سیستم هوشمند برق ساختمان bms

سیستم هوشمند برق ساختمان bms به یک اصطلاح رایج در صنعت ساختمان تبدیل شده است. اگرچه از دید کارشناسی این اصطلاح ترکیب درستی نیست. واژه bms مخفف کلمات Building Management System به معنای سیستم مدیریت ساختمان است.

وقتی از مدیریت ساختمان سخن می گوییم، منظور ما صرفا کنترل برق ساختمان نیست. موتورخانه ها، دیگ های بخار و استخرها از جمله بخش های یک ساختمان هستند که می توان به سیستم bms متصل کرد.

در اینجا نکته مهمی را یادآور می شویم: در عمل همه تجهیزات قابل کنترل با بی ام اس برقی هستند. در این مقاله نگاهی داریم به این تکنولوژی جذاب. با من همراه باشید …

سیستم هوشمند برق ساختمان bms چیست؟

سیستم های هوشمند به منظور دسترسی و کنترل تجهیزات الکتریکی از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند.  سیستم bms پس از نصب و به کمک تجهیزاتی که دارد کنترل قسمت های مختلف ساختمان را بر عهده می گیرد. این تجهیزات قادرند وضعیت دستگاه های مورد نظر کاربر را نمایش داده و در صورت نیاز وضعیت آن را تغییر دهند. از جمله مهمترین امکانات قابل ارائه در سیستم هوشمند برق ساختمان bms می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تاسیسات مکانیکی و موتورخانه
  • کنترل هوشمند سیستم تهویه مطبوع (HVAC)
  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی (شامل روشنایی داخلی واحدها و روشنایی مشاعات )
  • کنترل سیستم های ایمنی و آتش نشانی
  • کنترل سیستم تامین برق اضطراری
  • و …

سیستم هوشمند برق ساختمان bms

سیستم های BMS به منظور تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با شرایط محیطی و نیاز ساختمان در هر زمان مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم bms چکار می کند؟

در این سیستم ها، بسیاری از عملیات کنترلی که در حالت عادی به صورت دستی انجام می شود، توسط تجهیزات هوشمند انجام می شود. سیستم هوشمند برق ساختمان bms از انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان بهره می برد. اطلاعات جمع آوری شده توسط سنسورها به سیستم کنترل مرکزی ارسال می شود.

از سوی دیگر داده هایی شامل شرایط مطلوب کاربر (مانند دما و …) از طریق اپلیکیشن یا کنترل کننده های محلی (مانند ترموستات) برای کنترلر مرکزی ارسال می شود. کنترلر مرکزی با مقایسه اطلاعات به دست آمده از سنسورها و همچنین داده های ارسالی کاربرف تصمیمات مقتضی را اتخاذ می کند.

اجرای فرامین سیستم کنترل مرکزی، مستلزم وجود سخت افزارهایی است که به مصرف کننده ها متصل می شوند و با تغییر وضعیت خروجی آن ها، شرایط مصرف کننده تغییر می کند. به عنوان مثال خروجی رله های هوشمند با دریافت فرمان از کنترلر مرکزی تغییر وضعیت داده و سبب روشن یا خاموش شدن لامپ ها و سایر مصرف کنندگان می شود.

چرا سیستم هوشمند برق ساختمان bms ؟ 

سیستم های هوشمند مزایای زیادی دارند که استفاده از آن ها در یک ساختمان را کاملا توجیه می کند. از جمله مهمترین مزایای سیستم های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کنترل پذیری سیستم
  • دسترسی بهتر و ساده تر کاربران
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

سیستم های هوشمند با در دست گرفتن کنترل تجهیزات به ویژه سیستم های سرمایش و گرمایش نقش پر رنگی در کاهش مصرف انرژی دارند. جلوگیری از روشن بودن بی دلیل تجهیزات و همچنین تنظیم دما در یک نقطه ثابت کارهایی است که سیستم هوشمند برای کاهش مصرف انرژی انجام می دهد.

نقش سیستم هوشمند برق ساختمان bms در کاهش مصرف انرژی

علاوه بر این به کمک سنسورهای تشخیص باز بودن درب و پنجره، هشدارهای لازم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی را صادر می کند. استفاده از سیستم هوشمند برق ساختمان bms همچنین سبب صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه نیروی انسانی پروژه می شود. همچنین کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال دارد.

کجای کار اشتباه است؟

براساس توضیحات ارائه شده سیستم هوشمند برق ساختمان bms تنها بخشی از  bms است. بنابراین استفاده از این اصطلاح نادرست است. بهتر است برای این منظور ازآپارتمان هوشمند و یا خانه هوشمند استفاده کنید.

نظر شما در مورد این تفاوت ها چیست؟ نظر خود را با مخاطبان ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *