دستیار صوتی هوشمند، چالش ها و مزایا

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال کنید، قطعا تا کنون بارها نام دستار صوتی هوشمند را شنیده اید. دستیار صوتی شما را قادر می سازد به صورت کلامی با خانه هوشمند خود ارتباط برقرار کنید. راحتی استفاده و ارتقا سطح آسودگی سبب محبوبیت روز افزون این ابزارک ها در سراسر دنیا شده است.

اخیرا وب سایت ComScore  پیش بینی کرده که تا سال 2023 میلادی، بیش از نیمی از جستجو های اینترنتی، به کمک دستیار صوتی انجام خواهد شد.

از جمله کاربردهای دیگر دستیار صوتی هوشمند می توان به کنترل خانه هوشمند اشاره کرد. در سال های اخیر برخی از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان با قابلیت کنترل از طریق دستیار صوتی تولید شده اند. استفاده از دستیار صوتی در خانه های هوشمند مورد استقبال گسترده کاربران واقع شده و همچنان در حال گسترش است.

دستیار صوتی هوشمند چیست؟

اصولا برای جستجو در اینترنت، موضوع مورد نظر را در موتورهای جستجوگر تایپ می کنیم. در صورت استفاده از دستیار صوتی به جای تایپ کردن عبارت مورد جستجو، کافی است عبارت مورد نظر را بیان کنید.

دستیار صوتی یک موتور تبدیل گفتار به نوشتار است که قادر است صحبت های شما را به یک متن تایپ شده تبدیل کند. علاوه بر این به دلیل هوشمند بودن قادر است عملیات دیگری از جمله باز کردن سایت ها و تطبیق نتایج با خواسته شما را انجام دهد.

دستیار صوتی هوشمند

بخش های مختلف خانه هوشمند را نیز می توانید به کمک دستیار صوتی کنترل کنید. از جمله قابلیت های دستیار صوتی در کنترل خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند درب ورودی
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره های برقی
  • کنترل سیستم های امنیتی
  • و …

به عنوان نمونه ای از کاربرد دستیار صوتی در خانه هوشمند به مثال زیر توجه کنید:

هنگامی که مشغول شستن ظرف هستید و یا به کار دیگری مشغول هستید، زنگ خانه به صدا در می آید و یا لازم است کانال تلویزیون را تغییر دهید. در حالت عادی باید کار خود را متوقف کنید، دستتان را تمیز کنید و سپس کانال تلویزیون را عوض و یا درب خانه را باز کنید. اما به کمک دستیار صوتی هوشمند کافی است در حین انجام کار بگویید “در را باز کن” . سپس قفل هوشمند شما باز خواهد شد.

هدف از به کار گیری دستیار صوتی متصل به اینترنت، پشتیبانی از کاربر به منظور ارائه اطلاعات مورد نیاز او و انجام فرمان های روزانه او تنها با بیان یک عبارت توسط او، است.

تاریخچه دستیار صوتی هوشمند

سابقه راه اندازی و استفاده از دستیار صوتی به سال 1961 بر می گردد. کمپانی IBM در این سال، اولین ابزار تشخیص گفتار را به نام IBM Show box به جهان معرفی نمود. این ابزار توانایی تشخیص تنها 16 کلمه را داشت. در سال 2001 شرکت مایکروسافت اولین ابزار مشابه با دستیار صوتی هوشمند امروزی را به نام Office XP  راه اندازی کرد. در 14 آوریل 2011 دستیار صوتی سیری اپل وارد بازار شد.

در ژوئن 2011 امکان جستجوی صوتی به مرورگر کروم گوگل اضافه شد. پس از آن، دستیار صوتی دیجیتال مایکروسافت به نام کورتانا ، در سال 2014 وارد بازار شد و مورد استقبال کاربران قرار گرفت. همچنین دستیار صوتی الکسا آمازون در تاریخ 6 نوامبر 2014 وارد بازار شد.

تا کنون تغییرات گسترده ای بر روی انواع دستیار صوتی هوشمند ایجاد شده است. این تغییرات در راستای بهبود کارایی و افزایش دقت عملکرد صورت گرفته اند.

مشهورترین دستیارهای صوتی

با رشد فناوری های نوین و اقبال عمومی به سمت استفاده از دستیار صوتی هوشمند، نمونه های مختلفی از آن ها وارد بازار شده است. برخی از نمونه های دستیار صوتی، نرم افزارهایی هستند که بر روی موبایل یا کامپیوتر نصب می شوند. در حالی که برخی دیگر از آن ها سخت افزارهای خاصی هستند. در اینجا به معرفی تعدادی از برترین های این حوزه اشاره خواهیم کرد.

دستیار صوتی هوشمند آمازون

در نوامبر سال 2014، شرکت آمازون از بلندگوی هوشمند خود به نام ‘Amazon Echo’ رونمایی کرد. این دستیار صوتی قابلیت های متفاوتی را در اختیار کاربران می گذاشت. بررسی آب و هوا، نظارت بر ترافیک خیابان ها، پخش موسیقی و پادکست و … تنها بخشی از امکانات این دستیار صوتی هوشمند بود.

این ابزارک هوشمند به دلیل کارایی بالا مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت. حتی بسیاری از تولیدکنندگان خانه هوشمند نیز از این ابزارک به عنوان کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند خود بهره بردند.

دستیار صوتی هوشمند اپل

از ابتدای معرفی دستیار صوتی، کمپانی اپل با دستیار صوتی Siri وارد بازار شد. این دستیار صوتی در ابتدا برای استفاده در محصولات آیفون توسعه داده شد. اما به سرعت در بسیاری از محصولات خانه هوشمند ، اتومبیل و … مورد استفاده قرار گرفت.

در سال های گذشته شرکت های آمازون و گوگل در بازار اسپیکرهای هوشمند در جهان پیشتاز بوده اند، اما اخیرا کمپانی اپل با تولید Home Pod، بلندگوی هوشمند اختصاصی خود را وارد بازار کرده که توانسته توجه بسیاری از کاربران خانه هوشمند را به خود جلب کند.

دستیار صوتی گوگل

اسپیکر هوشمند “Google Home” از نظر تجاری و کارایی سهم قابل توجهی از بازار دستیار صوتی هوشمند را به خود اختصاص داده است. دستیار صوتی گوگل به دلیل دسترسی به حجم بالای داده های Google ، کارایی بیشتری از نمونه های مشابه خود دارد.

همچنین توانایی بالای موتور جستجو گوگل در دسترسی بلادرنگ به اطلاعاتی نظیر نقشه ها و وضعیت ترافیکی کارایی آن را بهبود داده است. امروزه اغلب افراد دارای حساب کاربری شخصی در Google هستند. تلفیق فناوری دستیار صوتی با داده های شخصی کاربران، رضایت خاطر بیشتر آن ها را در پی خواهد داشت.

دستیار صوتی چگونه زندگی ما را تغییر می دهد؟

در برخی از فیلم های هالیوود، قهرمان داستان با دستیار صوتی اختصاصی خود گفتگو میکند. این دستیار هماهنگی کارهایی مانند تماس با دوستان، آماده کردن یک فنجان قهوه ومسیریابی خودروهای شخصی را انجام می دهد. اما آیا داشتن چنین دستیاری فقط مربوط به فیلم های تخیلی است؟

پاسخ این سوال منفی است. همین الان بر روی گوشی هوشمند شما یک دستیار صوتی نصب شده که  می تواند بر اساس فرمان صوتی شما با شماره مورد نظرتان تماس بگیرد، اطلاعات آب و هوایی مد نظرتان را پخش کند و یا با جستجو در اینترنت اخبار روز را برای شما مرور کند.

برخی از سیستم های خانه هوشمند به منظور راحتی بیشتر کاربران با دستیار صوتی ادغام می شوند. در یک خانه هوشمند مجهز به دستیار صوتی می توانید اغلب کارهای مورد نظرتان را با استفاده از فرمان صوتی اجرا کنید.

با یک فرمان صوتی می توانید لامپ ها را خاموش و روشن کنید و یا سیستم تهویه را کنترل کنید. به محض بیدار شدن از خواب با بیان عبارت ” یک لیوان قهوه آماده کن” می توانید از لذت نوشیدن قهوه صبحگاهی پیش از رفتن به سر کار بهره مند شوید.

چالش حفظ حریم خصوصی

دستیار صوتی هوشمند به همان اندازه که جذاب و کاربردی است، در مورد حفظ حریم خصوصی افراد نگران کننده نیز هست. در حال حاضر بازار بزرگ دستیارهای صوتی و بلندگوهای هوشمند فاقد استانداردهای امنیتی قوی هستند.

این ابزارها می توانند گزینه ی مناسبی برای نفوذ هکرها باشند. دستیارهای صوتی محبوب دنیا مانند الکسای آمازون و سیری اپل اغلب فرایند پردازش صدا را در فضای ابری انجام می دهند. این موضوع سبب راحت تر شدن دسترسی هکرها به سیستم های هوشمند می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *