خانه هوشمند بی سیم، راهنمای جامع

اگر قصد هوشمندسازی ساختمان را داشته باشید، دو گزینه پیش روی شماست. سیستم خانه هوشمند بی سیم و سیستم با سیم. هر یک از سیستم های بی سیم و با سیم با مزایا و معایب مختلفی که دارند برای نصب در مکان های متفاوتی مناسب هستند.

در صورتی که تمایل به استفاده از سیستم اتوماسیون خانگی دارید، بهتر است پیش از اقدام به خرید در مورد مزایا و معایب این دو گزینه و زیر ساخت هایی که برای استفاده از هر کدام از آن ها نیاز است اطلاعاتی را به دست آورید. با ما همراه باشید تا در این مقاله به معرفی سیستم خانه هوشمند بی سیم بپردازیم.

شکی نیست که تجهیزات بی سیم مورد استقبال گسترده ای قرارر گرفته اند. هر روز شاهد محبوبیت روز افزون اینترنت بی سیم، تلفن همراه، چاپگرها و سایر تکنولوژی های بی سیم هستیم. استفاده از سیستم خانه هوشمند بی سیم نیز همانند سایر گجت های بی سیم مورد استقبال بیشتر مردم قرار گرفته است.

سیستم خانه هوشمند بی سیم چیست؟

در برخی از مواقع ممکن است در خلال پروژه ی بازسازی خانه ی قدیمی خود تصمیم به هوشمند سازی ساختمان گرفته باشید. همچنین در برخی از ساختمان های در حال ساخت نیز این تصمیم ممکن است پس از انجام سیم کشی ساختمان گرفته شود.

در این موارد تغییر سیم کشی چالش های جدیدی را برای شما به وجود می آورد. در نتیجه بهترین گزینه استفاده از سیستم خانه هوشمند بی سیم است. بدون نیاز به سیم کشی دوباره و یا تخریب دیوارهای ساختمان از خانه هوشمندتان لذت ببرید.

امکانات خانه هوشمند بی سیم

در این مدل از اتوماسیون خانگی ارتباط گجت های هوشمند مختلف بر بستر بی سیم انجام می شود. از جمله مهمترین بسترهای ارتباط بی سیم می توان به RF، Wi-Fi، Z-Wave، ZigBee و Bluetooth اشاره کرد. هر یک از بسترهای ارتباطی یاد شده قابلیت ها و محدودیت های متفاوتی دارند. نکته قابل مهمی که باید به آن توجه کنید پروتکل ارتباطی تجهیزات خانه هوشمند است. همه تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند بی سیم شما باید از پروتکل واحدی پشتیبانی کنند.

نصب و راه اندازی سیستم بی سیم

یکی از مزایایی که در مورد سیستم خانه هوشمند بی سیم نصب و راه اندازی آسان و سریع آن در مقایسه با سیستم های با سیم است. جهت دسترسی از راه دور لازم است تجهیزات شما به اینترنت متصل شوند. بسته به نوع ارتباط بی سیم، ممکن است تجهیزات بی سیم شما مستقلا یا با واسطه به اینترنت متصل شوند.

در این سیستم ها سیم کشی برق و تاسیسات ساختمان به شکل سنتی انجام می شود. تنها اگر نیاز به دستگاه مرکزی خانه هوشمند داشته باشید، لازم است یک پریز به آن اختصاص دهید. همچنین می توانید تغذیه آن را مستقیما از شبکه تامین کنید.

در نتیجه هزینه مالی و زمانی مربوط به سیم کشی و نصب گجت های هوشمند به مقدار چشم گیری کاهش می یابد. همچنین برخی از شرکت های تولید کننده امکان نصب آسان گجت ها را برای مصرف کنندگان فراهم کرده اند. با استفاده از این تجهیزات قادر خواهید بود با صرف زمانی اندک تجهیزات خانه هوشمند خود را نصب کنید.

نکات مهم در انتخاب پروتکل خانه بی سیم

در صورتی که تصمیم به استفاده از خانه هوشمند بی سیم را دارید لازم است پیش از اقدام به خرید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • تعداد گره (نود) های موجود در شبکه: در سیستم اتوماسیون خانگی خود نیاز به پشتیبانی از چه تعداد ماژول هوشمند به صورت بی سیم را دارید،
  • اتصال به ماژول مرکزی: در صورت انتخاب برخی از پروتکل های سیستم هوشمند بی سیم از جمله RF نیاز به ماژول کنترل مرکزی به نام هاب مرکزی داریم. کلیه ارتباطات بین گجت های هوشمند و اینترنت از طریق هاب مرکزی صورت می گیرد.
  • محدوده ارائه خدمات: هر یک از پروتکل های بی سیم قابلیت ارائه خدمات در شعاع مشخصی را دارند. با توجه به متراژ ساختمان می توانید گزینه مناسب خانه خود را انتخاب نمایید. محدوده تحت پوشش خانه هوشمند بی سیم به طور معمول بین 100 تا 300 متر است.

قابلیت توسعه در سیستم خانه هوشمند بی سیم

تکنولوژی با سرعت زیاد در حال توسعه است و هر روزه شاهد پیشرفت گجت های دیجیتال و هوشمند هستیم. ممکن است در آینده و پس از هوشمندسازی اولیه خانه خود، نیاز به افزودن گجت های هوشمند جدید به سیستم اتوماسیون خانگی خود داشته باشید. افزودن امکانات و ابزارک های هوشمند جدید به سیستم های بی سیم به راحتی امکان پذیر است. ذکر این نکته ضروری است که قابلیت توسعه در صورت انطباق پروتکل گجت های مختلف امکان پذیر است.

هزینه نگهداری پایین سیستم بی سیم

 از جمله چالش های سیستم های باسیم، امکان خرابی بستر ارتباطی و وابستگی سیستم به دستگاه مرکزی است. این چالش در خانه هوشمند بی سیم به حداقل رسیده است. در صورت بروز ایراد فنی به راحتی می توانید با عیب یابی سیستم هوشمند و پیدا نمودن گجت معیوب، ابزارک خراب را از سیستم هوشمند خارج و تعمیر نمایید. در این صورت به کارکرد سایر گجت های خانه هوشمند هیچ گونه آسیبی وارد نخواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *