صفر تا 100 منزل هوشمند

تا چند سال پیش در فیلم های علمی تخیلی هالیوود امکانات محیرالعقولی به نمایش در می آمد. مثلا با موبایل درب پارکینگ را باز می کردند. با گذشت زمان این امکانات هیجان انگیز از فیلم های تخیلی وارد زندگی واقعی شدند. شما هم می توانید با هزینه ای کم یک منزل هوشمند داشته باشید. با استفاده از سیستم های هوشمند شما می توانید لوازم برقی خود را با اپلیکیشن موبایل کنترل کنید. وارد اپلیکیشن شوید و آیکون وسیله مورد نظرتان را لمس کنید.

منزل هوشمند

همانطور که اشاره شد منزل هوشمند به خانه ای گفته می شود که در آن از سیستم های هوشمند استفاده شده باشد. این سیستم ها با اتصال به اینترنت امکان دسترسی کاربر از راه دور و به کمک تلفن همراه را فراهم می کنند. جذابیت این سیستم ها در کنار آسایش و رفاهی که به ارمغان می آورند سبب شده است تا با وجود سن کم طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کنند.

با منزل هوشمند کنترل همه چیز را در دست بگیرید

گسترش تکنولوژی اینترنت اشیا سرعت رشد استفاده از سیستم های هوشمند در ساختمان را چندین برابر کرده است. از جمله پارامترهای مهم که سبب تاثیر اینترنت اشیا بر این حوزه شده اند می توان به سهولت نصب و استفاده در کنار قیمت مناسب این تجهیزات اشاره کرد.

امکانات یک منزل هوشمند

امکانات قابل ارائه در ساختمان های هوشمند بسیار متنوع اند. نوع برند تجهیزات مورد استفاده، زیرساخت های پروژه و ملاحضات اقتصادی مهمترین عوامل اثرگذار بر امکانات منزل هوشمند شما خواهند بود. به صورت کلی مهمترین امکانات قابل ارائه در یک خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند تردد و سیستم های امنیتی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • فراخوانی آسانسور
  • آبیاری باغ و باغچه هوشمند
  • و …

شما می توانید همه لوازم برقی که کنترل آنالوگ دارند را به سیستم هوشمند متصل کنید. دستگاه هایی که با قطع و وصل برق روشن و خاموش می شوند مانند لامپ ها و … . اما نکته حائز اهمیت این است که همه لوازم برقی کنترل آنالوگ ندارند. به عنوان مثال ماشین لباسشویی، ظرفشویی و … جهت شروع به کار علاوه بر وصل شدن برق نیاز به انتخاب برنامه شستشو دارند. این قبیل لوازم را نمی توانید به سیستم منزل هوشمند متصل کنید.

اما علاوه بر موارد یاد شده در بالا موارد بسیار زیاد دیگری می توان به لیست امکانات خانه هوشمند اضافه کرد که به نوع سیستم و … وابسته اند.

تجهیزات هوشمند مورد نیاز

پس از آشنایی با امکانات منزل هوشمند به بررسی تجهیزات مورد استفاده در این ساختمان ها می پردازیم. برخلاف امکانات خانه هوشمند که تنوع بسیار زیادی دارند، تجهیزات مورد استفاده در این خانه ها تنوع کمی دارند. برخی از تجهیزات تنها یک کاربرد دارند اما برخی دیگر کاربردهای زیادی دارند. مهمترین تجهیزات هوشمندسازی ساختمان عبارتند از:

کلید لمسی هوشمند

اغلب کنترل روشنایی ها در منزل هوشمند بر عهده کلید هوشمند گذاشته می شود. این کلیدها در انواع و رنگ های مختلف تولید می شوند و علاوه بر کنترل روشنایی، یک المان جذاب دکوراتیو هستند. انواع تجهیزات روشنایی از قبیل لامپ ها، هالوژن ها و … را می توانید با کلید لمسی هوشمند کنترل کنید. این کلیدها علاوه بر کنترل محلی امکان کنترل از طریق اپلیکیشن را نیز برای شما فراهم می کنند.

کلیدهای هوشمند تنها به منظور کنترل تجهیزات روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند.

رله هوشمند

رله ها پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند هستند. عملکرد این ابزارک ها بسیار ساده و مانند یک فیوز است. وظیفه رله های هوشمند قطع و وصل جریان برق است. دسترسی کاربر به رله ها از طریق اپلیکیشن منزل هوشمند انجام می شود. علاوه بر این برخی از انواع رله هوشمند به صورت محلی نیز قابل دسترس هستند. این تجهیزات نیز مانند کلیدها انواع مختلفی دارند. عموما رله های هوشمند را براساس تعداد کانال و حداکثر جریان قابل تحمل هر کانال دسته بندی می کنند.

رله هوشمند قادر است تقریبا تمام تجهیزات منزل هوشمند را کنترل کند. حتی کنترل روشنایی را نیز می توان به کمک رله هوشمند انجام داد.

ترموستات هوشمند

کنترل سرمایش و گرمایش از جمله بخش های مهم ساختمان است. هوشمندسازی کنترل این تجهیزات می تواند به میزان زیادی در کاهش مصرف انرژی موثر باشد. سیستم های هوشمند دمای محیط را در حد مورد انتظار نگه می دارند. اغلب به منظور حفظ دمای مطلوب به ناچار سیستم های سرمایش و گرمایش، زمان هایی که در خانه نیستیم هم روشن هستند. اما ترموستات های هوشمند را می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که یک ساعت قبل از حضور ما سیستم را روشن و دما را به حد مطلوب برسانند.

با توجه به نوع سیستم گرمایش و سرمایشی که استفاده می کنید نوع ترموستات و روش کنترل ممکن است متفاوت باشد. قبل از اقدام به خرید تجهیزات منزل هوشمند از هماهنگی تجهیزات کنترلی تهویه مطبوع با تجهیزات سرمایش و گرمایش ساختمان مطمئن شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *