درباره انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

آشنایی با انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، قبل از اقدام به خرید ضروری است. منظور از هوشمندسازی ساختمان، انتقال کنترل تجهیزات الکتریکی به تلفن همراه هوشمند است. برای این منظور شما باید سخت افزار مورد نیاز جهت کنترل بخش های مختلف ساختمان را تهیه کنید. سپس با اتصال سخت افزارها به اپلیکیشن خانه هوشمند قادر خواهید بود به راحتی و تنها با یک بار لمس صفحه موبایل، تجهیزات مورد نظر را کنترل کنید.

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان که توسط شرکت های مختلف تولید می شوند، کارایی و طراحی متفاوتی دارند. تنوع تجهیزات موجود در بازار انتخاب را برای کاربران سخت تر می کند. در ادامه به بررسی مهمترین تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند می پردازیم.

انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

با توجه به تعداد زیاد تجهیزات تولید شده در حوزه هوشمند سازی ساختمان، بررسی تجهیزات به صورت موردی (تک به تک) زمانبر بوده و کلام را به درازا می کشاند. علاوه بر این هدف ما در این مقاله ارائه یک شمای کلی از خانه هوشمند به کاربران است تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان را می توان براساس نوع عملکرد در سه گروه کلی مورد ارزیابی قرار داد:

 تجهیزات کنترل هوشمند روشنایی

اولین و رایج ترین بخش خانه هوشمند، کنترل هوشمند سیستم روشنایی با موبایل است. با توجه به اهمیت بالای نور و روشنایی در زندگی امروز، کنترل تجهیزات روشنایی اهمیت ویژه ای دارد. کنترل روشنایی به عنوان یکی از مهمترین قابلیت های خانه هوشمند شناخته می شود. تولیدکنندگان مختلف راهکارهای متفاوتی برای این قابلیت پیش بینی کرده اند.

کلید لمسی هوشمند و رله هوشمند راهکارهایی است که بدین منظور ارائه شده است. این دو روش یک تفاوت اساسی با هم دارند و براساس نیاز شما یکی از آن ها انتخاب خواهد شد. رله هوشمند در دو نوع تابلویی و توکار عرضه می شود. رله تابلویی همانطور که از نامش پیداست در داخل تابلو برق نصب می شود. رله توکار ابعاد کوچکتری دارد و برای نصب در پشت کلیدهای سنتی طراحی شده است.

دومین راهکار در انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان برای کنترل روشنایی، به کلید لمسی هوشمند اختصاص دارد. کلیدهای هوشمند علاوه بر کنترل از طریق اپلیکیشن، به صورت محلی نیز توسط کاربر قابل کنترل هستند. تنوع طرح و رنگ از دیگر مزایای کلید لمسی است که به عنوان یک المان دکوراتیو می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

ذکر این نکته ضروری است که در صورت نیاز امکان کوپل کردن کلید با رله تابلویی وجود دارد. به گونه ای که شما بتوانید به کمک یک کلید نیز کنترل سیستم روشنایی را انجام دهید.

در هنگام خرید کلید لمسی هوشمند به چند نکته مهم باید توجه کنید. برخی از کلیدهای لمسی (یا هوشمند) در انواع خاصی از قوطی کلید نصب می شوند. اما گروه دیگری از این کلیدها را می توان در قوطی کلیدهای سنتی رایج نصب کرد.

کنترل تجهیزات الکتریکی در خانه هوشمند

برخلاف سیسم روشنایی که انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان متفاوتی را به مخاطب عرضه می کند، کنترل لوازم برقی به تنها کمک رله های هوشمند صورت می گیرد. رله هوشمند در دو نوع تابلویی و توکار مورد استفاده قرار می گیرد.

اخیرا برخی شرکت ها نیز اقدام به تولید رله هوشمند به شکل روکار نموده اند. رله های هوشمند روکار را به عنوان پریز هوشمند نیز معرفی می کنند. کنترل تجهیزات الکتریکی طیف گسترده ای از امکانات را پوشش می دهد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل درب ورودی پارکینگ و نفر رو
  • کنترل هوشمند وسایل آشپزخانه
  • فراخوانی آسانسور
  • کنترل هوشمند کولر آبی و گازی
  • کنترل سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع
  • کنترل شیر اصلی آب و گاز
  • کنترل پرده و کرکره برقی
  • و …

امکانات بسیار متنوع دیگری نیز در خانه هوشمند قابل ارائه هستند. همه این امکانات به کمک رله هوشمند به کاربر عرضه می شوند.

کنترل سیستم سرمایش و گرمایش

در بین انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، ترموستات هوشمند جایگاه ویژه ای دارد. چنانچه سیستم سرمایش – گرمایش شما فن کوئل، چیلر یا داکت اسپیلت باشد؛ ترموستات لمسی هوشمند یک انتخاب هوشمندانه برای شماست.

امکان اتصال کولرهای آبی و گازی و همچنین پکیج نیز به سیستم خانه هوشمند وجود دارد. اینکار به کمک رله های هوشمند صورت می گیرد. تفاوت اصلی این دو روش در امکان تنظیم دما به کمک ترموستات است. در صورتی که رله هوشمند امکان تنظیم دما را برای شما فراهم نمی کند. به کمک رله هوشمند تنها می توانید وسیله مورد نظر را خاموش و روشن کنید.

نتیجه گیری

با وجود انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان متنوع در بازار، انتخاب درست تجهیزات همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. آشنایی کامل با انواع مختلف تجهیزات، امکانات هریک و همچنین بودجه مورد نیاز برای هر یک از جمله پیش نیازهای انتخاب درست هستند. در صورت نیاز کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند. با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *