همه چیز درباره ی کلید تاچ هوشمند

کلید تاچ هوشمند یکی از تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند است. این تجهیزات به منظور کنترل روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند. به کمک این کلیدها می توانید تجهیزات روشنایی از قبیل لامپ، مهتابی و … را کنترل کنید.

ویژگی اصلی این کلیدها امکان کنترل از طریق موبایل است. برای کنترل هر لامپ کافی است وارد نرم افزار کاربردی خانه هوشمند شوید و آیکون مرببوط به آن را لمس کنید.با اتصال به اینترنت قادر خواهید بود سیستم روشنایی را از هر کجای دنیا کنترل کنید. در ادامه به بررسی دقیق کلید تاچ هوشمند می پردازیم.

کلید تاچ هوشمند چیست؟

یک کلید هوشمند که به تکنولوژی صفحات تاچ محهز شده باشد را کلید تاچ هوشمند می نامند. منظور از هوشمند بودن یک کلید، قابلیت کنترل آن از طریق تلفن همراه هوشمند است. از صفحات تاچ برای کنترل محلی کلیدها استفاده می شود.

در کلیدهای سنتی این نقش بر عهده یک اهرم مکانیکی است. مکانیزم عملکرد این کلیدها با انواع سنتی متفاوت است. در کلیدهای سنتی یک کنتاکت که به کمک اهرم کنترل می شود وظیفه کنترل جریان برق را بر عهده دارد.

در کلید تاچ هوشمند، یک مدار الکترونیکی وظیفه کنترل جریان را بر عهده دارد. این مدار الکترونیکی به دو بخش فرمان و قدرت تقسیم می شود. مدار فرمان وظیفه دریافت دستورات کاربر و ارسال آن ها برای مدار قدرت را بر عهده دارد.

دستورات کنترلی از طریق صفحه تاچ و همچنین از طریق اپلیکیشن برای کلید ارسال می شود. مدار قدرت کلید با دریافت هر دستور، وضعیت کلید را معکوس می کند. چنانچه جریان برقرار و لامپ روشن باشد، با ارسال فرمان لامپ خاموش می شود و برعکس.

انواع مدار قدرت کلید تاچ

مدار قدرت کلید تاچ هوشمند به دو روش قابل طراحی است. در روش اول از ترایاک به عنوان کنترل کننده جریان استفاده می شود. روش دوم استفاده از رله به منظور کنترل جریان است. با وجود اینکه استفاده از ترایاک هزینه کمتر و فرآیند تولید راحت تری دارد، اما انتخاب درستی نیست.

کلیدهایی که از ترایاک در مدار قدرتشان بهره می برند، در برابر نویز بسیار آسیب پذیرند. تست های میدانی انجام شده نشان می دهد که این کلیدها با کوچکترین نویزی تغییر حالت می دهند. به عنوان مثال فعال شدن مدار جرقه مشعل پکیج می تواند این کلیدها را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر کلید تاچ هوشمند که از رله در مدار قدرت آن استفاده شده است، پایداری بالایی در برابرر نویز دارد. توصیه می شود حتما از انواع کلید تاچ رله ای استفاده کنید. محدودیت رله ها در جریان قابل تحمل آن هاست. بنابراین هنگام خرید کلید لمسی هوشمند به میزان جریان قابل تحمل آن دقت کنید.

تکنولوژی تاچ مورد استفاده

نکته بعدی که در مورد کلید تاچ هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است، تکنولوژی تاچ مورد استفاده است. دو تکنولوژی تاچ مقاوتی و تاچ خازنی در این کلیدها قابل به کارگیری هستند. در اینجا قصد مقایسه این تکنولوژی ها از نظر مکانیزم عمل نداریم و صرفا عملکرد آن ها را مقایسه می کنیم.

تاچ خازنی تکنولوژی جدیدتری است و حساسیت بالاتری دارد. این تکنولوژی به صورت گسترده در تلفن های هوشمند و … مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل کارایی و حساسیت بالای تاچ خازنی، استفاده از تاچ مقاوتی تقریبا منسوخ شده است.

تکنولوژی کلید تاچ هوشمند

جنس رویه کلید تاچ هوشمند

آخرین آیتمی که بیت کلیدهای تاچ مختلف می تواند متفاوت باشد، جنس رویه کلید است. در برخی از انواع کلیدهای تاچ از پلکسی به عنوان رویه استفاده می شود و برخی دیگر از تولیدکنندگان از رویه شیشه برای کلیدها استفاده می کنند. کلیدهای با رویه پلکسی قیمت پایین تری دارند اما عمر رویه آن ها کوتاه است.

پلکسی مقاوت چندانی در برابر خش شدن ندارد. حتی یک دستمال زبر می تواند رویه کلید شما را پر از خط و خش کند!!! در اینصورت کلید تاچ که یک المان دکوراتیو زیبا بود تبدیل به یک نقطه ضعف در دکوراسیون شما خواهد شد.

از سوی دیگر کلیدهای تاچ با رویه کریستال مقاومت بالایی در برابر خش شدن دارند. این کلیدها به نسبت انواع با رویه پلکسی مقاومت کمتری در برابر شکسته شدن دارند. بنابراین باید مراقب باشید ضربه شکننده ای به آن ها وارد نشود.

انواع کلید تاچ هوشمند

کلیدهای سنتی عموما در انواع یک پل و دو پل تولید می شوند. اخیرا انواع کلید سنتی سه پل نیز به بازار عرضه شده است. کلیدهای هوشمند تنوع بیشتری دارند. کلید تاچ هوشمند در انواع یک پل، دوپل، سه پل و چهار پل تولید می شوند. برخی از تولیدکنندگان نیز اقدام به تولید کلید لمسی هوشمند شش پل و هشت پل می کنند. حتی برخی تولیدکنندگان کلیدهایی با تعداد پل بیشتر به بازار عرضه می کنند.

جمع بندی

کلید لمسی هوشمند انواع مختلفی دارد. این کلیدها را می توان براساس شرکت تولید کننده، تکنولوژی ساخت و قطعات مورد استفاده در تولید دسته بندی کرد. از بین موارد بررسی شده کلید تاچ هوشمندی که ویژگی های زیر را داشته باشد انتخاب مناسب تری است:

  • استفاده از رله (و نه ترایاک) در مدار قدرت
  • استفاده از تاچ خازنی (و نه تاچ مقاوتی) برای کنترل محلی
  • استفاده از شیشه (و نه پلکسی) برای رویه کلید

همچنین تنوع بیشتر در تعداد پل، رنگ رویه و … یک مزیت برای کلید لمسی محسوب می شود. اگر سوالی در زمینه خرید کلید تاچ هوشمند دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید راهنمای خرید کلید لمسی و راهنمای خرید خانه هوشمند را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *