راهنمای جامع خرید خانه هوشمند

اگر برای خرید خانه هوشمند سری به بازار زده باشید، با محصولات متنوعی مواجه می شوید. برندهای متنوع و تجهیزات مختلف با عملکردهای متفاوت در بازار موجود هستند. یکی از اصلی ترین چالش ها در این زمینه، انتخاب درست است.

برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، لازم است هنگام خرید خانه هوشمند نکات مهمی را رعایت کنید. در این راهنما همه نکاتی که قبل از خرید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان باید بدانید را بیان می کنیم. با ما همراه باشید …

دلایل خرید خانه هوشمند

اول باید به این سوال پاسخ دهید که چرا خانه هوشمند می خرید؟ امکانات و قابلیت های فراوان این سیستم ها کاربران را به سمت استفاده از آن سوق می دهد. از سوی دیگر استفاده از این تجهیزات سبک زندگی ما را تغییر می دهد. تجربه یک زندگی مدرن در کنار آسایش و راحتی، ارمغان خانه هوشمند برای ماست.

با استفاده از این سیستم ها می توانید سطح متفاوتی از امنیت، کارایی و کنترل پذیری را تجربه کنید. با استفاده از این فناوری، با داشتن یک تلفن همراه هوشمند که اپلیکیشن خانه هوشمند بر روی آن نصب شده است می توانید از هر کجای دنیا به خانه هوشمند خود دسترسی داشته باشید.

دلایل خرید خانه هوشمند

صرفه جویی در زمان و بهینه سازی مصرف انرژی از جمله دیگر دلایلی هستند که ما را برای خرید خانه هوشمند ترغیب می کنند. زندگی مدرن امروزی با دغدغه و مشغله های زیاد لزوم صرفه جویی در زمان را به ما یادآور می شود. همچنین زیاد شدن هزینه حامل های انرژی، بهینه سازی و صرفه جویی را بیش از هر زمان دیگری ضروری می کند.

امکانات خانه هوشمند

قبل از اقدام به خرید خانه هوشمند لازم است با امکانات قابل ارائه توسط این سیستم ها آشنا شوید. عدم آشنایی با امکانات قابل ارائه توسط سیستم، سبب برآورد نادرست و افزایش هزینه هوشمند سازی ساختمان می شود. همچنین تجربه ناخوشایندی از خانه هوشمند را برای شما به همراه خواهد داشت.

لیست امکانات خانه هوشمند بسیار گسترده است. اما برای خرید خانه هوشمند لازم نیست همه امکانات خانه هوشمند را بشناسید. مهمترین امکانات خانه هوشمند عبارتند از:

  • کنترل هوشمند روشنایی
  • کنترل هوشمند تجهیزات الکتریکی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند سیستم های سرمایش و گرمایش
  • کنترل هوشمند سیستم آبیاری
  • سیستم امنیتی هوشمند
  • سیستم هوشمند نورپردازی

قبل از خرید خانه هوشمند باید امکانات مورد نیاز خود را شناسایی کنید. یک کاغذ بردارید و هر چیزی که به آن نیاز دارید را بنویسید. ممکن است لیست شما دچار تغییر شود. عواملی مانند بودجه هوشمند سازی، زیرساخت پروژه و برندی که انتخاب می کنید ممکن است لیست شما را دستخوش تغییر کنند.

پس از آماده کردن لیست امکانات مورد نیاز، با توجه به نکاتی که در ادامه بیان می کنیم هریک از تجهیزات را انتخاب کنید.

نکات خرید سیستم هوشمند کنترل روشنایی

برای کنترل سیستم روشنایی در خانه هوشمند از تجهیزات مختلفی می توانید استفاده کنید. کلید لمسی هوشمند و رله هوشمند انتخاب های شما برای این بخش از خانه هوشمند خواهد بود. این تجهیزات تفاوت هایی باهم دارند که در خرید خانه هوشمند اثر گذار است.

اولین تفاوت آن ها در زیرساخت مورد نیاز برای نصب است. کلیدهای هوشمند در قوطی کلید نصب شده و جایگزین کلیدهای سنتی می شوند. رله های هوشمند در دو نوع توکار و تابلویی عرضه می شوند. رله های توکار در پشت کلید سنتی و رله های تابلویی در داخل تابلو برق نصب می شوند.

تجهیزات الکترونیکی برای عملکرد صحیح به ولتاژ تغذیه نیاز دارند. بنابراین چانچه قصد استفاده از کلید لمسی هوشمند یا رله توکار را دارید، از حضور سیم نول در داخل قوطی کلیدها مطمئن شوید.

کنترل روشنایی هوشمند

چنانچه قصد استفاده از رله هوشمند تابلویی را داشته باشید، زیرساخت سیم کشی شما متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر قصد خرید خانه هوشمند برای ساختمان در حال استفاده را دارید، رله تابلویی گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. البته چنانچه قصد بازسازی و ایجاد تغییرات را داشته باشید، این چالش مرتفع می شود.

نکته مهم دیگری که در خرید تجهیزات کنترل روشنایی هوشمند باید به آن دقت کنید، حداکثر تعداد مصرف کننده قابل اتصال به هر خروجی است. حداکثر جریان عبوری از هر کانال کلید یا رله تعیین کننده تعداد لامپ های قابل اتصال به آن است.

اگر قصد خرید کلید لمسی هوشمند دارید، توصیه می کنیم “راهنمای جامع خرید کلید لمسی” را مطالعه کنید.

کنترل هوشمند تجهیزات الکتریکی

کنترل لوازم برقی در قالب خانه هوشمند به دو روش صورت مکی پذیرد. روش اول استفاده از تجهیزات هوشمند است. به عنوان مثال با خرید یک جاروبرقی هوشمند می توانید به کمک موبایل آن را کنترل کنید. راهکار منطقی تر هوشمند کردن لوازم برقی موجود است. البته این روش به اندازه استفاده از تجهیزات هوشمند کارایی ندارد. با این وجود هزینه کمتری دارد و علاوه بر این تمام وسایل الکتریکی از نوع هوشمند در بازار موجود نیست.

قبل از خرید خانه هوشمند لیست لوازم برقی که می خواهید به صورت هوشمند کنترل کنید را تهیه کنید. دقت به این نکته ضروری است که شما قادر به کنترل هوشمند همه لوازم برقی نخواهید بود. برای اتصال لوازم برقی به سیستم خانه هوشمند از رله هوشمند و یا پریز هوشمند استفاده می شود. این تجهیزات تنها قادرند جریان برق را قطع و وصل کنند.

کنترل هوشمند لوازم برقی

همه وسایل برقی با قطع و وصل برق کنترل نمی شوند. قطع و وصل برق مانند کشیدن و اتصال دوباره دوشاخه به پریز برق است. قبل از اقدام به خرید خانه هوشمند این تست ساده را انجام دهید و از امکان کنترل تجهیزات برقی به صورت هوشمند مطمئن شوید. به طور کلی لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی، مایکروفر و … را نمی توانید با این سیستم کنترل کنید.

هر وسیله برقی که نیاز به تعیین برنامه برای شروع به کار داشته باشد را نمی توانید با این روش هوشمند کنید. هنگام خرید خانه هوشمند به این نکته دقت کنید.

سیستم های سرمایش و گرمایش

سیستم های سرمایش و گرمایش نقش پررنگی در مصرف انرژی و آسایش ما در زندگی دارند. عموما هنگام خرید خانه هوشمند کنترل این تجهیزات مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به تنوع تجهیزات سرمایش و گرمایش و در نتیجه تفاوت روش کنترل آن ها، تجهیزات هوشمند متفاوتی برای کنترل آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

چنانچه از داکت اسپیلت یا فن کوئل استفاده می کنید، ترموستات هوشمند بهترین انتخاب برای شماست. به کمک ترموستات هوشمند می توانید دمای محیط را به صورت محلی و از طریق اپلیکیشن کنترل کنید.

ترموستات هوشمند

چنانچه قصد کنترل کولر و پکیج را داشته باشید، باید از رله هوشمند استفاده کنید. با استفاده از رله هوشمند تنها قادر خواهید بود این تجهیزات را روشن و خاموش کنید. البته برخی از ترموستاتها را می توانید برای کنترل پکیج مورد استفاده قرار دهید. حتما قبل از خرید خانه هوشمند از امکان کنترل سیستم ها با تجهیزاتی که می خرید مطمئن شوید.

کنترل هوشمند آبیاری و شیر اصلی آب و گاز

ابیاری باغچه و کنترل شیرهای اصلی آب و گاز با روش مشابهی انجام می شود. در هر صورت شما باید یک شیر را کنترل کنید. برای این کار از ماژول های عملگر خاصی استفاده می شود که قابلیت چپگرد و راستگرد کردن شیر را دارند. مدار داخلی این ماژول ها کمی با رله هوشمند متفاوت است. هنگام خرید خانه هوشمند به این نکته دقت کنید.

به غسیر از ماژول هوشمند، جهت کنترل از طریق اپلیکیشن نیاز به استفاده از شیر برقی دارید. در این زمینه نیز دو انتخاب وجود دارد. انتخاب اول استفاده از شیربرقی و انتخاب دوم استفاده از ماژول شیر اهرمی است. به غیر از ملاحظات اقتصادی و هماهنگی شیر با تاسیسات ساختمان، نوع عملکرد شیرها را نیز باید مورد توجه قرار دهید.

سیستم آبیاری هوشمند

شیرهای برقی در زمان قطع برق امکان تغییر وضعیت ندارند. اما عملگر شیر اهرمی را می توانید به راحتی خلاص کنید و شیر را به صورت دستی باز یا بسته کنید. این نکته مهم به ویژه برای پروژه های ویلایی که به صورت مقطعی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت است.

سیستم امنیتی هوشمند 

استفاده از سیستم امنیتی به یک ضرورت در زندگی امروز تبدیل شده است. صفحات روزنامه ها پر از اخباری است که دیدن آن ها اهمیت سیستم امنیتی را به ما خاطرنشان می کند. هنگام خرید خانه هوشمند می توانید سیستم امنیتی هوشمند را نیز در سبد خود قرار دهید. سیستم امنیتی هوشمند نسبت به نمونه های سنتی آن مزایای قابل توجهی دارد. از جمله می توان به دریافت هشدار بر روی تلفن همراه و امکان تعریف سناریوهای امنیتی متنوع اشاره کرد.

چنانچه تجهیزات روشنایی را به سیستم هوشمند متصل کرده باشید، بدون نیاز به سیستم امنیتی می توانید امنیت خانه خود را ارتقا دهید. این تجهیزات به شما امکان می دهند حضور خود را شبیه سازی کنید. زمان هایی که در منزل حضور ندارید، با تاریک شدن هوا لامپ ها را روشن کنید و در انتهای شب آن ها را خاموش کنید با این روش کسی متوجه عدم حضور شما در منزل نمی شود.

نصب سنسور امنیتی هوشمند

از جمله رایج ترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم امنیتی هوشمند می توان به سنسورهای امنیتی اشاره کرد. سنسورهای تشخیص حرکت و سنسورهای درب و پنجره از این نوع هستند. این سنسورها با تشخیص حرکات غیرمجاز و یاز شدن درب و پنجره در زمانی که سناریوی امنیتی فعال است ورود غیر مجاز را تشخیص می دهند. سپس این اطلاعات را به سیستم مرکزی خانه هوشمند یا به صورت مستقیم برای موبایل کاربر ارسال می کنند.

همچنین امکان برقراری تماس با کاربر و پلیس، فعال کردن آژیر و سناریوهای امنیتی مختلف از دیگر قابلیت های این سیستم هاست. هنگام خرید خانه هوشمند از عدم تداخل سیستم امنیتی با سیستم خانه هوشمند خود اطمینان حاصل کنید.

نورپردازی هوشمند

نورپردازی یکی از جدیدترین روش های مورد استفاده در طراحی داخلی و نمای ساختمان است. ورود لامپ های فوق کم مصرف و نوارهای نوری رنگی به بازار سرعت گسترش کاربرد نورپردازی را بیشتر کرده است. یکی از قابلیت های جذاب خانه هوشمند، کنترل هوشمند نورپردازی است.

نوارهای نوری RGB با ترکیب رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی قادرند تا 16 میلیون رنگ مختلف را تولید کنند. عامل تعیین کننده در تغییر رنگ نور، شدت هر یک از سه نور اصلی است. ماژول نورپردازی هوشمند قادر است شدت نورهای قرمز، سبز و آبی را مدیریت کرده و همه رنگ ها را برای شما تولید کند. برای تغییر رنگ با استفاده از این ماژول کافی است وارد اپلیکیشن شوید و نشانگر را بر روی رنگ دلخواه خود قرار دهید.

نورپردازی هوشمند

هنگام خرید خانه هوشمند از قابل تغییر بودن رنگ نوارهای نوری استفاده شده در پروژه مطمئن شوید. در صورتی که نوارهای یک رنگ استفاده شده باشند، علاوه بر خرید ماژول نورپردازی هوشمند لازم است نوازهای نوری را نیز تغییر دهید.

نکات کلی خرید خانه هوشمند

پس از بیان نکات کاربردی برای انتخاب هر یک از تجهیزات خانه هوشمند، چند نکته کلی که در خرید خانه هوشمند باید به آن توجه کنید را بیان می کنیم. این نکات بیشتر به منظور انتخاب برند محصولات هوشمند سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

هزینه به ازای نیاز

اگر سری به بازار تجهیزات هوشمند سازی زده باشید، شاهد تنوع زیاد قیمت ها بوده اید. تنوع قیمت محصولات انتخاب را برای شما دشوارتر می کند. نکته ای که در خرید خانه هوشمند باید به ان توجه کنید، هزینه به ازای نیاز است. همیشه قیمت بالاتر به معنای کیفیت بیشتر نیست. همانطور که قیمت پایین تر به معنای کیفیت پایین تر یک محصول نیست.

عوامل مختلفی از جمله هزینه تولید، سیاست های فروش و بازاریابی و شناخته شده بودن برند تجهیزات بر روی قیمت آن ها اثر گذار است. شما باید بین هزینه، سلیقه و کیفیت محصولات انتخابی خود تعادل برقرار کنید. گاهی اوقات دلیل قیمت بیشتر محصولات، امکانات بیشتری است که در اختیار شما می گذارند. اما ایا داشتن این امکانات برای شما ضروری است؟ هنگام خرید خانه هوشمند باید به ازای نیاز خود هزینه کنید.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش از جمله ضروریاتی است که هنگام خرید هر گونه وسیله الکترونیکی باید مورد توجه قرار دهید. حساسیت بالای قطعات مورد استفاده در این تجهیزات در کنار نوسانات برق شهر و مشکلاتی مانند دوفاز شدگی، اهمیت این موضوع را بیشتر می کنند. برای خرید خانه هوشمند نیز خدمات پس از فروش مناسب یکی از ضروریات انتخاب محصول است.

اهمیت گارانتی در خرید خانه هوشمند

علاوه بر ایرادات احتمالی سخت افزار، امکان بروز مشکلات نرم افزاری نیز در استفاده از خانه هوشمند وجود دارد. بروز مشکل در نرم افزار به معنای قطع ارتباط شما با سیستم و غیرفعال شدن بسیاری از قابلیت های آن است. هنگام خرید مطمئن شوید خدمات پس از فروش مناسبی دریافت خواهید کرد.

راحتی نصب و راه اندازی

یکی از چالش های اصلی کاربران خانه هوشمند پیچیدگی نصب و راه اندازی تجهیزات است. این موضوع حتی گاهی اوقات برخی از افراد را از خرید خانه هوشمند منصرف می کند. برخی از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان علاوه بر اینکه راه اندازی نرم افزار آن ها پیچیده است، نصب سخت افزاری پیچیده ای نیز دارند. در حالی که برخی دیگر از تجهیزات بدون نیاز به دانش فنی به راحتی نصب و راه اندازی می شوند.

این محصولات را در اصطلاح فنی DIY می نامند. این کلمه مخفف Do It Yourself است و به معنای راحتی نصب و راه اندازی راحت توسط خود کاربر است. قبل از خرید خانه هوشمند از راحتی نصب و راه اندازی آن مطمئن شوید. در غیر اینصورت خود را برای پرداخت هزینه نصب و راه اندازی و هزینه پشتیبانی آماده کنید.

جمع بندی

عدم توجه به برخی نکات در هنگام خرید خانه هوشمند چالش هایی را ممکن است برای شما به وجود بیاورد. برخی از این نکات در انتخاب برند تجهیزات باید مورد توجه قرار بگیرند و برخی دیگر در انتخاب نوع تجهیزات حائز اهمیت هستند. امیدواریم با توجه به نکات بیان شده در این مقاله، بتوانید خانه هوشمند مناسب را انتخاب کنید. اگر هنوز سوالی در مورد خرید خانه هوشمند دارید، کارشناسان ما اماده راهنمایی شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *