تبدیل خانه سنتی به یک خانه هوشمند مدرن

امروزه خانه هوشمند مدرن همانند سایر فناوری های نوین مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. سیستم اتوماسیون خانگی به منظور افزایش راحتی و سهولت کاربر طراحی شده است. در این سیستم ها با لمس تنها یک دکمه، سناریوهای مورد نظر شما اجرا می شوند.

در صورت تمایل می توانید همه قسمت های خانه خود را به صورت هوشمند کنترل کنید. در یک خانه هوشمند مدرن از سیستم روشنایی تا سیستم پخش صوت از طریق اپلیکیشن و از راه دور قابل کنترل هستند. هر تلفن همراه هوشمند که از سیستم عامل Android  یا iOS استفاده می کند، با نصب برنامه های کاربردی امکان کنترل تجهیزات مختلف خانه هوشمند از راه دور را به کاربر می دهد.

تبدیل خانه سنتی به یک خانه هوشمند مدرن

در تجهیزات خانه هوشمند مدرن از فناوری اینترنت اشیا (IOT) و هوش مصنوعی استفاده می شود. همچنین کلیه تجهیزات هوشمند به منظور عملکرد یکپارچه اتوماسیون خانگی با هم ادغام می شوند. هرچند استفاده از امکانات خانه هوشمند بسیار سرگرم کننده و جذاب به نظر می رسد اما وابسته بودن به تکنولوژی های نوین ممکن است در برخی مواقع محدودیت هایی را نیز برای ما ایجاد کند.

چرا خانه هوشمند مدرن؟

تصور کنید که یک خانه قدیمی را در حاشیه شهر به ارث برده اید. زندگی در یک خانه قدیمی می تواند برای ما جذاب و پر رمز و راز باشد. اما این اتفاق زمانی جذاب تر می شود که بتوانیم قابلیت های یک خانه هوشمند مدرن را در همان خانه سنتی پیاده سازی کنیم. در این مقاله شما را با مراحل تبدیل یک خانه سنتی به خانه ای مدرن و هوشمند آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

خانه هوشمند بی سیم

هوشمندسازی خانه های در حال استفاده با ساختمان های در حال ساخت کمی متفاوت است. یکی از چالش هایی که در زمینه هوشمندسازی ساختمان وجود دارد، تغییرات سیم کشی است. اگر قصد بازسازی کامل بنا را نداشته باشید، تغییر سیم کشی برای شما به یک چالش تبدیل می شود.

چرا که تغییر سیم کشی مستلزم تخریب دیوار ها و چالش های بازسازی مربوط به آن است. علاوه بر این هزینه های کابل کشی نیز به شما تحمیل خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می شود به منظور کاهش هزینه تبدیل خانه ی سنتی به خانه هوشمند مدرن از محصولات بی سیم استفاده کنیم.

استفاده از خانه هوشمند بی سیم علاوه بر هزینه راه اندازی پایین تر امتیازات دیگری را نیز برای شما فراهم می کند. از جمله این قابلیت ها می توان به امکان توسعه سیستم در آینده اشاره کرد. به این ترتیب کاربر می تواند به صورت مرحله ای، قسمت های مختلف خانه سنتی خود را هوشمند کند.

همچنین استفاده از خانه هوشمند بی سیم هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد. چرا که در صورت خرابی یک گجت هوشمند تنها کافی است همان ابزارک را از خانه هوشمند مدرن خود خارج کنید. در این صورت آسیبی به عملکرد کلی سیستم خانه هوشمند وارد شود.

هاب مرکزی در اتوماسیون خانگی

در برخی از نمونه های خانه هوشمند ارتباط بین گجت های هوشمند از طریق یک کنترل کننده مرکزی (Hub) برقرار می شود. این کنترلر مرکزی وظیفه اتصال ابزارک های خانه هوشمند به اینترنت را بر عهده دارد. فرمان های کاربر از طریق اپلیکیشن موبایل به هاب مرکزی ارسال می شوند.

کنترلر مرکزی این فرمان ها را رمزگذاری کرده و به گجت هوشمند مربوطه ارسال می کند. به همین دلیل در سیستم اتوماسیون خانگی با استفاده از هاب مرکزی هر کدام از گجت ها به طور مستقل به اینترنت متصل نمی شوند.

خانه هوشمند مدرن با استفاده از هاب مرکزی برای مناطقی که دسترسی به سیگنال های قوی اینترنت ندارند مناسب است. بهتر است کنترلر خود را در مرکز خانه قرار دهید تا سیگنال ها به تمام نواحی خانه برسند.

هزینه تغییر سبک زندگی در خانه هوشمند مدرن

در برآورد هزینه هوشمندسازی، عوامل متعددی تاثیر گذار هستند. در پروژه هایی که از سیستم بیسیم برای هوشمندسازی استفاده می کنند، هزینه های مربوط به سیم کشی وجود ندارد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در برآورد هزینه کلی، انتخاب سطح هوشمند سازی ساختمان است.

این که چه قسمت هایی از خانه را بخواهید از طریق اپلیکیشن موبایل کنترل کنید به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد. به عنوان مثال برای کاهش هزینه اولیه می توانید از هوشمند سازی سیستم روشنایی و سیستم کنترل دما شروع کنید. در آینده قادر خواهید بود قابلیت های خانه هوشمند خود را گسترش دهید.

البته این در صورتی است که سیستم شما قابلیت توسعه پذیری داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت تمام شده خانه هوشمند زیربنای ساختمان است. بدیهی است هرچه متراژ خانه بیشتر باشد به تجهیزات بیشتری برای هوشمند سازی نیاز است. در نتیجه هزینه تمام شده بالاتر می رود. با توجه به اینکه محصولات مورد استفاده تولید داخل هستند یا خارجی، قیمت های آن ها متفاوت است.

در انتها لازم ذکر است امکان توسعه سیستم هوشمند بی سیم در برخی از برندهای تولید کننده وجود دارد. بهتر است پیش از شروع به تغییر نسل منازل خود، با یک کارشناس مشورت کنیم. مشاوران ما آماده پاسخگویی به سولالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *