بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان، دانستنیها

در این مقاله به بررسی بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان خواهیم پرداخت. هوشمندسازی ساختمان طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. این تکنولوژی روز بروز در حال گسترش است. همچنان که قابلیت های این سیستم ها توسعه داده می شود، متقاضیان و علاقه مندان این سیستم ها نیز روز به روز بیشتر می شوند.

گستردگی طیف محصولات از یک سو و هزینه بالای برخی از گجت ها از سوی دیگر، اهمیت بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان را دوچندان کرده است. برای بهینه سازی ابتدا باید شناخت دقیقی از نیازهای پروژه و خدمات قابل ارائه توسط سیستم داشته باشیم.

امکانات ساختمان هوشمند

ساختمان هوشمند امکانات متفاوت و متنوعی را می تواند به کاربران ارائه دهد. گستردگی امکانات قابل ارائه به حدی است که حتی شاید نتوان در یک مقاله همه آن ها را معرفی کرد. مهمترین امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل سیستم روشنایی
  • کنترل تجهیزات برقی
  • کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل انتشار گاز و دود
  • کنترل سیستم ها آبیاری
  • کنترل وضعیت لوله های آب و …
  • کنترل شیرهای برقی

اکنون بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد. بهینه سازی کلی و بهینه سازی هریک از بخش های خانه هوشمند قابل بررسی است.

بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان و نکات کلیدی آن

بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان

ابتدا لیستی از نیازهای پروژه براساس اولویت تهیه کنید. به عنوان مثال اولویت اول کنترل سیستم روشنایی و اولویت دوم کنترل سیستم آبیاری است. این اولویت بندی را تا انتها ادامه دهید. سپس هر یک از اولویت ها را در صورت امکان به زیر مجموعه هایش تقسیم کنید.

به عنوان مثال کنترل روشنایی شامل روشنایی پذیرایی، خواب ها و … است. در ادامه زیر مجموعه ها را نیز براساس اولویت اجرای آن ها طبقه بندی کنید. اکنون شما یک لیست از اولویت های هوشمندسازی تان دارید. حال می توانید بودجه مورد نیاز برای هر بخش را تعیین کنید. اکنون از ابتدای لیست شروع به اختصاص بودجه کنید. تا هرجایی که بودجه شما امکان می دهد می توانید هوشمندسازی را ادامه بدهید.

بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان

برای بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان کارهای دیگری هم می توان انجام داد. این مرحله از بهینه سازی نیازمند شناخت دقیق سیستم و قابلیت های آن است. برای این منظور بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید. جهت آشنایی با روش کار در ادامه توضیحاتی را بیان می کنیم.

از جمله بارزترین بخش های شایان توجه در بهینه سازی، تجمیع کلیدهای هوشمند است. به عنوان مثال به جای استفاده از دو کلید لمسی هوشمند دوپل، می توانید یک کلید لمسی هوشمند 4 پل استفاده کنید. با این کار هزینه خرید شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

نکته حائز اهمیت در کاهش تعداد کلیدها، امکان تجمیع کلیدها از نظر زیرساخت سیم کشی است. علاوه براین در سایر بخش ها نیز در صورت وجود زیر ساخت می توانید تجمیع را انجام دهید. به عنوان مثال از یک ماژول رله هوشمند دو کانال می توانید برای در بازکن و درب برقی پارکینگ استفاده کنید. این رله هوشمند در پشت آیفون نصب می شود. لازمه اجرای این سیستم وجود زیرساخت سیم کشی است.

جمع بندی

بهینه سازی هوشمندسازی ساختمان دارای جنبه های مختلفی است. علاوه بر بهینه سازی در نوع امکانات قابل استفاده در سیستم، شناخت سیستم می تواند سبب بهینه سازی سیستم به صورت موردی شود. نمونه آن را می توان در استفاده از کلید 4 پل به جای کلیدهای 2 پل پیدا کرد. جهت بهنه سازی هوشمندسازی ساختمان بهتر است با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید. اگر قصد هوشمندسازی ساختمان دارید، راهنمای خرید خانه هوشمند را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *