درباره سیستم مدیریت انرژی ساختمان هوشمند

از جمله مزایای خانه هوشمند می توان به مدیریت انرژی ساختمان هوشمند اشاره کرد. امروزه با توجه به کاهش منابع، صرفه جویی در انرژی به مسئله ی مهمی تبدیل شده است. بدیهی است که هدف از صرفه جویی کاهش مصرف انرژی است، اما نظارت بر میزان مصرف همیشه راحت نیست. خانه هوشمند با فراهم کردن امکان نظارت و کنترل بر میزان، به کاهش مصرف انرژی کمک می کنند.

طبق گزارشات موسسه تحقیقاتی Fraunhofer ، استفاده از خانه هوشمند می تواند هزینه های گرمایشی را تا 40 درصد کاهش دهد. اولین گام برای کاهش مصرف انرژی را می توان استفاده از آجر و عایق برداشت. در مورد خانه های قدیمی بهتر است ابتدا پنجره ها و دیوارها را عایق کنید. پس از انجام مراحل فوق هوشمندسازی ساختمان می تواند در کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

سیستم مدیریت انرژی ساختمان هوشمند

از جمله امکاناتی که برخی از سیستم های خانه هوشمند ارائه می دهند، امکان ثبت میزان مصرف است. این سیستم ها قادرند مصرف هریک از سرخط های کنترلی را به صورت جداگانه ثبت کنند. به عنوان مثال می توان میزان مصرف انرژی لامپ ها را به صوت جداگانه محاسبه کرد.

کاربر از طریق اپلیکیشن قادر است نمودار مصرف تجهیزات را مشاهده کند. ثبت نمودار مصرف در بازه های زمانی مختلف امکان مقایسه و مدیریت مصرف را برای کاربران فراهم می کند.

مدیریت انرژی ساختمان هوشمند

کاهش مصرف انرژی در سیستم های گرمایشی

ترموستات هوشمند یک عضو مهم از سیستم مدیریت انرژی ساختمان هوشمند است. چرا که سیستم های گرمایش و سرمایش از جمله پرمصرف ترین وسایل برقی هستند. سیستم مدیریت انرژی خانه هوشمند قادر است بسیاری از وسایل گرمایشی را قابل برنامه ریزی کند.

زمان هایی که در منزل حضور نداشته باشید، سیستم گرمایشی آنها به طور خودکار خاموش می شود. اگر زودتر از موعد مقرر به خانه برسید، در طول مسیر می توانید از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خود سیستم سرمایشی را کنترل کنید. لازم به ذکر است در صورت لزوم می توانید سیستم گرمایشی را به صورت دستی نیز کنترل کنید.

مدیریت انرژی ساختمان هوشمند 

بسیاری از ما از میزان تاثیر فعالیت های روزمره خود بر میزان مصرف انرژی در خانه هایمان آگاهی نداریم. برای مثال ممکن است همزمان با روشن بودن سیستم گرمایشی خانه، پنجره ها را به صورت تصادفی باز بگذاریم. در نتیجه این اقدام سیستم تهویه برای رسیدن به شرایط مطلوب و از قبل تنظیم شده مجبور است انرژی بیشتری را صرف کند.

تا به امروز، تاثیر این عوامل بر میزان هدر رفت انرژی استفاده شده در سیستم گرمایشی خانه مشهود نبوده است. اما امروزه با سیستم مدیریت انرژی ساختمان هوشمند ، می توان تا حدود زیادی اتلاف انرژی را متوقف نمود.

کاربران خانه هوشمند به کمک اپلیکیشن می توانند مصرف انرژی وسایل مختلف را رصد کنند. همچنین قادرند در مورد هر وسیله برقی به صورت جداگانه هزینه پرداختی بابت انرژی مصرفی را برآورد کنند. این موضوع با گذشت زمان بر رفتار مصرف کنندگان تأثیر مثبت می گذارد. در طولانی مدت به مردم کمک می کند مسئولیت پذیرتر شده و صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی داشته باشند.

در خانه هوشمند با نصب ماژول ها و کنتورهای هوشمند، امکان خواندن میزان مصرف انرژی به صورت لحظه ای توسط کاربر وجود دارد. کاربران هنگام تنظیم روشنایی و تهویه مطبوع، تاثیر تغییرات بر روی میزان برق مصرفی را می توانند مشاهده کنند.

با توجه به قابلیت های مدیریت انرژی ساختمان هوشمند، استفاده از این سیستم ها می تواند تاثیر مثبتی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. از یک سو دسترسی راحت به تجهیزات سبب می شود روشن مانندن بی دلیل آن ها به حداقل برسد. به عنوان مثال زمانی که داخل اتاق هستید به کمک موبایل لامپ های پذیرایی را به راحتی می توانید خاموش کنید.

از سوی دیگر امکان مشاهده روند مصرف بذق تجهیزات، کاربران را قادر می سازد زمان روشن بودن هر وسیله را مدیریت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *