نسل جدید لامپ هوشمند Philips Hue

لامپ هوشمند Philips Hue جهت ارائه ترکیبی از رنگ ها و جلوه های روشنایی مختلف در محیط ارائه شده است. این لامپ ها قابلیت کنترل از راه دور به کمک اینترنت را دارند. همچنین با دستیار صوتی الکسا ،گوگل هوم و هوم-کیت نیز سازگار هستند.

مجموعه لامپ های Phillips  اولین نسل لامپ هوشمند عرضه شده به بازار است. در این لامپ ها چراغ های LED رنگی جایگزین لامپ های رشته ای سنتی شده‌اند. این لامپ ها به صورت بی سیم و از طریق بلوتوث و یا هاب مرکزی کنترل می شوند.

لامپ هوشمند فیلیپس

لامپ های روشنایی هوشمند فیلیپس برای اولین بار در اکتبر سال 2012 به عنوان اولین سیستم روشنایی قابل کنترل توسط اپلیکیشن ios  به بازار عرضه شد. سیستم اولیه با پروتکل ارتباطی ZigBee  به یک هاب مرکزی متصل می شد.

هاب مرکزی قابلیت اتصال به اینترنت را دارا بود و از طریق موبایل می توانستیم لامپ ها را کنترل کنیم. حداکثر شدت نور لامپ های اولیه 600 لومن بود. این در حالی است که شدت نور لامپ های جدید تا 800 لومن در نظر گرفته شده است.

نسل جدید لامپ های هوشمند فیلیپس تحت عنوان لامپ های بلوتوثی، دارای طول عمر 15000 ساعت یا حدود 14 سال است. طول عمر باتری این سیستم هوشمند نیز 20000 ساعت است.

لامپ هوشمند بلوتوثی

در ابتدای تولید لامپ های Philips از یک هاب مرکزی برای کنترل روشنایی از طریق موبایل استفاده می شد. این کنترل کننده مرکزی امکان ارتباط لامپ ها با اپلیکیشن را فراهم می کرد. در ژوئن سال 2019 ، همه لامپ های  Philips به فناوری بلوتوث ارتقا یافتند.

لامپ های هوشمند بلوتوثی با اپلیکیشن مخصوص Philips Hue Bluetooth  قابل کنترل هستند. این تکنولوژی جدید در کنار مزایایی که دارد محدودیت هایی نیز دارد. با هر گوشی هوشمند حداکثر تعداد 10 لامپ هوشمند را می توان کنترل کرد.

حداکثر فاصله بین لامپ و تلفن هوشمند نیز 1/9 متر است. همچنین برای استفاده از برنامه تلفن هوشمند Hue بایستی سرویس های موقعیت مکانی موبایل فعال باشند. در غیر این صورت سیستم روشنایی قابل کنترل نخواهد بود.

نورپردازی با لامپ هوشمند Philips

با استفاده از لامپ هوشمند Philips می توان انواع مختلف روشنایی و نورهای رنگی را ایجاد نمود. کاربر با توجه به نیاز و سلیقه شخصی می تواند در هر اتاق از لامپی با قابلیت ایجاد ترکیب رنگی متفاوت استفاده کند. نور تک رنگ سفید ملایم و یا طیف رنگی از نور قابل تنظیم است.

میزان روشنایی ، میزان گرمای نور و رنگ نور هر لامپ نیز از طریق اپلیکیشن قابل کنترل است. لامپ صرفا سفید، یک نور سفید ملایم با دمای ثابت 2700 درجه کلوین تولید می کند. در حالی که لامپ هایی که دارای خروجی طیف رنگی سفید هستند، نوری در گستره وسیعی از دمای 2200 تا 6500 درجه کلوین تولید می کنند.

گروه دیگری از لامپ ها قادر به تولید نور رنگی هستند. تنظیم رنگ نور لامپ با استفاده از اپلیکیشن امکان پذیر است. هر لامپ می تواند تا 16 میلیون رنگ مختلف را منتشر کند. همچنین کاربر قادر است تنظیمات رقص نور مورد علاقه خود را در اپلیکیشن Hue  ذخیره کرده و در هر زمان که مایل بود مجددا از آن استفاده کند.

امنیت بیشتر با لامپ هوشمند

در صورت استفاده از لامپ هوشمند Philips کاربر قادر است برنامه زمانی روشن و خاموش شدن لامپ ها را تنظیم کند. به کمک این ویژگی حضور کاربر در منزل شبیه سازی می شود. همچنین هنگامی که هشدار صوتی دزدگیر فعال شود، این لامپ ها شروع به چشمک زدن می کنند. استفاده از این لامپ های هوشمند می تواند بر بهینه سازی مصرف برق نیز اثرگذار باشد.

با یک برنامه ریزی دقیق می توان زمان های خاموش شدن لامپ ها را تعیین کرد. به این ترتیب مصرف انرژی کاهش پیدا می کند.

اپلیکیشن ساده Philips Hue

اپلیکیشن لامپ هوشمند Philips Hue یک برنامه ساده و ابتدایی است که در دو نسخه ios و android ارائه شده است. این برنامه به کاربر کمک می کند از امکانات لامپ های Hue بهره مند شود. با استفاده از برنامه تلفن هوشمند می توان چراغ های هر اتاق را به صورت جداگانه کنترل کرد.

همچنین رنگ یا شدت نور لامپ ها مطابق با شرایط روحی کاربر و نوع فعالیت او از طریق نرم افزار Hue قابل کنترل است. قابلیت دیگری که در این نرم افزار در نظر گرفته شده تنظیم تایمر و زنگ هشدار است. متاسفانه این قابلیت بر روی اپلیکیشن اصلی Philips hue  به درستی کار نمی کند.

به دلیل مشکلات این نرم افزار بهتر است از نرم افزار های دیگری که قابلیت هماهنگی با لامپ هایی هوشمند فیلیپس را دارند استفاده کنید. برای نمونه می توان به اپلیکیشن ambify اشاره کرد که مبلغ 3 دلار حق اشتراک ماهیانه دارد.

قیمت بالا

مزیتی که لامپ هوشمند Philips Hue نسبت به لامپ های سنتی دارد قابلیت کنترل از طریق موبایل و رقص نور هوشمند آن است. اما قیمت این لامپ ها به نسبت بالا، و از 60 دلار تا 300 دلار متغیر است. هر لامپ از یک باتری جهت تغذیه استفاده می کند که نهایتا تا 3 ساعت شارژ آن را تامین می کند.

جهت شارژ باتری این لامپ هوشمند نیاز است که مبلغ 100 دلار برای خرید پاوربانک مناسب آن هزینه کنید. استفاده از لامپ های فیلیپس هزینه به نسبت بالایی را به کاربر تحمیل می کند. ایراد دیگری که در مورد لامپ هوشمند وجود دارد این است که در صورت خرابی یا اتمام عمر آن، قابل تعمیر نبوده و باید با لامپ جدید جایگزین شود.

لامپ هوشمند با قیمت مناسب!

یکی از راه حل هایی که بعنوان جایگزین لامپ های هوشمند پیشنهاد می شود استفاده از کلید لمسی هوشمند است. کلید های هوشمند در مقایسه با لامپ‌های هوشمند ارزان تر هستند. برای استفاده از این قابلیت کافی است کلیدهای روشنایی سنتی  را با کلید های هوشمند جایگزین کنید.

کلیدهای هوشمند امکان کنترل سیستم روشنایی را هم به صورت دستی و هم به صورت کنترل از راه دور به کاربر می دهند. با استفاده از این کلید های هوشمند کاربر قادر است چراغ های روشنایی را کنترل کند. همچنین در صورت استفاده از کلیدهای لمسی هوشمند می توان از لامپ‌های معمولی استفاده نمود که قیمت بسیار پایین تری نسبت به لامپ‌های هوشمند دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *