربران خانه هوشمند مربوط به راه های دسترسی ابزارک های مختلف است. امکان کنترل دما و یا سیستم روشنایی از هر کجای دنیا بسیار هیجان انگیز است، اما در کنار آن لازم است امکان کنترل محلی ابزارک ها نیز فراهم باشد.

به عبارت بهتر، استفاده از نرم افزار خانه هوشمند به عنوان تنها راه کنترل ابزارک های موجود چندان رضایت بخش نیست. این مساله یکی از چالش های خانه هوشمند است که می توان برای آن راه حل پیدا کرد.

راه حل

برای حل این چالش قبل از خرید تجهیزات خانه هوشمند، از امکان کنترل آن ها به صورت محلی اطمینان حاصل کنید. بهترین ترموستات ها و قفل های هوشمند موجود در بازار، شامل صفحات لمسی با قابلیت کنترل دستی هستند که هماهنگ با اپلیکیشن تلفن همراه آن ها کار می کند.

برای کنترل سیستم های روشنایی نیز می توانید از کلید لمسی هوشمند استفاده کنید. در این شرایط امکان کنترل محلی و کنترل از طریق نرم افزار برای شما فراهم می شود.

عدم یکپارچگی ابزارک های هوشمند

یکی دیگر از چالش های خانه هوشمند عدم هماهنگی تجهیزات و پروتکل های مختلف با یکدیگر است. ابزارک های هوشمند برند های مختلف پروتکل های ارتباطی متفاوتی دارند. با استفاده از ابزارک های مختلف احتمالا با چالش عدم یکپارچگی آن ها مواجه خواهید شد.

به این معنی که برای کنترل هر یک از آن ها به اپلیکیشن جداگانه ای نیاز دارید. ایده آل ترین حالت ممکن برای کاربران کنترل همه تجهیزات با یک اپلیکیشن واحد است.

راه حل

در صورت امکان تجهیزات خانه هوشمند مورد نیاز خود را از یک برند واحد و یا با یک پروتکل استاندارد واحد تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *