استفاده از رایانش ابری در خانه هوشمند

جدیدترین نوآوری خانه های هوشمند، استفاده از رایانش ابری در خانه هوشمند است. امروزه رایانش ابری Cloud Computing کاربرد زیادی در صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و صنایع دیجیتال دارد. با توجه به گسترش سیستم خانه هوشمند و نیاز به پردازش اطلاعات مختلف در سیستم ترکیب خانه هوشمند کلاسیک و رایانش ابری سطح آسایش بیشتری را فراهم می کند.

فناوری خانه هوشمند در دهه های گذشته به محبوبیت زیادی دست یافته است.

رایانش ابری در خانه هوشمند

دلیل محبوبیت این سیستم افزایش راحتی و ارتقا کیفیت زندگی است. سیستم های خانه هوشمند توسط تلفن های همراه هوشمند کنترل می شوند.

در این مقاله به استفاده از فناوری اینترنت اشیا جهت بررسی تسهیل تعاملات بین آن ها با استفاده از فناوری رایانش ابری می پردازیم. در نهایت خواهیم دید با ادغام رویکرد رایانش ابری و فناوری اینترنت اشیا به افزایش قدرت محاسبه، فضای ذخیره سازی و بهبود عملکرد در تبادل داده ها می رسیم.

نمای کلی خانه هوشمند

خانه هوشمند کلاسیک یک سیستم اتوماسیون است که شامل کنترل و نظارت از راه دور بر کلیه ابزارک های هوشمند به کار رفته شده در آن است. این سیستم قادر است امکاناتی از جمله کنترل لوازم خانگی، سیستم روشنایی، سیستم گرمایش، تهویه مطبوع ، لوازم سرگرمی، سیستم های امنیتی و دوربین را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه به کاربر ارائه کند.

هوشمندسازی ساختمان بهره وری انرژی و کاهش هزینه های مصرفی را برای کاربران به ارمغان می آورد. استفاده از رایانش ابری در خانه هوشمند نیل به این اهداف را راحت تر می کند. نصب تجهیزات هوشمند موجب راحتی ساکنین خانه و صرفه جویی در وقت، هزینه و انرژی می شود.

خدمات خانه هوشمند کلاسیک

در یک خانه هوشمند کلاسیک مجموعه ای از حسگرها برای اندازه گیری شرایط محیطی خانه استفاده می شوند. این سنسورها برای نظارت بر دما، رطوبت، نور و … مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این حسگرها امکان ذخیره سازی داده نیز دارند تا در هر مکان و هر زمان که لازم بود کاربر بتواند اطلاعات را مشاهده کند.

با استفاده از این سنسورها داده های مختلف محیطی جمع آوری شده و به طور مداوم از طریق شبکه محلی به سرور خانه هوشمند منتقل می شوند. کلیه عملیات مدیریت اطلاعات در سیستم خانه هوشمند توسط سرور مرکزی انجام می شود. استفاده از رایانش ابری در خانه هوشمند کلاسیک یکی از راهکارهای مورد استفاده است.

 مروری بر اینترنت اشیا

در بررسی مسیر تولد رایانش ابری در خانه هوشمند به اینترنت اشیا می رسیم. فناوری اینترنت اشیا (IoT) در برگیرنده ابزارک هایی است که به اینترنت متصل می شوند. این ابزارک ها می توانند از نوع سنسور یا عملگر باشندهر ابزارک به رابط کنترل از راه دور ، واحد پردازش ، فضای ذخیره سازی محدود و برنامه های نرم افزاری مجهز است.

اینترنت اشیا امکان ادغام گجت های مختلف را در بستر اینترنت فراهم می کند و تعامل بین کاربر و دستگاه ها را ممکن می سازد. فناوری کلیدی به کار رفته در اینترنت اشیا شامل استفاده از فرکانس رادیویی (RFID) ، حسگر ها و فناوری اطلاعات است.

RFID پایه و اساس شبکه های بر پایه ی اینترنت اشیا است. قابلیت های ارتباطی RFID به همراه الگوریتم های ویژه امکان ادغام گجت های مختلف را فراهم می کند. این شیوه ارتباط امکان عملکرد به صورت یکپارچه را فراهم می کند. در عین حال امکان افزودن و حذف آسان اجزا با حداقل تأثیرگزاری بر روی سیستم نیز وجود دارد.

رایانش ابری در خانه هوشمند

همانطور که اشاره شد، در یک خانه هوشمند سنسورها به منظور جمع آوری اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پس از انجام پردازش های مختلف بر روی این اطلاعات، تصمیمات مقتضی اتخاذ شده و عملیات کنترلی در خانه اجرا می شود.

نقش رایانش ابری در خانه هوشمند، نقش پردازنده و تحلیل کننده اطلاعات است. این تحلیل ها براساس تنظیمات سیستم که توسط کاربر انجام شده و همچنین اطلاعات به دست آمده از سنسورها انجام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *