کلید هوشمند لمسی را بشناسید!

اعاتاطلمنیت فظ اکلید هوشمند لمسی از جمله تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند است. این کلیدها عمدتا به منظور کنترل روشنایی، پرده برقی و سیستم های سرمایش و گرمایش (ترموستات) مورد استفاده قرار می گیرند. کلید لمسی هوشمند همچنین برای کنترل سیستم صوتی هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این کلیدها علاوه بر اتصال به اینترنت و عملکرد به عنوان یک ابزارک هوشمند، ظاهر زیبایی دارند و به عنوان یک المان دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند.

با من همراه باشید تا بیشتر با این کلیدها آشنا شویم …

کلید هوشمند لمسی چگونه کار میکند؟

همانطور که اشاره شد کلیدهای هوشمند دارای دو بخش مدار قدرت و مدار فرمان هستند. مدار فرمان کلید هوشمند به دو طریق ازکاربر دستور دریافت می کند. روش اول ارتباط راه دور و دریافت دستور کاربر از طریق اینترنت است. روش دوم دریافت فرامین به صورت محلی است. این کار درکلیدهای لمسی به کمک صفحات تاچ انجام می شود.

کلید هوشمند لمسی

دستورات کاربر به مدار فرمان می رسد و پس از رمزگشایی برای مدار قدرت کلید ارسال می شود. با تغییر وضعیت کلید الکترونیکی در مدار قدرت، وضعیت لامپ های متصل به خروجی تغییر می کند.

انواع کلید هوشمند لمسی

کلیدهای هوشمند را به روش های مختلفی می توان دسته بندی کرد. همانظور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، کلیدهای هوشمند را می توان براساس نوع کاربرد دسته بندی کرد. روش های دیگری نیز برای دسته بندی این کلیدها وجود دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع کلید لمسی از دیدگاه ظاهری

بیشترین تنوع را می توان در ظاهر کلیدهای هوشمند لمسی مشاهده کرد. از جمله تفاوت های موجود بین محصولات مختلف می توان به تفاوت رنگ رویه و همچنین آیکون های کلید اشاره کرد. از دیگر تفاوت های ظاهری می توان به تفاوت در ابعاد رویه اشاره کرد. تعداد پل کلیدها، جنس رویه و قاب پلاستیکی پشت از دیگر تفاوت های ظاهری انواع کلید لمسی هوشمند هستند.

پروتکل ارتباط هوشمند

کلید هوشمند لمسی از جمله تجهیزات خانه هوشمند است که برای کنترل وسایل روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم هایهوشمند قابلیت کنترل از راه دور دارند. به منظور کنترل از راه دور، اتصال تجهیزات به اینترنت ضروری است. زیرساخت ارتباطی سیستم های هوشمند یک تفاوت اساسی با شبکه سنتی دارد. در سیستم های هوشمند علاوه بر خط انتقال برق (فاز و نول) یک خط انتقال دیتا نیز دارند که نهایتا به اینترنت ختم می شود.

پروتکل های ارتباطی کلید هوشمند لمسی

انتقال دیتا می تواند به صورت سیمی یا بیسیم انجام شود. به منظور حفظ امنیت اطلاعات، کلیه دیتاها قبل از ارسال رمزگذاری می شوند. مجموعه بستر ارتباطی و الگوریتم رمزگذاری اطلاعات را پروتکل می نامند. تولیدکنندگان مختلف کلید هوشمند لمسی از پروتکل های متفاوتی در سیستم هوشمند استفاده می کند. برخی از پروتکل ها سیمی و برخی بی سیم هستند. گروهی از پروتکل ها به صورت یک استاندارد بین المللی در آمده اند اما برخی دیگر از شرکت ها پروتکل ارتباطی ویژه خود را دارند.

نکته مهم در مورد پروتکل سیستم هوشمند این است که تنها تجهیزات با پروتکل یکسان می توانند با یکدیگر تبادل داده کنند.

مدار قدرت و تفاوت هایش

کلید هوشمند لمسی بخش های عملکردی متفاوتی دارد. مدار قدرت و مدار فرمان بخش هایی هستند که با تکنولوژی های مختلف ساخته می شوند. مدار قدرت کلید لمسی وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. در این بخش از مدار کلیدهای الکترونیکی فرمانپذیر مورد استفاده قرار میگیرند. رله و ترایاک رایج ترین قطعات مورد استفاده در این بخش از مدار هستند. رله ها به دلیل مصونیت بیشتر در برابر نویز و پایداری بیشتر، برای مدار قدرت کلید لمسی انتخاب بهتری هستند.

تفاوت در مدار فرمان

با توجه به تنوع بسیار زیاد قطعات الکترونیکی موجود در بازار، تنوع سلیقه طراحان و تفاوت سطح تکنولوژی تولید کنندگان مختلف، مدارهای فرمان بسیار متنوعی طراحی شده است. مدارهای فرمان پیشرفته از یک پردازنده مرکزی (میکرو کنترلر) به منظور کنترلاجرای دستورات بهره می برند. میکرو کنترلرهای مورد استفاده در کلید لمسی، طیف گسترده ای دارند. علاوه براین برنامه نویسی انجام شده برای کلیدهای مختلف، متفاوت است.

جمع بندی

کلید هوشمند لمسی یک ابزارک جدید و مدرن است که به کمک آن می توانید تجهیزات روشنایی و … را کنترل کنید. در این مقاله به بررسی عملکرد و تفاوت های انواع مختلف کلید لمسی پرداختیم. اگر می خواهید استفاده از تکنولوژی های جدید در زندگی را تجربه کنید، همین الان وارد فروشگاه شوید و کلید لمسی هوشمند مورد نیاز خود را سفارش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *