رابطه بین اینترنت اشیا و خانه هوشمند

اینترنت اشیا و خانه هوشمند دو مفهوم جدید و متفاوت در حوزه تکنولوژی هستند. گاهی اوقات این دو مفهوم به همراه هم مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی نیز به صورت مستقل بیان می شوند. در واقع یکی از این مفاهیم زیرمجموعه دیگری است. اینترنت اشیا یک فناوری جدید و بسیار گسترده است.

حوزه نفوذ این تکنولوژی به قدری گسترده است که می توان ادعا کرد در همه علوم و صنایع قابل استفاده است. در این مقاله به بررسی اینترنت اشیا و خانه هوشمند می پردازم. با من همراه باشید

اینترنت اشیا

تعاریف متفاوتی برای این فناوری ارائه شده است اما اگر بخواهیم این تکنولوژی را در یک جمله خلاصه کنیم، یعنی تجهیزاتی که بر بستر اینترنت با هم در ارتباط اند. از جمله مهمترین تجهیزات اینترنت اشیا می توان به سنسورها، تجهیزات جمع آوری داده، عملگرهای راه دور و … اشاره کرد.

سنسورها و تجهیزات گردآوری داده، اطلاعات جمع آوری شده را روی بستر اینترنت به اشتراک می گذارند. از سوی دیگر عملگرها این اطلاعات را دریافت کرده و با تحلیل آن ها اقدامات مقتضی را انجام می دهند.

تجهیزات اینترنت اشیا از راه دور و به کمک اینترنت قابل دسترسی هستند. با این قابلیت شما قادر خواهید بود از هرکجای دنیا به تجهیزات خود دسترسی داشته باشید. رابطه بین اینترنت اشیا و خانه هوشمند را از همین جمله می توان برداشت کرد.

رابطه خانه هوشمند و اینترنت اشیا

به عنوان مثالی کاربردی از اینترنت اشیا در حوزه ترافیک شهری، می توان به سیستم های جمع آوری اطلاعات ترافیکی اشاره کرد. شرکت های فعال در این زمینه سنسورهای خود را در نقاط مختلف شهر نصب می کنند. اطلاعات جمع آوری شده از این سنسورها در یک مرکز پردازش تحلیل شده، و پس از انجام عملیات داده کاوی، اطلاعات ترافیکی در اختیار مراجع زیربط یا کاربران قرار می گیرد.

گاهی اوقات نیز برای جمع آوری اطلاعات ترافیکی از داده های تلفن همراه کاربران استفاده می شود.

گردآوری اطلاعات و اتخاذ تصمیمات مقتضی بخشی از عملکرد خانه هوشمند است. نحوه استفاده و عملکرد سیستم هوشمند سبب ایجاد رابطه ای تنگاتنگ بین اینترنت اشیا و خانه هوشمند شده است.  رابطه اینترنت اشیا و خانه هوشمند را در ادامه مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.

خانه هوشمند

در خانه هوشمند کنترل همه یا بخشی از لوازم الکتریکی به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شود. در این خانه ها یک اپلیکیشن رابط کاربر با سیستم هوشمند است. تجهیزات کنترلی مورد استفاده در خانه هوشمند قابلیت اتصال مستقیم یا با واسطه به اینترنت را دارند.

برخی از این تجهیزات به صورت مستقل، و گروهی دیگر نیز به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. کاربر می تواند با اتصال تلفن همراه خود به اینترنت، به سیستم هوشمند خود دسترسی داشته باشد. فصل مشترک اینترنت اشیا و خانه هوشمند، بستر ارتباط اینترنتی است.

اینترنت اشیا و خانه هوشمند

برخی از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان به صورت مستقل به اینترنت وصل می شوند این تجهیزات را STANDALONE نیز می نامند. اما همانطور که اشاره شد گروه دیگری از این تجهیزات به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند.

تولید کنندگان مختلف اسامی متفاوتی بر روی دستگاه واسط گذاشته اند. برخی آن را دستگاه کنترل مرکزی، برخی دستگاه گِیت وِی، برخی هاب مرکزی و … می نامند. فارغ از اینکه چه نامی بر روی این دستگاه گذاشته شده است، وظیفه این دستگاه برقراری ارتباط تجهیزات خانه هوشمند با اینترنت است.

براساس توضیحات ارائه شده خانه ای را می توان هوشمند نامید که از هرکجای دنیا بر بستر اینترنت بتوان عملیات پایش و کنترل را بر روی آن انجام داد. طبق تعریف ارائه شده برای اینترنت اشیا که عبارت از اتصال تجهیزات مختلف به اینترنت است، خانه هوشمند را می توان در زمره تجهیزات اینترنت اشیا دسته بندی کرد.

رابطه بین اینترنت اشیا و خانه هوشمند

با وجود نوپا بودن تکنولوژی اینترنت اشیا، حوزه نفوذ آن بسیار گسترده است و می تواند در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. رابطه بین اینترنت اشیا و خانه هوشمند، رابطه والد و فرزند است.

خانه هوشمند تنها بخش کوچکی از تکنولوژی اینترنت اشیا است. در خانه هوشمند شما قادر خواهید بود به کمک تلفن همراه هوشمند و سخت افزارهای مختلف، عملیات کنترلی مورد نظر خود را به راحتی انجام دهید.

برخی از تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند مانند سنسورها، کاربردهای گسترده ای دارند. به عنوان مثال سنسور نشت آب علاوه بر کاربرد در خانه هوشمند می تواند در اطراف لوله های انتقال آب نصب شده و از هدر رفت آب پیشگیری کند.

همچنین استفاده مناسب از سنسورهای تشخیص حرکت به منظور کنترل تجهیزات روشنایی، می تواند نقش موثری در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *