کنترل روشنایی با موبایل، رویا یا واقعیت

کنترل روشنایی با موبایل رویایی است که به واقعیت تبدیل شد. انسان ها از دیرباز به دنبال روش هایی بودند که آسایش بیشتری را در زندگی تجربه کنند. تمام اختراعات بشر در همین راستا بوده است. با کشف لامپ خلا توسط توماس ادیسون، لامپ ها به جز لاینفک زندگی بشر تبدیل شدند. حتی تصور یک شب زندگی بدون لامپ برای ما آزاردهنده است … داستان از آنجا آغاز می شود که خاموش و روشن کردن لامپ ها کاربران را به زحمت می انداخت.

تاریخچه کنترل روشنایی

ابتدایی ترین وسیله ای که برای کنترل روشنایی مورد استفاده قرار گرفت، کلیدهای مکانیکی بودند. این کلیدها با معرفی کلیدهای کلنگی پا به عرصه وجود گذاشتند. با گسترش استفاده از لامپ ها و زیاد شدن تعداد آن ها، کلیدهای دوپل پا به عرصه وجود گذاشتند. این کلیدها امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. اما داستان کنترل روشنایی با موبایل، با اختراع کنترل از راه دور (ریموت کنترل) آغاز شد.

کنترل از راه دور

دستگاه کنترل از راه دور نخستین بار توسط شرکت تسلا و برای تلویزیون عرضه شد. این کنترل عبارت بود از دستگاهی که با یک سیم بلند به تلویزیون وصل بود. به کمک این دستگاه کاربر می توانست روی مبل بنشیند و تلویزیون را کنترل کند. رشد تکنولوژی و معرفی فناوری های ارتباط بی سیم، تولیدکنندگان را به سمت تولید ریموت کنترل پیش برد. امروزه از ریموت ها برای کنترل تلویزیون و سایر لوازم خانگی استفاده می شود.

آسایش استفاده از ریموت کنترل برای وسایل برقی از یک سو و نقش پر رنگ لامپ های روشنایی در زندگی ما از سوی دیگر، محققان را به سمت ریموتی کردن کلیدهای روشنایی پیش برد. استقبال از این محصولات بسیار چشمگیر بود. در حال حاضر انواع مختلف کلید ریموتی در بازار موجود است. برای کسب اطلاعات بیشتر از محصولات کلید لمسی ریموتی گجت سرا دیدن کنید.

موبایل وارد می شود

اما کنترل روشنایی با موبایل همزمان با معرفی تلفن همراه هوشمند متولد شد. با استفاده از این تکنولوژی، لامپ های روشنایی را با یکبار لمس صفحه موبایل روشن یا خاموش کنید. یک نرم افزار کاربردی رابط شما با سیستم هوشمند است. به کمک این تجهیزات دیگر نیازی نیست برای خاموش کردن لامپ به محل کلید مراجعه کنید.

کنترل روشنایی با موبایل

شرکت های مختلف راهکارهای متنوعی برای کنترل روشنایی با موبایل ارائه می کنند. برخی از تولید کنندگان کلید لمسی هوشمند را برای این منظور معرفی کرده اند. این کلیدها علاوه بر اینکه امکان کنترل از طریق موبایل را دارند، از ظاهر زیبایی بهره مند هستند. همچنین امکان کنترل روشنایی به صورت محلی نیز فراهم می شود. کافی است یکبار آیکون کلید را لمس کنید. برای مشاهده و خرید کلید لمسی هوشمند می توانید به فروشگاه گجت سرا مراجعه کنید.

کنترل روشنایی با موبایل

روش دوم برای کنترل روشنایی با موبایل، استفاده از سیستم تابلویی است. در این سیستم ها رله هوشمند رابط تجهیزات روشنایی با کاربر است. به کمک این رله ها می توانید علاوه بر کنترل تجهیزات روشنایی، سایر مصرف کننده های الکتریکی را نیز از طریق موبایل کنترل کنید. این رله ها نسبت به کلید لمسی تحمل جریان بیشتری دارند. از سوی دیگر کنترل محلی توسط کلیدها راحت تر است

کدام سیستم کنترل را انتخاب کنیم؟

در پاسخ به این سوال عوامل مهمی از جمله بودجه ای که برای هوشمندسازی در نظر گرفته اید و سلیقه شما تاثیر گذار است. همچنین نکات بسیار مهمی را در انتخاب شرکت طرف قرارداد باید رعایت کنید. این موارد را در مقاله “راهنمای جامع خرید خانه هوشمند” بیان کرده ایم. با فرض اینکه مقاله بالا را خوانده اید، به بیان نکاتی در مورد انتخاب کلید و یا رله می پردازم.

ساختمان شما در چه مرحله ای است؟

اولین سوالی که قبل از خرید باید به آن پاسخ دهید، وضعیت ساختمان است. ساختمان شما در حال ساخت یا بازسازی است یا اینکه در حال استفاده از آن هستید؟ اگر ساختمان شما در حال استفاده باشد، استفاده از رله هوشمند جهت کنترل روشنایی با موبایل انتخاب مناسبی نیست.

به دلیل نصب شدن رله ها در داخل تابلو برق، سیم کشی شما باید تغییر کند. همچنین قوطی کلیدها بلا استفاده می شوند و باید آن ها را پر کنید. این موضوع دردسرهایی را برای شما بوجود خواهد آورد. با استفاده از کلید لمسی هوشمند از این چالش ها عبور کنید …

نوع مصرف کننده ها تعیین کننده است

نوع مصرف کننده ها به جهت تعیین حداکثر جریان عبوری از رله حائز اهمیت است. کلیدهای لمسی هوشمند جریان 3 تا 5 آمپر را برای هر پل پشتیبانی می کنند. این جریان در برندهای مختلف متفاوت است. رله های هوشمند توانایی تحمل جریان 16 تا 25 آمپر را نیز دارا هستند. بنابراین اگر قصد کنترل روشنایی با موبایل در یک مکان پر مصرف را دارید، رله ها انتخاب بهتری هستند.

امکانات مورد نیاز شما

عامل تعیین کننده دیگری که می تواند بر انتخاب شما اثر گذار باشد، امکانات مورد نیاز شماست. اگر صرفا قصد کنترل روشنایی با موبایل را دارید، کلید لمسی هوشمند می تواند پیشنهاد مناسبی باشد. اما اگر قصد دارید سایر وسایل برقی را نیز با موبایل کنترل کنید، رله هوشمند انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود.

جمع بندی

برای کنترل روشنایی با موبایل راهکارهای مختلفی وجود دارد. کلید لمسی هوشمند و رله هوشمند راهکارهای خانه هوشمند برای شما هستند. هر یک از این انتخاب ها مزایا و معایبی دارند. با توجه به شرایط پروژه، برنامه زمانی و میزان بودجه ای که برای هوشمندسازی در نظر گرفته اید، روش مناسب را انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *