راهنمای خرید کلید لمسی

یکی از کارهای ضروری که قبل از خررید کلید لمسی باید انجام بدهید، مطالعه راهنمای خرید است. هدف از نگارش این راهنما بررسی نکاته مهمی است که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید. جدید بودن کلیدهای لمسی در کنار تنوع زیاد محصولات موجود در بازار انتخاب کلید را برای مخاطبان دشوار می کند.

امروز قصد داریم راهنمای خرید کلید لمسی را با شما به اشتراک بگذاریم. رعایت برخی نکات ساده در انتخاب کلید لمسی کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید. یک انتخاب خوب خیال شما را از عملکرد مطمئن در دراز مدت راحت کرده و تجربه کاربری دلچسبی را برای شما فراهم می کند.

کلید لمسی چیست؟

قبل از بیان نکات مهم برای خرید کلید لمسی، باید بدانیم کلید لمسی چیست؟ کلید لمسی یک جایگزین مدرن برای کلیدهای سنتی کنترل روشنایی است. از این کلیدها می توان برای کنترل کلیه تجهیزات روشنایی اعم از لامپ، مهتابی، هالوژن، نور مخفی و … استفاده کرد. برخلاف کلیدهای سنتی که مسیر جریان برق را به صورت مکانیکی برقرار می کنند، کلیدهای لمسی به صورت کاملا الکترونیکی این کار را انجام می دهند.

در کلید مکانیکی با فشردن یک شاسی توسط کاربر، کنتاکت های مکانیکی تغییر وضعیت می دهند. تغییر وضعیت کنتاکت کلید منجر به تغییر وضعیت لامپ و سایر تجهیزات متصل به کلید می شود. در کلید لمسی یک صفحه حساس به تماس دست به منظور دریافت فرمان تغییر وضعیت از کاربر در نظر گرفته می شود. یک مدار الکترونیکی لمس کلید توسط کاربر را تشخیص داده و پس از از انجام یک سلسله عملیات در داخل کلید، لامپ تغییر وضعیت می دهد.

تفاوت عملکرد کلید لمسی با کلید مکانیکی و همچنین پیچیدگی عملیات اجرا شده در کلید، دقت بیشتری در هنگام خرید کلید لمسی را طلب می کند. پس از اشنایی با کلید لمسی به بیان نکات مهم در انتخاب کلید لمسی می پردازیم. با ما همراه باشید.

نکاتی برای خرید کلید لمسی

هدف ما تایید یا رد یک نمونه خاص از کلید نیست. ما ویژگی های یک کلید لمسی مناسب را برای شما بیان می کنیم. کافی است هنگام خرید به این نکات دقت کنید تا انتخاب درستی داشته باشید. برخی از نکاتی که باید به آن دقت کنید مربوط به بخش های مستقل عملکردی کلید است. برخی از نکات نیز مربوط به انتخاب شرکت تولید کننده و کیفیت تولید است.

نکته اول: جنس رویه

رویه کلید لمسی تنها بخش کلید است که در معرض دیده شدن قرار دارد. عموما رویه کلید یک صفحه مربع یا مستطیلی در رنگ های مختلف است که چند آیکون نوری در روی آن قرار دارد. آیکون ها نشان دهنده محل های لمس کلید هستند. تعداد آن ها نیز تعیین کننده تعداد پل کلید لمسی است.

اولین نکته مهم در خرید کلید لمسی، جنس رویه آن است. رویه این کلیدها از مواد مختلفی ساخته می شود. شیشه، پلکسی، چوب و فلز رایج ترین مواد مورد استفاده در رویه کلید لمسی هستند. کلید لمسی با رویه شیشه، نسبت به پلکسی مقاومت بیشتری در برابر خش شدن دارد. از سوی دیگر زیبایی کلیدهای شیشه ای بیشتر است.

اهمیت جنس رویه در خرید کلید لمسی

کلید لمسی با رویه پلکسی به دلیل فرایند تولید ساده تر، ممکن است قیمت پایین تری داشته باشد. همچنین مقاومت این مواد در برابر شکستن بیشتر از شیشه است. برخی معتقدند در برخی مکان های پر تردد مانند هتل ها بهتر است از کلیدهای با رویه پلکسی استفاده کنیم. سلیقه شما، میزان بودجه و شرایط پروژه در انتخاب بین شیشه و پلکشی تعیین کننده است.

در مورد خرید کلید لمسی با رویه چوب نیز باید دقت کنید کنید رویه کلید از جنس چوب طبیعی باشد. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به جای چوب طبیعی از mdf برای رویه کلید استفاده می کنند. این مواد در برابر گرمای تولید شده توسط مدارات کلید و رطوبت مقاومت بسیار پایینی دارند. مقاومتپایین سبب دفرمه شدن رویه کلید شده و عمر مفید آن خیلی زود به پایان می رسد.

نکته دوم: طراحی مدارات الکترونیکی

مدارات الکترونیکی کلید لمسی ممکن است با شیوه های مختلفی طراحی شوند. تفاوت در طراحی امری بدیهی است. نکته ای که در خرید کلید لمسی باید به آن توجه کنید قطعات استفاده شده در کلید و تکنولوژی آن هاست. کلید لمسی دو بخش عملکردی مجزا دارد.

هر یک از این بخش ها عملکرد ویژه خود را دارند. نامگذاری این بخش ها با عنوان مدار قدرت و مدار فرمان صورت گرفته است. در طراحی هر کدام از این مدارات نکات مهمی باید رعایت شوند که به آن ها خواهم پرداخت.

مدار قدرت کلید لمسی

وظیفه این بخش از کلید لمسی قطع و وصل جریان برق و در نتیجه روشن و خاموش کردن لامپ ها است. در طراحی مدار قدرت کلید لمسی از دو نوع قطعه متفاوت استفاده می شود. هنگام خرید کلید لمسی باید از تکنولوژی مدار قدرت کلید آگاه باشید. روش راحت تر و کم هزینه تر، استفاده از ترایاک در مدار قدرت کلید است. اما هزینه کمتر به قیمت کیفیت کمتر کلید تمام می شود.

ترایاک به شدت نویز پذیر است. براساس تست های عملی انجام شده، حتی جرقه زدن آبگرمکن دیواری می تواند روی کلید شما نویز ایجاد کند. چالش بعدی کلیدهایی که مدار قدرت آن ها ترایاک است، جریان قابل تحمل کلید است. برخلاف کلیدهای سنتی، کلیدهای لمسی محدودیت تحمل جریان دارند. در واقع قطعات مورد استفاده در مدار قدرت کلید محدودیت تحمل جریان دارند. این محدودیت برای ترایاک بیشتر است. این قطعات قادر به تحمل حداکثر جریان حدود 1 تا 1/5 آمپر هستند.

هنگام خرید کلید لمسی به حداکثر جریان مورد نیاز برای راه اندازی لامپ ها دقت کنید. توجه کنید عامل تعیین کننده جریان راه اندازی لامپ هاست و نه توان مصرفی آن ها! اگرچه لامپ های کم مصرف و ال ای دی توان مصرفی بسیار پایینی دارند، با این وجود جریان راه اندازی آن ها بسیار بیشتر از جریان مصرفی ان هاست.

توصیه ما خرید کلید لمسی با مدار قدرت رله ای است. این قطعات جریان قابل تحمل بالاتری دارند و از مقاومت بالایی در برابر نویز برخوردارند.

مدار فرمان

وظیفه مدار فرمان کلید لمسی، کنترل مدار قدرت است. این مدار فرامین کاربر را دریافت و متناسب با آن یک سیگنال کنترلی برای مدار قدرت کلید ارسال می کند. در طراحی مدار فرمان کلید لمسی نیز مانند مدار قدرت از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود. بهترین انتخاب، خرید کلید لمسی با مدار فرمان میکروکنترلری است. این کلیدها از پایداری بیشتری برخوردارند و کارکرد مطمئن تری در دراز مدت خواهند داشت.

نکته سوم: زیرساخت نصب کلید

قبل از خرید کلید لمسی حتما از هماهنگی کلیدها با زیرساخت پروژه اطمینان حاصل کنید. به ویژه اگر قصد استفاده از کلید لمسی در ساختمان در حال استفاده دارید و برنامه ای برای بازسازی ندارید، اهمیت این موضوع بیشتر می شود. زیرساخت مورد نیاز برای نصب کلید لمسی دارای دو پارامتر مهم است. پارامتر اول زیرساخت سیم کشی مورد نیاز و پارمتر دوم استاندارد قوطی کلید مورد استفاده برای کلید است.

کلیدهای لمسی دارای مدارات الکترونیکی هستند که نیاز به مصرف برق دارند. برخی از کلیدهای لمسی مدار تغذیه داخلی دارند و گروه دیگر از منبع تغذیه خارجی استفاده می کنند. کلیدهایی که از منبع داخلی سود می برند به صورت مستقیم به برق شهر متصل می شوند. نکته ای که هنگام خرید این کلیدها باید مورد توجه قرار دهید، حضور سیم نول در داخل قوطی کلید است. بنابراین قبل از خرید این موضوع را بررسی کنید.

نقش قوطی کلید در خرید کلید لمسی

کلیدهای لمسی با تغذیه خارجی چالش بیشتری برای نصب دارند. این کلیدها برای پروژه های در حال نصب یا بازسازی مناسب هستند. منبع تغذیه این کلیدها در داخل تابلو برق نصب می شود و زیرساخت سیم کشی ان ها متفاوت از سیم کشی سنتی است.

هنگام خرید کلید لمسی به استاندارد قوطی کلید مورد نیاز برای نصب نیز باید توجه کنید. برخی از کلیدهای لمسی در قوطی کلیدهای خاصی نصب می شوند. اما گروه دیگری از کلیدها در قوطی کلیدهای استاندارد موجود در بازار ایران قابل نصب هستند. عدم تناسب کلید لمسی با قوطی کلید نصب شده در پروژه، به معنای چالش های تخریب، تعویض قوطی کلید و بازسازی است.

خرید کلید لمسی استاندارد

هنگام خرید به استاندارد بودن کلید لمسی توجه کنید. با وجود اینکه متاسفانه تا کنون استاندارد داخلی در حوزه کلیدهای لمسی تدوین نشده است، برخی استانداردهای بین المللی در این حوزه تعریف شده اند. استاندارد عدم تداخل الکترومغناطیسی توسط (International Electrotechnical Commission) IEC تدوین شده است.

مدارات الکترونیکی به کار رفته در کلید لمسی امکان نویزپذیری از محیط را دارند. همچنین مدارات کلید لمسی در معرض نویزپذیری از سایر منابع هستند. کلیدهای لمسی که استاندارد عدم تداخل الکترومغناطیسی را اخذ کرده اند، از سایر تجهیزات نویز نمی گیرند و همچنین بر روی سایر تجهیزات نویز مخرب ایجاد نمی کنند.

خدمات پس از فروش را جدی بگیرید!

تجهیزات الکترونیکی از جمله کلید لمسی در طول دوره استفاده ممکن است دچار مشکل شوند. این کلیدها به طور مستقیم با برق شهر در ارتباط هستند. مشکلاتی مانند نوسانات برق و دو فازشدگی نیز این کلیدها را بیشتر در معرض بروز مشکل قرار می دهند. به همین دلیل هنگام خرید کلید لمسی از ارائه خدمات پس از فروش مناسب اطمینان حاصل کنید.

توسعه پذیری و نصب راحت

توسعه پذیر بودن سیستم از جمله نکاتی است که آینده پروژه را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی از پروژه ها فرآیند استفاده از کلید لمسی در پروژه به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. به عنوان مثال ابتدا کلیدهای پذیرایی و در مرحله بعد کلیدهای اتاق خواب ها با کلید لمسی تعویض می شوند. این کار به دلایل مختلفی از جمله مدیریت منابع مالی و اطمینان از عملکرد مناسب کلید انجام می شود.

مفهوم توسعه پذیری بیشتر برای خرید کلید لمسی هوشمند قابل توجه است. برخی از کلیدهای هوشمند برای اتصال به اینترنت به دستگاه کنترل مرکزی نیاز دارند. برای این کلیدها حداکثر تعداد کلید قابل اتصال به دستگاه مرکزی یک عامل محدود کننده است.

برخی از کلیدهای لمسی به راحتی قابل نصب و راه اندازی هستند اما گروه دیگری از کلیدها حتما باید توسط یک کارشناس نصب شوند. این چالش در مورد کلیدهای هوشمند بیشتر است. کلیدهای هوشمند علاوه بر نصب سخت افزاری نیاز به نصب نرم افزاری نیز دارند.

نکات تکمیلی خرید کلید لمسی

هدف از نگارش این مقاله، ارائه یک راهنمای جامع برای خرید کلید لمسی است. اگرچه مهمترین نکات خرید کلید لمسی را در بالا توضیح دادیم، اما نکات تکمیلی نیز وجود دارد که توجه به آن ها خالی از لطف نیست!!!

هزینه به ازای نیاز

بهترین کلید لمسی برای شما، بهترین کلید متناسب با بودجه شماست. در حال حاضر می توانید در بازار کلیدهای لمسی با قیمت کمتر از 300000 تومان تا بیشتر از 1/5 میلیون تومان را پیدا کنید. همیشه قیمت کمتر به معنای کیفیت پایین تر نیست. عکس این نیز صادق است و قیمت بالاتر همیشه به معنای کیفیت بیشتر نیست.

بهتر است هنگام خرید ابتدا نکات بیان شده در بالا را بررسی کنید. به احتمال خیلی زیاد بسیاری از گزینه های شما حذف می شوند. از بین گزینه های کم باقی مانده، متناسب با بودجه و نیاز خود اقدام به خرید کلید لمسی کنید.

امکان سفارشی سازی

برخی از شرکت های تولید کننده کلید لمسی مانند “خانه هوشمند گلدور” قادر به تولید کلید لمسی با طراحی سفارشی هستند. اگر هماهنگی کلید لمسی با دکوراسیون داخلی برای شما مهم است، برای خرید کلید لمسی این قبیل برندها را انتخاب کنید.

نکات دیگری از جمله ضخامت شیشه رویه کلید و حرارت دیده بودن شیشه نیز نباید از قلم بیافتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *