راهکارهای هوشمندسازی ساختمان های قدیمی

هوشمندسازی ساختمان های قدیمی تفاوت چندانی با ساختمان های مدرن و امروزی ندارد. با انتخاب درست تجهیزات می توان بدون کمترین نخریب و دردسر از مزایای هوشمندسازی ساختمان بهره مند شد. زیرساخت ارتباطی تجهیزات یا خط انتقال داده، در سیستم های هوشمند یک الزام مهم است.

این خط ارتباطی نهایتا به اینترنت ختم می شود. اتصال به اینترنت جهت دسترسی و کنترل از راه دور ضروری است.

چالش اصلی هوشمندسازی ساختمان های قدیمی، ایجاد بستر ارتباطی بین تجهیزات مختلف است. با ما همراه باشید تا راهکاری مناسب بیابیم.

راهکارهای هوشمندسازی ساختمان های قدیمی

بستر ارتباطی ساختمان هوشمند

در یک دسته بندی کلی می توان بسترهای ارتباطی ساختمان هوشمند را به دو نوع بی سیم و باسیم تقسیم کرد. در بستر با سیم برای برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف لازم است علاوه بر سیم کشی شبکه قدرت (سیم کشی سنتی) سیم کشی شبکه فرمان نیز انجام شود.

با توجه به نوع پروتکل ارتباطی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان های قدیمی که انتخاب کرده اید، نوع و روش سیم کشی نیز تغییر می کند. همچنین در سیستم های بی سیم تبادل داده با تکنولوژی های ارتباط بی سیم انجام می شود و نیازی به سیم کشی خط فرمان ندارند.

پروتکل های سیمی خانه هوشمند

وجه مشترک این پروتکل ها استفاده از ارتباط سیمی برای جابجایی داده ها است. هریک از این پروتکل ها نحوه سیم کشی و کابل ویژه خود را دارند. مهمترین پروتکل های سیمی مورد استفاده در خانه هوشمند عبارتند از :

  • پروتکل ارتباطی MOD – BUS یا RS-485
  • پروتکل ارتباطی KNX
  • پروتکل ارتباطی S-BUS
  • پروتکل X-10

در بین این پروتکل ها موارد اول و دوم کاربرد به مراتب بیشتری دارند. در ارتباط RS-485 بسته به طراحی سیستم و فاصله نودها، از کابل های متفاوتی استفاده می شود. در برخی سیستم ها از یک کابل تلفن دو زوج و در گروهی دیگر از کابل شبکه cat5 برای این منظور استفاده می شود.

این ارتباط در پروتکل KNX به کمک کابل استاندارد KNX انجام می شود. از نظر هزینه سیم کشی، ارتباط RS-485 نسبت به KNX پروتکل ارزان تری است.

پروتکل های بی سیم خانه هوشمند

مانند پروتکل های سیمی، پروتکل های بی سیم نیز انواع مختلفی دارند. تفاوت پروتکل های بیسیم در تکنولوژی ارتباطی به کار رفته در آن ها یا به عبارت دقیق تر فرکانس انتقال داده است. از جمله تکنولوژی های بی سیم مورد استفاده در خانه هوشمند می توان به ارتباط رادیویی (RF)، بلوتوث و همچنین ارتباط WIFI اشاره کرد.

ارتباط بی سیم به دلیل عدم نیاز به سیم کشی برای هوشمندسازی ساختمان های قدیمی گزینه بهتری است.

در مورد سیستم های هوشمند بی سیم به یک نکته مهم دیگر نیز باید اشاره کرد. تکنولوژی ارتباط بی سیم با پروتکل ارتباطی متفاوت است. به عنوان مثال شرکت های مختلف که از ارتباط وای فای بهره می برند، پروتکل های متفاوتی دارند.

در واقع نوع رمزگذاری و استانداردهای در نظر گرفته شده برای بسته های اطلاعاتی که تبادل می شوند متفاوت است.

پروتکل های بیسیم نیز انواع مختلفی دارند. از جمله مهمترین پروتکل های ارتباط بی سیم می توان به Zig-Bee ، Z-Wave و وای فای اشاره کرد.

هوشمندسازی ساختمان های قدیمی

در هوشمندسازی ساختمان های قدیمی جدی ترین چالش پیش رو، بستر ارتباطی تجهیزات است. چنانچه قصد بازسازی واحد مسکونی را داشته باشید، محدودیتی برای شما وجود ندارد و می توانید پروتکل های باسیم یا بیسیم را انتخاب کنید.

اما در صورتی که قصد بازسازی ندارید و می خواهید سیستم هوشمندسازی را بر بستر موجود پیاده کنید، ارتباط بی سیم تنها راهکاری است که می توانید از آن بهره ببرید.

علاوه بر بازسازی یا عدم بازسازی که نقش تعیین کننده ای در انتخاب پروتکل ارتباطی سیستم هوشمند دارند، فاکتورهای دیگری نیز بر این موضوع اثر گذار هستند.

فاکتورهایی مانند برد تکنولوژی بی سیم مورد استفاده در تجهیزات و هزینه خرید ، انتخاب شما را عمیقا تحت تاثیر قرار می دهند. همچنین مطابقت تجهیزات با سلیقه شما نیز اثر زیادی بر هوشمندسازی ساختمان های قدیمی خواهد داشت.

کلید یا سیستم تابلویی

این یک سوال مهم است که قبل از هوشمندسازی ساختمان های قدیمی باید از خود بپرسید. برخی از انواع سیستم هوشمند بر پایه رله های هوشمند تابلویی عمل می کنند. این رله ها انواع مختلفی دارند و امکانات آن ها نیز متفاوت است.

نوع دیگر سیستم هوشمند، مبتنی بر کلیدهای هوشمند و رله توکار است. رله های مورد استفاده در این سیستم ها ابعاد کوچکی دارند و در پشت کلید یا پریز سنتی نیز قابل نصب هستند.

تابلوبرق در هوشمندسازی خانه های قدیمی

جدای از تفاوت عملکرد و کارایی یک تفاوت اساسی دیگر بین این دو نوع سیستم وجود دارد. نحوه سیم کشی سیستم های تابلویی با سیستم سنتی متفاوت است. برای استفاده از رله هوشمند تابلویی باید تمام سرخط ها را به داخل تابلو برق انتقال دهید.

این در حالی است که کلید لمسی هوشمند را می توان بر بستر سیم کشی سنتی مورد استفاده قرار داد.

اگر قصد هوشمندسازی ساختمان های قدیمی را دارید، با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر راهنمای خرید خانه هوشمند را بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *