اما و اگرهای هوشمندسازی ساختمان ها

از جمله جدیدترین خدمات حوزه صنعت ساختمان می توان به هوشمندسازی ساختمان ها اشاره کرد. رد پای  استفاده از این تکنولوژی به ویژه در دکوراسیون داخلی و بهینه سازی مصرف انرژی مشهود و قابل توجه است. قلمرو هوشمندسازی ساختمان، کنترل کلیه بخش های الکتریکی و الکترومکانیکی ساختمان را شامل می شود.  اگرچه خانه هوشمند کمی با هوشمندسازی ساختمان متفاوت است، اما گاهی اوقات به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند.

هوشمندسازی ساختمان ها بسته به نوع ساختمان متفاوت است. با توجه به کاربری ساختمان می توان دسته بندی زیر را ارائه داد:

  • خانه هوشمند
  • ساختمان اداری هوشمند
  • ویلای هوشمند
  • هتل و مراکز اقامتی هوشمند
  • دفتر کار هوشمند
  • مرکز تجاری هوشمند
  • و …

اغلب تجهیزات الکتریکی که در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند سطوحی از هوشمندسازی ساختمان را تجربه کند. بالاترین سطح از هوشمند سازی ساختمان را می توان در شهر هوشمند جستجو کرد که در آن کلیه زیرساخت های شهری از جمله سیستم های آب و فاضلاب، برق شهری و … به سیستم کنترل هوشمند مجهز می شوند.

هوشمندسازی ساختمان بخشی از پروژه شهر هوشمند

هوشمندسازی ساختمان ها کاربران را قادر می سازد تا کارهایی را که قبلا به صورت دستی انجام می دادند، با موبایل هوشمند انجام دهند. به عنوان مثال برای روشن کردن لامپ نیازی نیست به محل کلید بروید، از هرجای دنیا و تنها با لمس صفحه موبایل خود لامپ را روشن و خاموش کنید.

هوشمندسازی ساختمان ها و سناریوهای جذاب

یکی از جذابترین قابلیت های خانه هوشمند، تعریف سناریوها است. با هوشمندسازی ساختمان ها قادر خواهید بود چندین کار را تنها با یکبار لمس صفحه موبایل انجام دهید. در واقع سناریو سلسله عملیات کنترلی برنامه ریزی شده ایست که در زمان های مورد نیاز توسط کاربر اجرا می شوند. اجرای سناریو می تواند توسط کاربر و یا به صورت زمانبندی شده توسط سیستم اجرا شود.

به عنوان مثال سناریوی صرف شام می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک موسیقی ملایم پخش شود
  • لامپ های همه بخش های خانه هوشمند به جز پذیرایی (محل قرار گرفتن میز غذاخوری) خاموش شوند
  • یک نور ملایم آبی رنگ آرامش فضای خانه شما را بیشتر کند
  • به منظور سرد نشدن غذا کولر خاموش شود
  • و …

در این صورت کافی است با یکبار لمس صفحه موبایل خود، سناریوی صرف شام را اجرا کنید.

هوشمندسازی ساختمان سناریو شام

راهکارهای هوشمندسازی ساختمان ها 

برای انجام هوشمند سازی در یک ساختمان راهکارهای مختلفی وجود دارد. سیستم های هوشمند یک تفاوت ساختاری با سیستم های سنتی دارند. در سیستم های سنتی سیم های فاز و نول برای مصرف کننده های مختلف کشیده می شوند. کلیدها سر راه سیم فاز نصب شده و با قطع و وصل کردن مسیر جریان، لامپ ها و سایر مصرف کننده ها را خاموش و روشن می کنند. سیستم های هوشمند نیز وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارند با این تفاوت که علاوه بر دسترسی محلی، امکان کنترل از راه دور را نیز برای ما فراهم می کنند.

به منظور دسترسی از راه دور اتصال تجهیزات هوشمندسازی ساختمان ها به اینترنت ضروری است. برای این منظور سیستم های هوشمند علاوه بر زیرساخت سنتی، یک خط انتقال داده نیز دارند. وظیفه این خط ارتباطی انتقال فرمان های کنترلی بین کاربر و تجهیزات هوشمند است. سیستم های هوشمند را براساس زیرساخت انتقال داده به دو گروه سیمی و بی سیم تقسیم می کنند.

با توجه به شرایط ساختمان و زیرساخت های اجرا شده یکی از راهکارهای هوشمندسازی ساختمان ها شامل بی سیم یا باسیم را می توان مورد استفاده قرار داد.

مثالی از کاربرد خانه هوشمند

زمانی که در سفر هستید باغچه شما نیاز به آبیاری دارد. شما در منزل حضور ندارید بنابراین یا باید قید آبیاری باغچه را بزنید و یا یکی از آشنایان را برای انجام این کار به خانه بفرستید. اما با استفاده از سیستم هوشمند هر زمان که می خواهید وارد اپلیکیشن شوید و سیستم آبیاری خود را فعال کنید. حتی می توانید آبیاری باغچه را زمانبندی کنید و خیالتان را از بابت باغچه آسوده کنید.

مثال های زیادی از این دست وجود دارد که با هوشمندسازی ساختمان ها به راحتی قابل حل کردن است. منتقدان هوشمند سازی ساختمان تمام این مزایا را می پذیرند اما یک انتقاد به سیستم خانه هوشمند وارد می کنند.

به عقیده این افراد، هوشمندسازی ساختمان در دراز مدت سبب بروز مشکلات روحی و سرد شدن فضای خانواده می شود. این افراد براین باورند که انجام همه کارها توسط سیستم های هوشمند سبب می شود افراد دچار روزمرگی بیشتری شوند.

به عنوان مثال آب دادن به باغچه می تواند آرامش خاطر را برای افراد به ارمغان بیاورد. اما با استفاده از سیستم های هوشمند، افراد برای آبیاری باغچه فقط صفحه موبایل خود را لمس می کنند ….

نتیجه گیری

هوشمندسازی ساختمان ها امکانات رفاهی گسترده ای را برای کاربران فراهم می کند. بهره مندی از این امکانات مستلزم نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند در ساختمان است. این تجهیزات در انواع بی سیم و سیمی به بازار عرضه شده اند. با توجه به مرحله ساخت یا استفاده از بنا و همچنین زیرساخت های موجود در ساختمان می توان تجهیزات مناسب برای هر پروژه را انتخاب کرد.

نوع امکانات مورد نیاز کاربر و همچنین ملاحظات اقتصادی و هزینه ای پروژه تعیین نیز نقش بسزایی در انتخاب تجهیزات دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *