مزایای خانه هوشمند، ترغیب می شوید

اولین سوالی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید مزایای خانه هوشمند است. با توجه به همه گیر شدن استفاده از این تکنولوژی، آشنایی با آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است. گسترش اینترنت و توسعه فناوری اینترنت اشیا، سبب استقبال بیشتر از خانه هوشمند شده است. برخی از کاربران از گجت های هوشمند در بخش هایی از خانه ی خود استفاده می کنند. همچنین شرکت های تولید کننده زیادی در حوزه تولید گجت های خانه هوشمند فعالیت می کنند.

آشنایی با مزایای خانه هوشمند

به بیان ساده خانه هوشمند مکانی است که در آن همه فعالیت های کنترلی به کمک موبایل انجام می شود. اپلیکیشن خانه هوشمند رابط شما با سیستم هوشمند است. برای انجام هر عملیاتی کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. از جمله مزایای خانه هوشمند می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، امکان شخصی سازی کارهای روزانه و همچنین راحتی و رفاه ساکنان خانه اشاره کرد.

تجهیز خانه به سیستم هوشمند در عین حال که برای کاربران جذاب است؛ برای خریداران نیز از ارزش بالایی برخوردار است. با این وجود حتی اگر تمایل به فروش خانه خود دارید، استفاده از تجهیزات خانه هوشمند می تواند در جذب خریداران بیشتر به شما کمک کند.

مزایای خانه هوشمند

تمام فناوری ها و حتی پدیده های طبیعی مزایا و معایبی دارند. همیشه ما سعی می کنیم انتخاب هایی داشته باشیم که کفه ترازو به سمت مزایای آن ها سنگین تر باشد. خانه هوشمند نیز با وجود معایبی که ممکن است برای آن پیدا کنیم، مزایای زیادی دارد. در ادامه به بررسی مزایای خانه هوشمند می پردازیم.

مزیت اول: بهینه سازی مصرف انرژی

از مدیریت مصرف انرژی می توان به عنوان یکی از مهم ترین مزایای خانه هوشمند یاد کرد. برخی از گجت های هوشمند بدلیل تاثیر بر صرفه جویی در مصرف انرژی خانه های هوشمند حائز اهمیت هستند. وظیفه این گجت ها نظارت بر مصرف انرژی و پایین آوردن دمای خانه در بازه های زمانی که ساکنین خانه حضور ندارند، را بر عهده دارند. همچنین کاربر قادر است با اتصال به دستگاه های خانه هوشمند، بر میزان انرژی مصرفی بخش های مختلف نظارت داشته باشد.

گزارشات مربوط به میزان انرژی مصرف شده از هر گجت هوشمند را به می توان به صورت جداگانه دریافت کرد. به این ترتیب می توانید بر میزان مصرف انرژی هر دستگاه به صورت مستقل نظارت داشته باشید . علاوه بر این برخی از گجت های هوشمند دارای کنترلر هایی هستند که با رسیدن میزان انرژی مصرفی به مقدار مشخص شده، به صورت اتوماتیک دستگاه را خاموش می کنند.

مزایای استفاده از ترموستات در خانه هوشمند

به عنوان مثال وظیفه کنترل سیستم های گرمایش و سرمایش در خانه هوشمند بر عهده ترموستات هوشمند است. ترموستات هوشمند با اتصال به تلفن همراه هوشمند و با استفاده از حسگرهای داخلی، رفتار دمایی شما را ثبت می کند.  پس از یادگرفتن شرایط دمایی مورد نظر شما اقدام به تنظیم دما می کند. ترموستات سعی می کند دما را در حد مورد نظر شما تنظیم کند. برای بهره مندی از مزایای خانه هوشمند در زمینه صرفه جویی، ترموستات حرف اول را می زند.

زمانی که در خانه حضور دارید ترموستات سیستم سرمایش را خاموش می کند. اگر هوا گرم باشد، قبل از بازگشت شما به خانه ترموستات سیستم سرمایش را روشن می کند. به این ترتیب هنگامی که به خانه می رسید دمای خانه مطلوب خواهد بود.

مزیت دوم: آسایش و راحتی

از جمله مزایای خانه هوشمند که طرفداران زیادی دارد، آسایش و راحتی کاربر است. با توجه به انجام تمام عملیات کنترلی خانه هوشمند از طریق تلفن همراه، آسایش شما بیشتر می شود. به عنوان مثال برای روشن کردن لامپ ها کافی است یکبار صفحه موبایل خود را لمس کنید. یا می توانید برای صبحانه خود از داخل تختخواب یک فنجان قهوه آماده کنید. توسعه بیشتر امکانات خانه هوشمند به معنای آسایش و راحتی بیشتر شما خواهد بود.

مزیت سوم: امکان سفارشی سازی

قابلیت سفارشی سازی امکانات خانه هوشمند از دیگر مزایای خانه هوشمند است. شما تصمیم می گیرید از چه تعداد گجت هوشمند در اتوماسیون خانگی خود استفاده کنید. از جمله عوامل تاثیرگذار بر  انتخاب امکانات خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد. بدیهی است عوامل متفاوت دیگری نیز بر روند تصمیم گیری شما تاثیر گذار هستند.

  • آیا مایل هستید دوربین های امنیتی خود را از راه دور کنترل کنید؟
  • چه قسمت هایی از خانه خود را می خواهید به صورت هوشمند کنترل کنید؟
  • بودجه ای که بابت هوشمندسازی ساختمان در نظر گرفته اید چه قدر است؟

اگرچه پاسخ به برخی از این سوالات نیاز به مشورت با یک کارشناس دارد. چرا که عوامل مهمی مانند امکان توسعه پذیری در آینده نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

مزیت چهارم: صرفه جویی در زمان

از تاثیر خانه هوشمند بر صرفه جویی در زمان کاربر می توان به عنوان یکی از جذاب ترین مزایای خانه هوشمند نام برد. در یک سیستم اتوماسیون خانگی امکان تنظیم روال ها و سناریو های از پیش تعیین شده وجود دارد. تعداد زیادی از گجت های هوشمند را می توان با یکبار لمس صفحه موبایل فعال کرد. یک سناریو می تواند شامل خاموش و روشن کردن دستگاه های هوشمند و عملیات کنترلی دیگری باشد.

برای مثال برنامه صبحگاهی شما می تواند با عبارت “الکسا ، صبح بخیر” آغاز شود. با این دستور، چراغ های خانه به صورت خودکارروشن می شوند و وضعیت آب و هوا به شما اعلام می گردد . همچنین به صورت همزمان یک فنجان قهوه نیز توسط دستگاه قهوه ساز هوشمند شما آماده می شود. همه این موارد به شما کمک می کند تا برخی از کارهای تکراری و روزمره را بر عهده سیستم اتوماسیون خانگی خود قرار دهید و در نتیجه موجب صرفه جویی در زمان شما خواهد شد.

مزیت پنجم: امکان کنترل از راه دور

کلیه ابزارک های خانه هوشمند به طور مستقیم و یا از طریق یک کنترل کننده مرکزی به اینترنت متصل می شوند. به همین دلیل کاربر با استفاده از اینترنت قادر است از هر مکانی به خانه هوشمند خود دسترسی داشته باشد. امکان کنترل از راه دور خانه هوشمند، به عنوان مهم ترین گزینه در میان سایر مزایای خانه هوشمند شناخته می شود.

سوالی که در این رابطه ممکن است مطرح شود این است که: چه دستگاه هایی امکان کنترل از راه دور را دارند؟ چرا دسترسی از راه دور برای کاربران مزیت محسوب می شود؟ هر دستگاه هوشمندی به طریقی امکان کنترل از راه دور را به کاربر می دهد. در غیر اینصورت، نمی توان آن دستگاه را هوشمند نامید.

در جواب سوال دوم هم می توان گفت این امکان مهم است چرا که کاربر در خانه حضور داشته باشد یا نه می تواند مستقیماً و با استفاده از تلفن همراه خود، بر شرایط خانه کنترل داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *