درباره کنترل هوشمند ساختمان bms

کنترل هوشمند ساختمان bms یک تکنولوژی جدید است که با وجود عمر کم، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. مشغله های تمام نشدنی انسان امروزی در کنار آسایش گرایی بیشتر بر محبوبیت این تکنولوژی افزوده است.

انسان ها از دیرباز به دنبال آسایش بیشتر بوده اند. نگاهی اجمالی به رشد تکنولوژی و ابداعات بشر در طول تاریخ موید این موضوع است. از جمله بخش های جدانشدنی زندگی امروزی لوازم برقی هستند. ساده کردن کنترل این تجهیزات می تواند سبب ارتقای سطح آسایش ما شود.

کنترل هوشمند ساختمان bms

از جمله راهکارهای کنترل تجهیزات برقی، کنترل هوشمند ساختمان bms است. این تکنولوژی به کاربر امکان می دهد از طریق موبایل هوشمند کنترل تجهیزات الکتریکی را به دست بگیرد. ساختمان هوشمند امکانات مختلفی را در اختیار کاربران می گذارد. در ادامه پس از بیان امکانات خانه هوشمند به بیان جزئیات هریک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

امکانات کنترل هوشمند ساختمان bms 

به بیان ساده می توان گفت تقریبا تمام وسایلی که با برق کار می کنند قابل کنترل هستند. امکانات قابل ارائه توسط سیستم های مختلف با هم متفاوت است. از طرف دیگر نوع تجهیزاتی که برای ارائه یک امکان استفاده می شود ممکن است متفاوت باشد. اغلب سیستم های هوشمندسازی ساختمان قادرند امکانات زیر را ارائه کنند:

  • کنترل تجهیزات روشنایی
  • کنترل لوازم برقی
  • احضار آسانسور هوشمند
  • کنترل شیرهای اصلی آب و گاز
  • سیستم آبیاری هوشمند
  • کنترل هوشمند پرده برقی
  • کنترل هوشمند درب ورودی و درب پارکینگ
  • کنترل هوشمند تجهیزات سرمایش و گرمایش

علاوه بر موارد یاد شده برخی از سیستم های هوشمند، امکانات دیگری نیز ارائه می کنند.

سخت افزار کنترل هوشمند ساختمان bms

سیستم های هوشمند از سه لایه اصلی تشکیل می شوند. لایه اول وظیفه برقراری ارتباط سخت افزار با کاربر را بر عهده دارد. این ارتباط می تواند از طریق اینترنت، پیامک یا WIFI (ارتباط بی سیم بدون نیاز به اینترنت) انجام شود. زمانی که در خانه هستید به کمک wifi می توانید همه چیز را کنترل کنید.

زمانی که بیرون از خانه هستید (از هر جای دنیا) اینترنت یا پیامک بستر ارتباطی شما برای کنترل هوشمند ساختمان bms خواهند بود. در برخی سیستم ها ارتباط نودهای عملگر با کاربر به صورت مستقیم و در برخی سیستم ها به کمک یک دستگاه واسط انجام می شود.

اگر وجود یا عدم وجود دستگاه واسط را در بستر ارتباطی دسته بندی کنیم، نودهای انتهایی را می توانیم به عنوان سخت افزار کنترل هوشمند ساختمان bms معرفی کنیم. برای هر یک از امکانات قابل ارائه در خانه هوشمند ممکن است یک یا چند راهکار وجود داشته باشد. در اینجا به معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان و کاربرد هر یک می پردازیم.

کلید لمسی هوشمند

این کلیدها در کنار زیبایی و جذابیتی که به محیط می دهند، عملکرد فوق العاده ای دارند. وظیفه این کلیدها انتقال کنترل تجهیزات روشنایی به موبایل کاربر است. با داشتن کلید لمسی هوشمند و به کمک موبایل خود می توانید لامپ ها را روشن یا خاموش کنید. تنها کاربرد کلید لمسی هوشمند برای هوشمندسازی روشنایی است. این کلیدها در انواع و رنگ های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند.

رله های هوشمند

به جرات می توان رله هوشمند را به عنوان پرکاربردترین سخت افزار خانه هوشمند معرفی کرد. رله ها در خانه هوشمند کاربردهای متنوع و فراوانی دارند. تمام امکانات خانه هوشمند را می توان به کمک رله هوشمند ارائه داد. سیستم های هوشمند تابلویی تنها از رله هوشمند استفاده می کنند و امکانات کاملی را به کاربران ارائه می کنند. این رله می توانند لامپ را روشن کنند، شربرقی را کنترل کنند، موتوری را راه اندازی کنند و … . به طور کلی رله ها بیشترین نقش را در کنترل هوشمند ساختمان bms دارند.

ترموستات هوشمند

وظیفه ترموستات ها تنظیم دمای مطلوب محیط است. این تجهیزات دمای مطلوب را از کاربر دریافت می کنند. سپس این دما را با دمای فعلی محیط مقایسه می کنند و براساس اختلاف دمای موجود بهترین تصمیم را اتخاذ می کنند. در واقع ترموستات ها سرعت فن تجهیزات را تنظیم می کنند.

سرعت فن می تواند کند، متوسط و یا تند باشد. چنانچه کاربر سرعت فن را در حالت اتوماتیک قرار داده باشد، توسط ترموستات تنظیم می شود. علاوه بر این امکان تنظیم سرعت فن به صورت دستی نیز وجود دارد.

سایر سخت افزارهای سیستم کنترل هوشمند ساختمان bms

از جمله سخت افزارهای دیگری که در خانه هوشمند کاربرد فراوانی دارند، سنسورها هستند. سنسورها انواع مختلفی دارند. سنسورهای تشخیص حرکت، سنسورهای مغناطیسی درب و پنجره، سنسورهای نشت گاز و مایع و … از این دسته اند. خروجی این سنسورها در تصمیم گیری به سیستم هوشمند کمک می کند. به عنوان مثال فعال کردن آژیر پس از تشخیص حرکت غیرمجاز در محیط اتفاق می افتد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *