اطلاعاتی درباره خانه هوشمند

با جستجو در اینترنت با حجم زیادی از اطلاعات درباره خانه هوشمند روبرو می شوید. هر یک از مطالبی که پیدا می کنید به بیان یکی از جنبه های خانه هوشمند می پردازد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی از خانه هوشمند را به اختصار بیان کنیم. با من همراه باشید.

درباره ی خانه هوشمند

قبل از هرچیز به تعریف خانه هوشمند می پردازیم. خانه هوشمند به مکانی گفته می شود که در آن کلیه عملیات کنترلی به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شود. سیستم های هوشمند قادرند اغلب تجهیزات الکتریکی را کنترل کنند. این عملیات کنترلی به کمک تجهیزات هوشمند سازی ساختمان انجام می شود.

برای کنترل هر یک از تجهیزات متصل به سیستم هوشمند کافی است وارد اپلیکیشن شوید و یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. علاوه بر این با تعریف سناریوهای مختلف می توانید با هر بار لمس صفحه موبایل، کارهای مختلفی را به صورت همزمان انجام دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله “خانه هوشمند چیست؟” را مطالعه کنید.

درباره خانه هوشمند و امکانات آن

امکانات خانه هوشمند

هرگاه صحبت درباره خانه هوشمند به میان بیاید، به امکانات این سیستم ها نیز اشاره می شود. خانه هوشمند امکانات گسترده ای دارد. تقریبا همه تجهیزات الکتریکی ساختمان را می توان به کمک این سیستم ها کنترل کرد. امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند به برند تجهیزات مورد استفاده و شرکت ارائه کننده خدمات وابستگی زیادی دارد. مهمترین امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند سیستم سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند درب های پارکینگ و ورودی
  • کنترل هوشمند سیستم آبیاری
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند نورپردازی
  • و … .

همه این امکانات در خانه هوشمند قابل ارائه هستند. امکانات دیگری نیز می توان در خانه هوشمند ارائه کرد که بسته به نیاز کاربر و تخصص شرکت ارائه دهنده خدمات متفاوت خواهند بود. این امکانات با بهره گیری از تجهیزات خاصی که تجهیزات خانه هوشمند نامیده می شوند قابل ارائه است.

درباره خانه هوشمند و پروتکل ارتباطی 

موضوع مهم دیگری که لازم است درباره خانه هوشمند بدانید، پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند است. پروتکل به معنای زبان ارتباطی بین تجهیزات مختلف است. اطلاعات منتقل شده بین تجهیزات مختلف در شبکه هوشمند به شیوه ای استاندارد رمزنگاری (کد گذاری) می شوند. به عنوان مثال من در حال ارسال اطلاعات به سمت شما با زبان فارسی هستم.

زیرساخت ارتباطی خانه هوشمند

در صورتی که بخواهم با یک شخص انگلیسی زبان صحبت کنم باید از پروتکل ارتباطی زبان انگلیسی استفاده کنیم. در واقع پروتکل یک قرارداد ارتباطی است که بین تجهیزات مختلف اجرا می شود.

نکته دیگری که درباره خانه هوشمند و پروتکل های آن باید بدانید. بستر ارتباطی تجهیزات است. در یک دسته بندی کلی پروتکل های خانه هوشمند به دو دسته بی سیم و با سیم تقسیم می شوند. در پروتکل های باسیم، ارتباط تجهیزات مختلف به کمک سیم برقرار می شود. بسته به نوع پروتکل ارتباطی، نوع سیم مورد استفاده ب تجهیزات بی سیم نیز از تکنولوژی های مختلف ارتباط بی سیم برای تبادل داده استفاده می کنند.

تجهیزات خانه هوشمند

جهت بهره مندی از امکانات خانه هوشمند نیازمند تجهیزات هوشمند سازی ساختمان هستیم. تولید کننده های مختلف تجهیزات متفاوتی را در این به بازار عرضه می کنند. گاهی اوقات حتی تجهیزات با عملکرد یکسان، نام های متفاوتی دارند. برخی از تجهیزات خانه هوشمند تنها یک کاربرد دارند و گروهی دیگر چندین کاربرد مختلف دارند.

به عنوان مثال کلیدهای هوشمند صرفا به منظور کنترل تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که رله هوشمند کاربردهای بسیار متنوعی دارد. مهمترین تجهیزات خانه هوشمند عبارتند از:

  • کلید لمسی هوشمند
  • رله هوشمند
  • سنسورهای هوشمند
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • ترموستات هوشمند
  • دوربین های امنیتی
  • و …

تجهیزات دیگری را نیز می توان درباره خانه هوشمند معرفی کرد. به دلیل تنوع زیاد محصولات معرفی همه آن ها امکان پذیر نیست. در اینجا تلاش کردیم پرکاربردترین و محبوبترین محصولات را به شما معرفی کنیم.

کلید لمسی هوشمند

نتیجه گیری درباره خانه هوشمند

اولین نکته ای که در زمان انتخاب تجهیزات هوشمند باید به آن توجه کنید، زیرساخت ارتباطی تجهیزات است. اگر خانه شما در حال استفاده است، ارتباط بی سیم انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در صورت استفاده از ارتباط باسیم باید دردسرهای ناشی از تغییر سیم کشی را به جان بخرید. در صورتی که یک ساختمان در حال ساخت دارید، می توانید از هر دو گزینه به راحتی استفاده کنید. در این صورت امکانات مورد نیاز شما می تواند بر انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

نکته دیگری که باید در انتخاب محصولات هوشمندسازی ساختمان به آن توجه کنید، امکانات قابل ارائه توسط سیستم است. با توجه به نوع پروتکل ارتباطی و همچنین برند تجهیزاتی که انتخاب می کنید، امکانات قابل ارائه سیستم به شما متفاوت خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد می کنم “راهنمای خرید خانه هوشمند” را مطالعه کنید. همچنین در صورت نیاز کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره خانه هوشمند هستند.  با ما در ارتباط باشید …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *