خانه های هوشمند آینده گرایش به آن ها

پیشرفت های چشمگیر فناوری خانه هوشمند سوالاتی را در مورد خانه های هوشمند آینده در ذهن کاربران ایجاد می کند.  اساس عملکرد خانه هوشمند به کمک اینترنت اشیا مفهوم پیدا می کند. اساس این فناوری اتصال تجهیزات مختلف به اینترنت است.

تجهیزاتی که براساس اینترنت اشیا عمل می کنند را با نام ابزارک هوشمند می شناسیم. این فناوری در اغلب لوازم الکتریکی از جمله لوازم خانگی مورد استفاده قرار گرفته است. چشم اندازی که برای این تکنولوژی متصور هستیم بسیار فراتر از کنترل لوازم خانگی است. با ما همراه باشید با بررسی خانه های هوشمند آینده …

خانه هوشمند چیست؟

قبل از بررسی چشم انداز پیش روی این صنعت، ابتدا به بیان مقدمه ای در مورد آن می پردازیم. خانه هوشمند به پیکربندی خاصی از تجهیزات اشاره دارد که به کاربر امکان می دهد آن ها را به کمک تلفن همراه هوشمند کنترل کند. همچنین با اتصال گوشی همراه به اینترنت، عملیات کنترلی را از هرکجای دنیا می توانید انجام دهید.

خانه های هوشمند آینده در نحوه ارتباط با کاربر، مشابه سیستم های کنونی هستند. تفاوت آن ها در نوع امکانات قابل ارائه است. در حال حاضر امکانات متنوعی در خانه هوشمند قابل ارائه هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی خانگی
  • کنترل هوشمند سیستم های امنیتی
  • کنترل هوشمند نورپردازی و صوت مرکزی
  • کنترل هوشمند تردد درب پارکینگ و درب نفررو
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند سیستم ابیاری
  • فراخوانی آسانسور هوشمند
  • و …

علاوه بر این می توان امکانات دیگری را نیز به این لیست اضافه کرد. ذکر این نکته ضروری است که همه سیستم های خانه هوشمند قادر نیستند تمام امکانات یاد شده را ارائه کنند.

خانه های هوشمند آینده

جهت آشنایی با عملکرد خانه های هوشمند در آینده به بررسی سناریوی بیدار شدن از خواب در این خانه ها می پردازیم.

صبحگاه که در خانه هوشمند خود از خواب بیدار می شوید، گجت های هوشمند با تشخیص بیدار شدن شما سناریوی بیداری را اجرا می کنند. گجت های هوشمند یک لیوان قهوه داغ و صبحانه شما را آماده می کنند. می توانید از دوش آب گرم با درجه حرارت مورد علاقه تان استفاده کنید. پرده ها را کنار بزنید و سیستم تهویه را روشن کنید و …

قبل از خروج از خانه هوشمند می توانید لیست خرید را از یخچال هوشمند دریافت کنید. خروج شما توسط سنسورهای هوشمند تشخیص داده می شود. پس از خروج شما درب ها قفل می شوند، سیستم امنیتی فعال شده و لامپ ها را خاموش می کند.

در طول روز ، می توانید از راه دور خانه خود را کنترل کنید و در هر زمان که لازم باشد از طریق دوربین های هوشمند، بر حیوانات خانگی خود نظارت کنید. پیش از بازگشت از محل کار ، از طریق اپلیکیشن موبایل خانه هوشمند خود می توانید آشپزخانه هوشمند را فعال کنید تا زمان رسیدن به خانه شام شما آماده باشد.

این زندگی رویایی را می توان به عنوان نمونه ای از قابلیت هایی آینده خانه هوشمند تعریف نمود.

مراقبت های  بهداشتی و پزشکی

در سال های اخیر ابزراک های هوشمند فراوانی تولید شده است که تمرکز آن ها بر روی مراقبت های پزشکی است. خانه های هوشمند آینده، بخشی از شبکه بهداشت و درمان را در خانه شما مستقر می کنند. این مراکز بهداشتی و درمانی خانگی، علاوه بر انتقال داده های بیماران به بیمارستان به عنوان ابزاری برای پایش اطلاعات سلامت بیماران نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

با اندازه گیری و نظارت مداوم بر پارامترهایی از قبیل فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب می توان وضعیت سلامت بیماران و سالمندان را کنترل کرد. بیمارستان ها از این داده ها به منظور اطلاع رسانی و هشدار به خانواده بیمار و یا کادر درمان استفاده می کنند. همچنین این ابزارک ها در صورت نیاز قادرند وخامت حال بیمار را به بستگان آن ها یا مراکز درمانی مخابره کنند.

گامی به سوی آینده

پیشرفت روزافزون تکنولوژی، فناوری خانه هوشمند را وارد مرحله جدیدی کرده است. پیشرفت خانه هوشمند وابسته به توسعه فناوری های دیگری نظیر IOT (Internet Of Things) و POE (Power Over Ethernet) است. در خانه های هوشمند آینده می توان بین اعضای خانواده و میهمانان تمایز قایل شد.

این سیستم می تواند در هر مکان، بر اساس ویژگی های بیومتریک مانند اثر انگشت، دمای بدن و حتی ریتم نبض خودش را با نیازهای افراد سازگار کند.

خانه های هوشمند آینده

در آینده ای نه چندان دور، فناوری هوشمند به یکی از ملزومات استاندارد خانه ها تبدیل خواهد شد. گجت های هوشمند قادر خواهند بود با تجزیه و تحلیل داده ها و به کار گیری فناوری اینترنت اشیا، رفتارهای کاربران را یاد بگیرند. همچنین به کمک یک ابزارک کوچک که روی مچ دست کاربر بسته می شود، هویت او را شناسایی می کنند و متناسب با نیاز او سایر گجت ها را کنترل می کنند.

به عنوان مثال متناسب با نیاز و سلیقه کاربر نور و دمای اتاق را تنظیم و موسیقی دلخواه او را پخش می کنند. خانه های هوشمند آینده درک می کنند که کدام یک از اعضای خانواده وارد اتاق شده است و دمای اتاق را متناسب با نیاز او تنظیم می کنند.

بهینه سازی مصرف انرژی در خانه های هوشمند آینده

افزایش جمعیت و به طبع آن افزایش مصرف انرژی در کنار کاهش منابع، کاهش مصرف انرژی را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است. اهمیت این موضوع سبب تولید و معرفی گجت های کم مصرف و با قابلیت صرفه جویی رد مصرف انرژی شده است.

در آینده ی نزدیک، ترکیب قابلیت های خانه هوشمند با سیستم تولید انرژی خورشیدی چندان دور از ذهن نیست. پیش بینی می شود در سال های آتی، معرفی یک استاندارد جهانی در این حوزه، صاحبان خانه های هوشمند را قادر به استفاده از سیستم تامین انرژی شخصی، به منظور کنترل لوازم برقی خواهد کرد.

خانه هوشمند می تواند با آگاهی از وضعیت آب و هوا، میزان برق خورشیدی قابل تولید در هر روز را پیش بینی کند. این پیش بینی به کاربر کمک می کند استفاده از لوازم پر مصرف را به روزهای آفتابی موکول کند. همچنین با ذخیره سازی انرژی خورشیدی در باتری می توان در روزهای ابری هم از آن استفاده کرد.

با چالش یکپارچگی خداحافظی کنید

با توسعه فناوری خانه هوشمند، شرکت های متعددی اقدام به تولید گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا کرده اند. گستردگی محصولات، هماهنگی و استفاده یکپارچه از آن ها را به یک چالش برای کاربران تبدیل کرده است.

کنترل دما، روشنایی، امنیت و لوازم خانگی هوشمند از جمله مزایای خانه هوشمند محسوب می شوند. اما در حال حاضر اغلب آن ها را بایستی به صورت جدا از هم کنترل نمود.

یکی از اهداف خانه های هوشمند آینده یافتن راهی آسان و ارزان برای ادغام کنترل گجت های هوشمند است. در این خانه ها با یک اپلیکیشن می توانید به راحتی همه بخش های خانه را کنترل کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *