راهکارهای خانه هوشمند برای نابینایان

طراحان و تولید کنندگان خانه هوشمند برای نابینایان و کم بینایان هم راهکارهای جذابی ارائه کرده اند. هدف از بکارگیری سیستم های اتوماسیون خانگی افزایش میزان رفاه و آسایش کاربران است. متاسفانه تعداد افراد کم توان در جوامع مختلف بشری قابل توجه است. این افراد به دلیل توانایی محدود برای انجام برخی از کارها نیاز به کمک دیگران دارند. تجهیزات متنوعی برای کمک به این افراد در بازار موجود است.

از جمله شایع ترین نمونه های این تجهیزات می توان به ویلچیرهای برقی اشاره کرد.  اما داستان این تجهیزات به همینجا ختم نمی شود. هر کدام از این تجهیزات برای گروه خاصی از افراد مناسب و قابل استفاده هستند. امروز به بررسی راهکارهای خانه هوشمند برای نابینایان می پردازیم. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند برای نابینایان

استفاده از خانه هوشمند برای نابینایان و کم بینایان، روند زندگی آن ها را تسهیل می کند. اگرچه اغلب این ابزارک ها به طور خاص برای نابینایان طراحی نشده اند، اما استفاده از آن ها زندگی این افراد را راحت تر می کند. استفاده از دستیار صوتی را می توان به عنوان مهمترین راهکار خانه هوشمند برای نابینایان معرفی کرد.

دستیار صوتی خانه هوشمند برای نابینایان

در دهه اخیر خانه هوشمند به یکی از محبوب ترین فناوری های جدید در بین کاربران تبدیل شده است. برخی ابزارک های خانه هوشمند از محبوبیت بیشتری برخوردارند که از آن جمله می توان به دستیارهای صوتی Amazon Echo و Google Home اشاره کرد.

دستیار صوتی خانه هوشمند برای نابینایان

دستیار صوتی هوشمند علاوه بر پخش موسیقی امکانات جذاب دیگری را نیز در اختیار کاربر می گذارد. تنظیم لیست کاری، تنظیم زنگ هشدار، پخش کتاب های صوتی و کنترل سایر ابزارک های خانه هوشمند از آن جمله اند.

شاید این قابلیت ها برای ما جنبه سرگرمی داشته باشد. اما برای بیماران، سالمندان و همچنین افراد کم بینا یا نابینا یک دستیار واقعی است که انجام کارها را تسهیل می کند. دستیار صوتی یکی از راهکارهای خانه هوشمند برای نابینایان است که می تواند زندگی آن ها را تغییر دهد.

تنظیم برنامه زمانی

اطلاع از تاریخ و لیست کارهایی که باید انجام شود، برای افراد کم بینا یک چالش همیشگی است. دستیار صوتی هوشمند با قابلیت استفاده به عنوان یک تقویم دیجیتال برنامه ریزی را برای نابینایان و کم بینایان آسانتر می­کند. کافی است از دستیار صوتی خود بپرسند امروز چه برنامه ای دارند؟ دستیار صوتی لیست کارها و زمان انجام آن ها را به ایشان یادآوری خواهد کرد.

سناریو های سفارشی

برای معلولین جسمی – حرکتی و همچنین کم بینایان و نابینایان زندگی کردن در خانه ای که با شرایط ویژه آن ها مطابقت دارد، یک مزیت مهم به حساب می آید. از سوی دیگر با برنامه ریزی مناسب می توان احتمال بروز خطر برای این افراد را به حداقل رساند. تعریف سناریو یکی از قابلیت های جذاب خانه هوشمند برای نابینایان است. اجرای سناریو با صدور فرمان توسط کاربر و به صورت همزمان انجام می شود.

به عنوان مثال با تعریف سناریو و زمانبندی عملکرد سیستم های روشنایی، تهویه، امنیتی و … علاوه بر سهولت استفاده، امنیت این افراد نیز ارتقا می یابد.

پخش موسیقی و کتاب صوتی

شما می توانید به راحتی تلفن هوشمند خود را بردارید و از لیست موسیقی آهنگ مورد علاقه خود را پخش کنید. اما داستان برای  نابینایان کمی متفاوت است. آن ها نمی توانند به راحتی موسیقی مورد علاقه شان را پخش کنند یا به کتاب صوتی گوش دهند. استفاده از خانه هوشمند برای نابینایان می تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند.

کافی است به دستیار صوتی خود بگویید کدام موسیقی یا کتاب صوتی را برای شما پخش کند. همچنین می توانید یک آلبوم موسیقی از هنرمند مورد علاقه تان را پخش کنید.

مطالعه اخبار روز

مطالعه اخبار در خانه هوشمند برای نابینایان آسانتر از هر جای دیگری است. دستیار صوتی قابلیت مطالعه اخبار را برای نابینایان فراهم می کند. این درخواست به سادگی با بیان : ” الکسا، لس آنجلس تایمز را بخوان” اجرا می شود. علاوه بر این پخش پادکست های صوتی رایگان نیز توسط این دستیار های صوتی امکان پذیر می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *