کلیدهای لمسی کنترل روشنایی را بشناسید

کلیدهای لمسی کنترل روشنایی از جمله تجهیزات هوشمندسازی ساختمان هستند. این ابزارک ها به منظور کنترل تجهیزات روشنایی به کار برده می شوند. انواع لامپ ها، دیوارکوب ها، مهتابی ها و هالوژن ها را می توان با این کلیدها کنترل کرد.

علاوه بر این از این کلیدها برای کنترل نوارهای نوری مورد استفاده در نورپردازی نیز می توان بهره برد. برخی از این کلیدها قابلیت کنترل روشنایی با موبایل را برای کاربر فراهم می کنند. از این رو به آن ها کلید لمسی هوشمند نیز گفته می شود. در ادامه به بررسی بیشتر کلیدهای لمسی خواهیم پرداخت.

عملکرد کلیدهای لمسی کنترل روشنایی

عملکرد این کلیدها در ظاهر مشابه کلیدهای سنتی است. این کلیدها جریان برق را قطع و وصل می کنند. قطع و وصل جریان برق به معنای روشن و خاموش شدن لامپ ها خواهد بود. تفاوت اصلی کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با کلیدهای سنتی در مکانیزم عملکرد آن هاست.

کلیدهای سنتی از یک پلاتین ساده برای قطع و وصل جریان برق استفاده می کنند. کاربر با فشار دادن اهرم کلید می تواند وضعیت پلاتین را تغییر داده و لامپ را خاموش یا روشن کند.

کلیدهای لمسی کنترل روشنایی

کلید لمسی دارای دو بخش عملکردی متفاوت است. این بخش ها را به اختصار مدار فرمان و مدار قدرت می نامیم. مدار فرمان متشکل از صفحات لمسی و مدارات لازم برای دریافت فرمان از آن هاست. این بخش از کلید وظیفه دریافت فرمان از کاربر و ارسال آن برای مدار قدرت را بر عهده دارد. زمانی که کلید را لمس می کنید، مدار فرمان آن را تشخیص داده و وضعیت سرخط مورد نظر را تغییر می دهد.

مدار قدرت در انواع کلیدهای لمسی کنترل روشنایی می تواند متفاوت باشد. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به منظور کاهش هزینه تولید از ترایاک برای این بخش از مدار استفاده می کنند. این قطعات الکترونیکی تلفات حرارتی بالایی دارند.

علاوه بر این پایداری آن ها کم است و نویز محیط می تواند تاثیرات زیادی بر روی آن ها داشته باشد. راهکار دیگری که اغلب شرکت های معتبر از آن استفاده می کنند، استفاده از رله برای مدار قدرت است. رله ها توانایی تحمل جریان بیشتری دارند، نویز پذیری آن ها کم است و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به ترایاک دارند.

انواع کلید لمسی

کلیدهای لمسی کنترل روشنایی نسبت به کلیدهای سنتی تنوع بیشتری دارند. معمولا کلیدهای سنتی در انواع یک و دو پل و اخیرا سه پل در بازار موجود هستند. اما کلیدهای لمسی علاوه بر یک پل، دوپل و سه پل داراری انواع 4 پل نیز هستند.

همچنین برخی از تولید کنندگان اقدام به تولید کلید لمسی 6 پل و 8 پل می کنند. کلیدهای لمسی نیز مانند کلیدهای سنتی در رنگ های متنوع تولید می شوند. شرکت های مختلف تولید کننده رنگ های متفاوتی را به بازار عرضه می کنند. به عنوان مثال شرکت نستک کلیدهای لمسی را در رنگ های سفید، مشکی و طلایی عرضه می کند.

کلید های لمسی کنترل روشنایی

شرکت گلدوِر کلیدهای لمسی خود را در رنگ های سفید، مشکی و بژ عرضه کرده است. علاوه بر این برخی تولیدکنندگان مانند خانه هوشمند گلدوِر امکان تولید کلیدهای لمسی کنترل روشنایی با رنگ سفارشی را نیز دارند.

علاوه بر کلیدهای 1 تا 8 پل مرسوم، کلیدهای لمسی در انواع تبدیل، صلیبی و ترکیبی نیز تولید می شوند. تفاوت دیگری که در کلیدهای لمسی قابل مشاهده است، ولتاژ تغذیه آن هاست. برخی از کلیدهای لمسی منبع تغذیه داخلی دارند. این کلیدها مستقیما به ولتاژ 220 ولت برق شهر متصل می شوند.

گروه دیگری از کلیدها مدار تغذیه داخلی ندارند. این کلیدها عموما به ولتاژهای 12 یا 24 ولت (dc) متصل می شوند.

کدام کلید لمسی کنترل روشنایی را بخریم؟

هنگام خرید کلیدهای لمسی، مانند هر وسیله دیگری، نکات مهمی را باید مورد توجه قرار دهیم. عدم توجه به این نکات می تواند در آینده چالش هایی را برای شما به وجود بیاورد. هنگام خرید کلید لمسی علاوه بر توجه به رنگ کلید و سلیقه شما، موارد مهم دیگری نیز قابل توجه است. به عنوان مثال توان مصرفی کلید، جنس رویه، خدمات پس از فروش و … .

جهت آشنایی کامل با نکاتی که قبل از خرید کلید لمسی باید به آن ها توجه کنید، راهنمای خرید کلید لمسی را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *