[vc_row css=”.vc_custom_1589263234885{padding-right: 50px !important;padding-left: 50px !important;}” mobile_bg_img_hidden=”no” tablet_bg_img_hidden=”no” woodmart_parallax=”0″ woodmart_gradient_switch=”no” row_reverse_mobile=”0″ row_reverse_tablet=”0″ woodmart_disable_overflow=”0″][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]در این راهنما در نظر داریم نکاتی را در مورد خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان بیان کنیم. چنانچه قصد خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را دارید، توصیه می کنیم ابتدا این راهنما را بخوانید تا خرید بهتری داشته باشید.

با توجه به تنوع محصولات موجود در حوزه هوشمندسازی ساختمان، شناخت دقیق نیاز کاربر در مرحله اول، و شناخت کامل بر  روی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این راهنمای خرید ابتدا به معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان و کاربرد هریک می پردازیم. سپس نکاتی را که هنگام خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان باید مورد توجه قرار دهید یادآور خواهیم شد. با ما همراه باشید.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_separator color=”custom” accent_color=”#1faec4″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/4″][woodmart_button shape=”semi-round” woodmart_css_id=”5eba3c8387930″ title=”تماس با گجت سرا” full_width=”no” button_inline=”no” bg_color=”eyJwYXJhbV90eXBlIjoid29vZG1hcnRfY29sb3JwaWNrZXIiLCJjc3NfYXJncyI6eyJiYWNrZ3JvdW5kLWNvbG9yIjpbIiBhIl0sImJvcmRlci1jb2xvciI6WyIgYSJdfSwic2VsZWN0b3JfaWQiOiI1ZWJhM2M4Mzg3OTMwIiwiZGF0YSI6eyJkZXNrdG9wIjoiIzFmOGJjMSJ9fQ==” button_smooth_scroll=”no”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”3/4″][vc_column_text text_larger=”no”]

جهت دریافت مشاوره رایگان خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با ما تماس بگیرید

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_separator color=”custom” accent_color=”#1faec4″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text text_larger=”no”]

آشنایی با تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان را با توجه به تکنولوژی تولید و نوع ارتباط نودها با یکدیگر می توان دسته بندی کرد. در اینجا به دسته بندی تجهیزات هوشمندسازی براساس لایه عملکردی می پردازیم.

لایه اول: عملگرها

عملگرها تجهیزاتی هستند که وظیفه اجرای خواسته های شما را بر عهده دارند. از جمله مهمترین عملگرهای مورد استفاده در خانه هوشمند می توان به کلید هوشمند و رله هوشمند اشاره کرد. کلید و رله کاربردهای متفاوتی دارند. از کلید هوشمند برای کنترل تجهیزات روشنایی استفاده می شود. در حالی که رله هوشمند کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از هوشمند کردن پریزهای سنتی تا احضار آسانسور، کنترل درب ورودی با موبایل و … .

در این لایه عملکردی تجهیزات دیگری نیز می توانند قرار بگیرند. از جمله سیستم پخش صوت، سیستم کنترل نور مخفی، سیستم کنترل شیر اصلی آب و برق، آلارم سیستم امنیتی و … . تعداد و نوع عملگرهای مورد نیاز در هر پروژه با توجه به نیاز مشتری، امکانات پروژه و هزینه پروژه برآورد می شوند.

لایه دوم: لایه واسط

لایه ارتباطی نیز در خرید تجهزات هوشمندسازی ساختمان از اهمیت بالایی دارد. وظیفه لایه ارتباطی در خانه هوشمند، برقراری ارتباط بین کاربر و لایه عملگرها است. این ارتباط به روش های متنوعی برقرار می شود. در خانه هوشمند شما قادر خواهید بود به مدد اتصال تجهیزات به اینترنت، کنترل های مورد نظرتان را از هر کجای دنیا و متناسب با نیازتان انجام دهید.

اهمیت توپولوژی در خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

ارتباط عملگرها با اینترنت به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. در ارتباط مستقیم، عملگرها بدون نیاز به هیچ گونه واسطی مستقیما به اینترنت متصل می شوند. در روش دوم، جهت ارتباط نودهای عملگر با اینترنت نیاز به یک نود واسط است. این نود واسط در سیستم های مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود. نام هایی مانند: هاب مرکزی، گیت وِی، کنترلر مرکزی، کنترل کننده مرکزی و … .

نودهای واسط از نظر عملکردی نیز با هم متفاوت هستند. برخی از این دستگاه ها در عین حال که نقش واسط را بازی می کنند، به عنوان پنل لمسی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر از واسط ها به عنوان دستگاه امنیتی و برخی نیز صرفا به عنوان دستگاه واسط عمل می کنند. تنوع در دستگاه های واسط به دلیل تنوع تولیدکنندگان تجهیزات هوشمندسازی ساختمان است.

هریک از مدل های یاد شده مزایا و معایبی دارند که در آموزش های بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لایه سوم: رابط کاربری

این لایه از سیستم هوشمندسازی ساختمان وظیفه دریافت دستورات کنترلی و ارسال آن برای دستگاه واسط را دارد. این لایه شامل نرم افزار کاربردی نصب شده بر روی تلفن همراه کاربر، نرم افزار کاربردی موجود بر روی پنل لمسی و همچنین سنسورهای مورد استفاده در خانه هوشمند است. دلیل دسته بندی سنسورها در این لایه، صدور فرمان های کنترلی به کمک خروجی سنسورها است.

به عنوان مثال سنسورهای تشخیص حرکت در صورتی که حرکت ناخواسته ای را در محیط تشخیص دهند، مراتب را از طریق دستگاه واسط به آلارم سیستم امنیتی منتقل می کنند. آلارم سیستم امنیتی می تواند از نوع صوتی، تماس تلفنی، چشمک زدن لامپ ها و … باشد. عملکرد این لایه نیز در خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_separator color=”custom” accent_color=”#20b2c9″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/4″][woodmart_button shape=”semi-round” woodmart_css_id=”5eba4c70d14b4″ title=”خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.gadgetsara.ir%2Fproduct-category%2F%25d8%25ae%25d8%25a7%25d9%2586%25d9%2587-%25d9%2587%25d9%2588%25d8%25b4%25d9%2585%25d9%2586%25d8%25af%2F|title:%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF|target:%20_blank|” full_width=”no” button_inline=”no” bg_color=”eyJwYXJhbV90eXBlIjoid29vZG1hcnRfY29sb3JwaWNrZXIiLCJjc3NfYXJncyI6eyJiYWNrZ3JvdW5kLWNvbG9yIjpbIiBhIl0sImJvcmRlci1jb2xvciI6WyIgYSJdfSwic2VsZWN0b3JfaWQiOiI1ZWJhNGM3MGQxNGI0IiwiZGF0YSI6eyJkZXNrdG9wIjoiIzFmODJjNCJ9fQ==” button_smooth_scroll=”no”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”3/4″][vc_column_text text_larger=”no”]

جهت ورود به فروشگاه و خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان کلیک کنید

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_separator color=”custom” accent_color=”#20b2c9″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text text_larger=”no”]

نکات مهم در خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

فارغ از این که چه شرکت یا برندی را برای هوشمندسازی ساختمان انتخاب می کنید، نکاتی هست که توجه به آن ها سبب تجربه کاربر بهتر شما از خانه هوشمند خواهد شد. در ادامه به نکاتی که هنگام خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان باید به آن توجه کنید اشاره می کنم.

نحوه نصب و راه اندازی سیستم

نصب و راه اندازی از جمله مسائلی است که در مورد همه سیستم ها حائز اهمیت است. سیستم هوشمندسازی ساختمان نیز نیاز به نصب و راه اندازی دارد. برخی از سیستم های هوشمندسازی ساختمان به صورتی طراحی شده اند که نصب و راه اندازی راحتی دارند. این سیستم ها در اصطلاح فنی plug & play (پلاگ اَند پِلِی) نامیده می شود. این اصطلاح به معنای این است که دستگاه مورد نظر را کافی است به برق متصل کنید و از آن استفاده کنید. نحوه نصب و راه اندازی نکته مهمی در خرید سیستم هوشمندسازی ساختمان است.

همه سیستم های هوشمندسازی ساختمان دارای این قابلیت نیستند. برای نصب برخی از سیستم ها نیاز به کمک نیروی متخصص دارید. سیستم های هوشمند سازی ساختمان دارای دو مرحله نصب سخت افزاری و راه اندازی نرم افزاری هستند. نصب سخت افزار عموما راحت است. اما در برخی سیستم ها راه اندازی نرم افزاری نیاز به استفاده از نرم افزارهای خاص و نیروی متخصص دارد.

خانه هوشمند بی سیم یا خانه هوشمند باسیم

دومین نکته ای که در خرید سیستم هوشمندسازی ساختمان باید به آن توجه کنید نوع ارتباط تجهیزات است. با توجه به پروتکل ارتباطی تجهیزات، نوع ارتباط آن ها با هم متفاوت است. در اینجا قصد بررسی پروتکل های ارتباطی را نداریم. در یک جمله می توان گفت پروتکل ارتباطی به معنای زبانی است که تجهیزات برای ارتباط از آن استفاده می کنند.

برخی از زبان های ارتباطی، پیام های خود را برر بستر سیم منتقل می کنند و برخی دیگر بر بسترهای بی سیم. از جمله محبوبترین بسترهای بی سیم می توان به ارتباط RF، ارتباط WIFI و بلوتوث اشاره کرد. شناخته شده ترین ارتباطات سیمی نیز شامل KNX، RS 485 و S – BUS هستند.

در صورت استفاده از سیستم با ارتباط سیمی لازم است سیم کشی کابل ارتباطی تجهیزات نیز صورت بگیرد. این موضوع علاوه بر افزایش هزینه سیم کشی، باعث بروز مشکلاتی در سیستم می شود. اگر بخواهید سیستم را در خانه در حال استفاده پیاده سازی کنید جهت انجام سیم کشی با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

سیستم تابلویی یا کلید هوشمند

برخی از تولید کنندگان تجهیزات خانه هوشمند برای روشنایی از سیستم تابلویی بهره می برند. در حالی که برخی دیگر از تولیدکنندگان ترجیح می دهند از کلید لمسی هوشمند برای این منظور استفاده کنند. هنگام خرید خانه هوشمند باید به این موضوع کاملا توجه کنید. چنانچه قصد هوشمندسازی ساختمان در حال استفاده را دارید، استفاده از کلید لمسی هوشمند انتخاب مناسب تری است.

جهت استفاده از سیستم هوشمند تابلویی نیاز به اعمال تغییراتی در سیم کشی دارید. این موضوع می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. همچنین کلید لمسی هوشمند علاوه بر کنترل به وسیله اپلیکیشن خانه هوشمند، امکان کنترل محلی را نیز به شما می دهد. به این ترتیب که با لمس کلید، لامپ مورد نظر شما روشن یا خاموش می شود.

قوطی کلید مناسب جهت نصب

چنانچه قصد خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر کلید هوشمند را دارید، ابعاد قوطی کلید مناسب جهت نصب کلید از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از کلیدهای لمسی هوشمند در قوطی کلیدهای رایج نصب نمی شوند. در صورت خرید این کلیدها باید قوطی کلید متناسب با آن ها را استفاده کنید. در ساختمان در حال استفاده باید قوطی کلید را تعویض کنید. این موضوع می تواند برای شما مشکل ساز شود.

بنابراین در خرید تجهیزات هوشمندسازی ساختمان قوطی کلید مناسب جهت نصب از اهمیت بالایی برخوردار است.

امکانات خانه هوشمند

قبل از خرید خانه هوشمند لازم است برآورد دقیقی از نیازهای خود داشته باشید. ممکن است برخی تولیدکنندگان امکاناتی ارائه کنند که مورد نیاز شما نباشد. در این صورت شما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین ممکن است برخی از سیستم ها تمام نیازهای شما را برآورده نکنند. بنابراین شناخت دقیق نیازهایتان بسیار ضروری است.

امکانات در خرید خانه هوشمند

البته ذکر این نکته ضروری است که به دلیل تنوع تولیدات و نامگذاری محصولات مختلف، ممکن است تجهیزات مختلف کارایی مشابهی داشته باشند. بنابراین بهتر است هنگام بررسی امکانات خانه هوشمند با یک مشاور امین و آگاه مشورت کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][products_tabs design=”simple” woodmart_css_id=”5eba4e5c76997″ title=”محصولات مرتبط” color=”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″][products_tab taxonomies=”55″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/products_tabs][/vc_column][/vc_row]