کلید برق لمسی ایرانی بخریم یا خارجی؟

اگر شماهم تصمیم به استفاده از کلید لمسی گرفته باشید باید به یک سوال مهم پاسخ دهید:

کلید برق لمسی ایرانی بخریم یا خارجی؟

این سوالی است که معمولا در هنگام تصمیم گیری برای استفاده از کلید لمسی به ذهن کاربران خطور می کند. در این مقاله به بیان برخی نکات مهم که در انتخاب کلید لمسی باید مورد توجه قرار دهید خواهیم پرداخت. فرقی نمی کند محصول ایرانی یا خارجی می خرید! فقط این نکات را رعایت کنید. در ادامه توضیحات مختصری پیرامون کلید لمسی بیان می کنیم و سپس نکاتی را با هم مرور خواهیم کرد.

کلید برق لمسی چیست؟

این کلیدها جایگزینی جذاب و مدرن برای کلیدهای مکانیکی سنتی هستند. این کلیدها با ظاهری چشم نواز و تکنولوژی بالا؛ نقطه عطفی در دکوراسیون داخلی خواهند بود. در این کلیدها به جای مکانیزم  مکانیکی ساده (پلاتین قطع و وصل جریان الکتریکی) از مدارات الکترونیکی به منظور کنترل جریان برق استفاده می کنند.

ساختار عملکردی این کلیدها از دوبخش مدار فرمان و مدار قدرت تشکیل می شود. لمس محل های تعیین شده بر روی کلید، به معنای صدور فرمان تغییر وضعیت خروجی است. عملکرد کلید برق لمسی ایرانی یا خارجی با لمس کلید توسط کاربر آغاز می شود.

فرمان صادر شده از سوی کاربر توسط مدارات واسط به پردازنده کلید منتقل می شود. در مرحله بعد پردازنده کلید دستور تغییر وضعیت را برای مدار قدرت ارسال می کند. در این مرحله مدار قدرت وضعیت خروجی مورد نظر را تغییر می دهد. کلید برق لمسی ایرانی یا خارجی مکانیزم عمل یکسانی دارند.

کلید برق لمسی انواع مختلفی دارد. این کلیدها را می توان براساس روش کنترل (کلید لمسی ساده، کلید لمسی ریموتی یا کلید لمسی هوشمند) همچنین ویژگی های طراحی و تعدا خروجی دسته بندی کرد.

کلید برق لمسی ایرانی بخریم یا خارجی؟

 

کلید برق لمسی ایرانی یا خارجی؟

با توجه به تفاوت های موجود در شرایط پروژه های مختلف، نمی توان پاسخ قطعی برای این سوال ارائه کرد. ما در مقام مشاوره سعی می کنیم نکات مهمی را که در انتخاب کلید لمسی باید به آن توجه کنید به شما یادآور شویم. مهم ترین نکاتی که باید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

گارانتی و خدمات پس از فروش

از جمله نکات حائز اهمیت در انتخاب کلید برق لمسی می توان به گارانتی و خدمات پس از فروش اشاره کرد. با توجه به استفاده از مدارات الکترونیکی در کلید لمسی، احتمال بروز اشکال در آن ها وجود دارد. اگر چه بالا بردن کیفیت طراحی و ساخت، احتمال وقوع مشکل را به حداقل رسانده است، اما احتمال آن صفر نیست و ممکن است کلید دچار اشکال شود.

خدمات گارانتی کلید برق لمسی ایرانی

اگر کلید برق لمسی ایرانی یا خارجی گارانتی نداشته باشد، در صورت برزو مشکل باید آن را از مدار خارج و با کلید جدید جایگزین کنید. این کار علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به شما ممکن است مشکلات دیگری از جمله عدم هماهنگی کلید جدید با کلیدهای قبلی را بوجود بیاورد.

کلید لمسی با پشتوانه بخرید

همانطور که بیان شد تعویض کلید لمسی ممکن است چالش هایی را به همراه داشته باشد. به مثال زیر دقت کنید:
با توجه به اینکه رویه کلیدهای لمسی از جنس شیشه است (البته برخی تولیدکنندگان از پلکسی برای رویه کلید استفاده می کنند) احتمال شکستن آن وجود دارد. در صورت شکستن رویه کلید، باید رویه یا کل کلید را تعویض کنید.

در اینصورت اگر کلید شما پشتوانه نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ شما ناگزیر به تعویض تمام کلید هستید. حتی تعویض کلید نیز می تواند چالش عدم هماهنگی کلید جدید با کلیدهای قدیمی را به همراه داشته باشد. پس کلید برق لمسی ایرانی یا خارجی پشتوانه دار بخرید.

کلید برق لمسی استاندارد بخرید

کلید لمسی به دلیل وجود مدارات الکترونیکی در ساختارش، ممکن است نویز الکترومغناطیسی ایجاد کند. نویز ایجاد شده در مدار کلید ممکن است بر عملکرد سایر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی شما تاثیر نامطلوب داشته باشد. علاوه بر این مدارات الکترونیکی کلید نیز در معرض دریافت نویز از سایر مصرف کننده ها هستند.

این چالش را می توان با خرید کلید لمسی ای که استاندارد عدم تداخل الکترومغناطیسی را اخذ نموده برطرف کرد. برخی از انواع کلید برق لمسی ایرانی و خارجی استاندارد IEC را در این زمینه اخذ کرده اند.

توان مصرفی کلید را دریابید

از جمله مواردی که معمولا مصرف کنندگان هنگام خرید به آن توجه نمی کنند، توان مصرفی کلید است. کلید برق لمسی ایرانی باشد یا خارجی، باید توان مصرفی آن کم باشد. فرض کنید توان مصرفی هر یک از کلیدهای شما 1 وات باشد و تعداد کلیدهای شما 10 تا.

در این صور هر ساعت 10 وات و هر روز 240 وات توان در کلیدهای شما مصرف می شود. این عدد برای یک ماه به 7200 وات می رسد و سالانه توانی معادل 86400 وات مصرف خواهد شد. این میزان مصرف در صورتی که تعداد کلیدهای شما بیشتر شود به مراتب بیشتر از این خواهد بود.

میزان توان مصرفی استاندارد کلید های لمسی بین 0.1 تا 0.3 وات است. با این وجود میزان مصرف برق سالانه کلیدها در مثال قبلی حدود 8640 وات خواهد بود. اگرچه این عدد تقریبی است و مقدار دقق توان مصرفی را باید در اطلاعات فنی کلیدها بیابید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد خرید کلید برق لمسی ایرانی یا خارجی مطالبی را بیان کردیم. هدف ما در این مقاله بیان فاکتورهای مهم در انتخاب کلید است که باید به آن ها توجه کنید. اگرچه می توان فاکتورهای دیگری را نیز برای انتخاب کلید لمسی بیان کرد. پس از مطالعه این مطلب پیشنهاد می کنیم راهنمای خرید کلید لمسی را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *