هوشمندسازی خانه های قدیمی، راهکار و قابلیت

آیا هوشمندسازی خانه های قدیمی هم امکان پذیر است؟ این سوالی است که گاهی اوقات از ما پرسیده می شود. در این مقاله تلاش کردیم پاسخ مناسبی به این سوال بدهیم. هوشمندسازی خانه های قدیمی با خانه های نوساز یک تفاوت ساختاری دارد.

در خانه های نوساز امکان انجام سیم کشی جود دارد. اما در خانه های قدیمی در صورتی که قصد بازسازی و تغییر در سیم کشی را نداشته باشید، محدودیت هایی در زمینه هوشمندسازی برای شما به وجود خواهد آمد.

هوشمندسازی خانه های قدیمی

هدف از هوشمندسازی ساختمان

در یک خانه هوشمند کنترل تجهیزات الکتریکی به کمک اپلیکیشن موبایل صورت می گیرد. همه لامپ ها، سیستم های سرمایش و گرمایش و همچنین تجهیزات الکتریکی مورد نظر شما، از هرکجای دنیا  که باشید با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند در دسترس شما خواهند بود. دسترسی راحت و کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل به معنای اسایش و رفاه بیشتر برای کاربران است.

از سوی دیگر استفاده از سیستم های هوشمند مزایای دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد. برخی از ابزارک های هوشمند امکان مدیریت مصرف انرژی از طریق اپلیکیشن را نیز برای کاربر فراهم می کنند.

این تکنولوژی جذاب روز به روز علاقه مندان بیشتری در سرتاسر دنیا پیدا می کند. کشور عزیز ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به اینکه بخش عمده واحدهای مسکونی واحدهای در حال استفاده هستند، موضوع هوشمندسازی خانه های قدیمی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه یک خانه قدیمی را هوشمند کنیم؟

عملکرد سیستم هوشمندسازی ساختمان بدین گونه است که جهت دسترسی از هرکجای دنیا، سیستم باید به اینترنت متصل شود. از سوی دیگر ارتباط بین تجهیزات هوشمندسازی و وسایلی که باید کنترل شوند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین جهت هوشمندسازی یک ساختمان دو مسیر ارتباطی باید برقرار شود، اول ارتباط بین تجهیزات با یکدیگر و دوم ارتباط بین تجهیزات با اینترنت. براساس بستر برقراری این ارتباط می توان انوع مختلفی از سیستم های هوشمند را اجرا کرد.

هوشمندسازی خانه ها با تجهیزات بی سیم

ساده ترین روش هوشمندسازی خانه های قدیمی، استفاده از تجهیزات بی سیم است. با استفاده از این تجهیزات بدون نیاز به ایجاد تغییرات در سیم کشی واحد مسکونی می توانید از مزایای هوشمندسازی ساختمان استفاده کنید.

اگرچه تجهیزات بی سیم براساس فناوری مورد استفاده در برقراری ارتباط با هم متفاوتند، اما عملکرد یکسانی دارند. چنانچه قصد استفاده از تجهیزات بی سیم را دارید به نکات زیر حتما توجه کنید:

  • برد تکنولوژی ارتباطی تجهیزات به اندازه مسافت مورد نیاز شما باشد.
  • میزان توان مصرفی تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • امنیت برقراری ارتباط بین تجهیزات

استفاده از تجهیزات باسیم در هوشمندسازی خانه های قدیمی

چنانچه قصد استفاده از تجهیزات باسیم برای هوشمندسازی خانه های قدیمی دارید، باید چالش های تغییر در سیم کشی را به جان بخرید. اگر قصد بازسازی واحد مسکونی را دارید در این زمینه با چالشی مواجه نخواهید بود.

اما در صورتی که نخواهید واحد مسکونی را بازسازی کنید، استفاده از سیستم های باسیم برای شما دردسرساز خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که عملکرد تجهیزات باسیم و بی سیم تفاوتی با هم ندارد. حتی امکانات قابل ارائه در آن ها نیز مشابه هم است.

نتیجه گیری

اگر قصد هوشمندسازی خانه های قدیمی را دارید، دو انتخاب پیش روی شماست. استفاده از سیستم هوشمند بی سیم یا استفاده از سیستم هوشمند باسیم. علاوه بر تفاوت سیستم ها در نیاز به سیم کشی، میزان بودجه و سلیقه شما در انتخاب تجهیزات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به هوشمندسازی با یک مشاور امین مشورت کنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. همچنین می توانید راهنمای خرید خانه هوشمند را مطالعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *