کلید هوشمند برق ساختمان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اصطلاح کلید هوشمند عمومی است و در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به انتظاری که از کلید دارید و کاری که برای شما انجام می دهد، سطحی از هوشمندی را نیز به شما عرضه خواهد کرد.

هدف از نگارش این مقاله بررسی کلید هوشمند برق ساختمان است. نقش کلیدها عموما به کنترل سیستم روشنایی محدود می شود. از کلیدها برای روشن و خاموش کردن انواع لامپ ها، مهتابی ها، سیستم های نورپردازی و … استفاده می شود. همچنین کنترل پرده برقی و سیستم های سرمایش و گرمایش از جمله قابلیت های دیگر کلیدهای هوشمند است.

کلید هوشمند برق ساختمان امکان کنترل تجهیزات روشنایی به کمک تلفن همراه هوشمند را فراهم می کند. این کلیدها بخشی از سیستم خانه هوشمند هستند.

وظیفه این کلیدها کنترل وسایل روشنایی به صورت محلی و همچنین برقراری ارتباط با اپلیکیشن خانه هوشمند جهت دریافت دستورات کاربر است. همچنین کلیدها باید نتیجه اجرای دستور را به اپلیکیشن مخابره کنند تا کاربر در هر لحظه از وضعیت سیستم مطلع باشد.

عملکرد کلید هوشمند برق ساختمان

انواع کلید هوشمند برق ساختمان

کلید هوشمند برق ساختمان را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. اولین دسته بندی براساس نوع ارتباط کلید با اینترنت است. برخی از کلیدها به صورت مستقل به اینترنت متصل می شوند. در حالی که برخی دیگر از انواع کلیدها به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند.

دسته بندی دیگر بر اساس نوع تکنولوژی بکار رفته در کنترل محلی کلیدهاست. برخی از کلیدهای هوشمند مانند کلیدهای سنتی به صورت مکانیکی کنترل می شوند و برخی دیگر از تکنولوژی تاچ برای این منظور بهره می برند.

کلید سنتی و کلید هوشمند برق ساختمان

کلید فرمان یا کلید کامل؟

دسته بندی دیگری که برای کلید هوشمند برق ساختمان می توان بررسی کرد، دسته بندی براساس طراحی مدار الکترونیکی کلیدهاست. برخی از انواع کلید هوشمند دارای مدار قدرت داخلی هستند. این گروه از کلیدها علاوه بر دریافت فرامین کاربر، قادرند برق شهر را کنترل کنند. به بیان ساده تر این کلیدها مستقیما به لامپ متصل شده و آن را خاموش و روشن می کنند.

گروهی دیگر از کلیدهای هوشمند صرفا به عنوان کلید فرمان مورد استفاده قرار می گیرند. کلیدهای فرمان را نمی توان مستقیما به مصرف کننده متصل کرد. این کلیدها به ماژول های رله تابلویی متصل شده و فرامین کاربر را به آن ها منتقل می کند. رله ها نیز براساس اطلاعات دریافت شده تغییر وضعیت مورد نیاز را در خروجی مورد نظر ایجاد می کنند.

کلید برق هوشمند بی سیم یا سیمی

تفاوت دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، پروتکل یا روش تبادل داده کلیدهاست. کلیدها و سایر تجهیزات خانه هوشمند به منظور انجام عملیات کنترلی نیاز به تبادل داده دارند. براساس نوع پروتکل مورد استفاده در خانه هوشمند، برخی از کلیدها به صورت بی سیم و برخی دیگر باسیم تبادل داده را انجام می دهند.

دسته بندی های دیگری نیز می توان برای کلیدهای هوشمند بیان کرد که از آن جمله دسته بندی براساس تعداد پل کلید و همچنین دسته بندی براساس جنس رویه است.

نکات قابل توجه در خرید کلیدهای هوشمند

برخی از نکات قابل توجه در خرید کلید هوشمند برق ساختمان به نوع برند مورد استفاده و سلیقه شما مربوط می شود. اما توجه به نکاتی که در زیر اشاره شده است می تواند تجربه شما در استفاده از کلید هوشمند را بهبود دهد:

  • توجه به جنس رویه کلید
  • توجه به توان مصرفی کلید هوشمند
  • توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش
  • توجه به تنوع محصول
  • توجه به محدودیت های سیم کشی
  • توجه به توان مصرفی لامپ هایی که قرار است به کلید متصل شود
  • و …

در اینجا به طور خلاصه به نکاتی درباره خرید کلید هوشمند برق ساختمان اشاره کردیم. اطلاعات بیشتر در اینباره را می توانید در “راهنمای خرید کلید لمسی” مطالعه کنید. در صورتی که هنوز سوالی برای شما باقی مانده است، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *