بیمارستان هوشمند از جمله فناوری هایی است که همزمان با توسعه فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، پا به عرصه وجود گذاشت. افزایش جمعیت، پیر شدن جامعه و به ویژه بحران هایی شبیه COVID-19، تقاضا برای دریافت خدمات بهداشتی را افزایش داده است. همچنین انتظارت بیماران از کیفیت خدامت درمانی ارائه شده بیشتر شده است.

در کنار همه این ها ، قوانین و مقررات پزشکی هر روز سختگیرانه تر و پیچیده تر می شوند. پیش بینی شده است تا سال 2030 جمعیت جهان به بیش از 8.5 میلیارد نفر خواهد رسید. گذشت زمان و افزایش جمعیت، فشار وارده بر نهادهای بهداشت و درمان را افزایش داده است.

افزایش حجم خدمات ارائه شده سبب افزایش چشمگیر هزینه های درمان شده است. سازمان های مختلف به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه های بخش درمان هستند. یکی از راهکارهای ارائه شده بیمارستان هوشمند است. در ادامه به بررسی این فناوری جدید می پردازیم.

بیمارستان هوشمند چیست؟

بیمارستان هوشمند یک محیط درمانی یکپارچه است که با استفاده از فناوری های جدید ساخته می شود. فناوری به کار رفته در این بیمارستان ها مبتنی بر رایانش ابری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است.

در این مراکز فرایندهای بالینی، سیستم های مدیریتی و حتی زیرساخت های ساختمانی به صورت کاملا بهینه طراحی می شوند. استفاده از زیرساخت های دیجیتال در این اماکن، ارائه خدمات درمانی و مراقبتی از راه دور و به صورت بهینه را امکان پذیر کرده است.

بیمارستان هوشمند

بیمارستان هوشمند با ترکیب علوم پزشکی، کامپیوتر، بهداشت و تجارت ایجاد شده و به استفاده از فناوری اطلاعات در پشتیبانی از مراقبت های درمانی می انجامد. تخمین زده شده که تا سال 2024 میلادی، درآمد ناشی از توسعه بیمارستان های هوشمند بالغ بر 63 میلیارد دلار خواهد بود.

علاوه بر منافع مالی، هدف اصلی از توسعه این بیمارستان ها، بهبود روش های موجود با استفاده از ابزارهای پیشرفته ی پزشکی و بهبود فرایند نسخه نویسی توسط پزشکان است.

بیمارستان هوشمند کیفیت مراقبت های درمانی را تا حد زیادی بهبود خواهد داد. در این بیمارستان ها ارائه خدمات الکترونیکی، افزایش رضایتمندی بیماران، بهبود ارائه خدمات اورژانس، بهینه سازی فرایند کاری کادر درمان، افزایش درآمد و کاهش هزینه های بیمارستانی را شاهد خواهیم بود.

بیمارستان هوشمند در اپیدمی کرونا

همه گیر شدن بیماری کرونا در سراسر جهان فشار زیادی را به بخش درمان وارد کرده است. به همین دلیل از هر فناوری که بتواند راه حلی برای بهبود این معضل جهانی باشد استقبال می شود. بیمارستان هوشمند می تواند نقش موثری در دوران همه گیری بیماری COVID-19  داشته باشد.

این فناوری انجام خدمات مراقبتی و درمانی از راه دور را میسر می کند. به کمک این فناوری می توان به فاصله گذاری اجتماعی بین بیماران و افراد سالم جامعه کمک کرد. براساس اخرین مطالعات انجام شده فاصله گذاری اجتماعی تا حدود زیادی رشد و گسترش بیماری را کنترل می کند.

ثبت هوشمند اطلاعات

به جرات می توان گفت بیمارستان هوشمند به زودی به یک ضرورت در حوزه مراقبت های بهداشتی تبدیل خواهد شد. سبک زندگی امروزی انتظارات بیماران از خدمات پزشکی و بهداشتی را تغییر داده است. اغلب بیماران و مراکز درمانی به استفاده از روش های درمانی سر پایی و غیر حضوری علاقه مند هستند.

تعداد زیادی از بیماران به منظور چکاپ مداوم و نظارت بر درمان دارویی خود از ابزارک های پوشیدنی و دستگاه های پایش سلامت از راه دور استفاده می کنند. همچنین در برخی از بیمارستان ها از پنل ها و تبلت های هوشمند برای آموزش کارکنان و بیماران استفاده می شود.

علاوه بر این، از سوابق درمانی الکترونیکی بیماران (EHR)، به منظور دسترسی پزشکان به اطلاعات حیاتی بیمار و ارائه روش درمانی مناسب استفاده می شود.

بهبود روابط بیمار و پزشک

برخی از پزشکان بیشتر از اینکه با بیمار صحبت کنند و احساسات و زبان بدن او را در نظر بگیرند، بر روی صفحه رایانه و پرونده پزشکی او متمرکز می شوند. هدف آن ها کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت بیمار است. گاهی اوقات بیماران از این شکل ارتباط با پزشک خود ناراضی هستند.

براساس مطالعات سیستم ارزیابی عملکرد بیمارستان (HCAHPS) رضایت بیمار مستقیماً بر میزان پرداخت و سود مالی بیمارستان تأثیرگذار است. استفاده از موبایل و اینترنت اشیا در بیمارستان هوشمند، امکان ارتباط موثر بیماران با ارائه دهندگان خدمات درمانی را فراهم کرده و در نتیجه رضایت آنها را افزایش می دهد.

در این بیمارستان ها بیمار می تواند به کمک اپلیکیشن موبایل در جریان روند درمانی خود قرار گرفته و از برنامه درمانی روزانه خود با خبر شود.

بهینه سازی درمان و افزایش سرعت خدمات

اینترنت اشیا و موبایل هوشمند، ابزارهای موثری برای شناسایی بیمار هستند. این ابزارک ها اطلاعات مربوط به وضعیت بیمار را برای بیمارستان هوشمند ارسال می کنند. اطلاع از وضعیت بیمار قبل از رسیدن شخص به بیمارستان، به پزشکان و کادر درمان کمک می کند تا خدمات تشخیصی و درمانی را سرعت بیشتری ارائه کنند.

زمانی که بیمار در مسیر رسیدن به بیمارستان است، پزشکان در حال تحلیل اطلاعات او هستند و به محض رسیدن به بیمارستان، روند درمان او آغاز می شود. همچنین به کمک این فناوری می توان دستورالعمل های مختلف بیمارستان را در اختیار بیماران قرار داد تا پذیرش آن ها در بیمارستان با سرعت بیشتری انجام شود.

ارتباط آنلاین با بیماران و کاهش هزینه ها!!!

پیش بینی نشان می دهد بیمارستان هوشمند سالیانه تا 150 میلیارد دلار هزینه های بیمارستانی ایالات متحده را کاهش خواهد داد. اما چگونه؟ اغلب هزینه های تحمیل شده به بخش درمان، ناشی از مراجعه دیرهنگام بیماران است. گذشت زمان به معنای وخیم تر شدن حال بیمار و افزایش هزینه های درمان است.

با معاینات دوره ای و به موقع می توان از وقوع بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد. اپلیکیشن بیمارستان هوشمند، اطلاع رسانی های لازم در مورد وقت معاینه و آدرس دقیق مطب را در زمان مناسب برای بیماران ارسال می کند.

این پیام ها به صورت احتصاصی برای بیماران و یا بستگان آن ها ارسال می شود. همچنین در صورت تغییر مکان یا زمان معاینه، پیام هشداری را به بیماران ارسال می کنند.

این قابلیت علاوه بر کاهش هزینه های درمان، با مدیریت زمان حضور بیماران سبب کاهش ترافیک و صرفه جویی در زمان بیماران می شود. بیماران می توانند از طریق اپلیکیشن در جریان حضور یا عدم حضور پزشک خود در بیمارستان قرار بگیرند.

جمع آوری داده های پزشکی

ابزارک های پوشیدنی و تلفن های هوشمند، داده های بیومتریک زیادی را از افراد مختلف جامعه جمع آوری کرده و برای مراکز اطلاعات ارسال می کنند. با تحلیل این داده ها توسط متخصصان، اطلاعات زیادی در مورد بیماران و سطح سلامت جامعه به دست می آید.

نتایج حاصل از این تحقیقات کیفیت مراقبت از بیماران را بهبود بخشیده و روند درمان بیماری های عمومی را تسریع می کند. همچنین در تشخیص بیماری های اپیدمی و مطالعات بالینی کمک شایانی به سیستم بهداشت و درمان می کند.

چالش های پیش روی هوشمند سازی بیمارستان ها

با وجود مزایای متعدد بیمارستان هوشمند، چالش های متفاوتی در مسیر هوشمند سازی بیمارستان های سنتی وجود دارد. نبود زیرساخت های ارتباطی مطمئن در اغلب کشورها و همچنین مشکلات دسترسی همه افراد جامعه به ابزارک های هوشمند از جمله این چالش هاست. در ادامه به بررسی برخی از این چالش ها می پردازیم.

چالش یکپارچگی و امنیت

باید توجه کنیم که به یکباره نمی توان از بیمارستان سنتی به بیمارستان هوشمند مهاجرت کرد و این فرآیند طی چند مرحله انجام می شود. به همین دلیل لازم است سیستم های جدید با سیستم های قدیمی منطبق باشند. در یک مرکز مراقبتی هوشمند، ارتباط یکپارچه و امنیت سایبری یک امر ضروری است.

امنیت و یکپارچگی در بیمارستان هوشمند

کلیه سیستم ها و شبکه های بیمارستانی باید با یکدیگر در ارتباط باشند تا بتوانند امکان تجزیه و تحلیل داده ها را فراهم کنند. از سوی دیگر این شبکه ها باید برای هکرها نیز غیرقابل دسترسی باشند. عدم به روز رسانی یکپارچه بخش های مختلف بیمارستان می تواند چالش هایی را در این زمینه ایجاد کند.

یکپارچه سازی داده های ورودی بیماران

داده های بیومتریک بیماران که توسط ابزارک های پوشیدنی شخصی ثبت می شوند، اساس کار سیستم های مراقبتی هوشمند است. برای اطمینان از تجزیه و تحلیل دقیق داده ها، لازم است داده های قدیمی بیمارستان با داده های جدید یکپارچه شوند.

برای گرفتن نتایج مطلوب لازم است حجم داده های مورد تحلیل زیاد باشد. زیاد بودن داده ها با کاهش خطا رابطه مستقیم دارد. بنابراین هرچقدر داده ها بیشتر باشد، اطلاعات استخراجی دقیق تر خواهد بود.

از سوی دیگر به منظور تحلیل بهتر داده های مربوط به هر بیمار داشتن تاریخچه سلامت و اطلاعات پزشکی او ضروری است. بنابر دلایل بیان شده لازم است اطلاعات پرونده های سنتی بیماران در پایگاه داده سیستم هوشمند ثبت شوند. امکان بروز خطا در ثبت اطلاعات و همچنین حجم بالای اطلاعات از دیگر چالش های تغییر سیستم هستند.

آموزش استفاده از امکانات بیمارستان هوشمند

چالش جدی دیگر در زمینه هوشمند سازی بیمارستان ها، آموزش کادر درمانی و بیماران است. با توجه به جدید بودن این سیستم ها، ارائه آموزش های کاربردی به کادر درمان ضروری است. با توجه به تنوع خدمات قابل ارائه در این سیستم و جدید بودن آن ها، پروسه آموزش پرسنل بیمارستان زمانبر خواهد بود.

علاوه بر این آموزش بیماران چالش جدی تری است. شاید خیلی از بیماران توانایی استفاده از تلفن همراه هوشمند را نیز نداشته باشند. همچنین قیمت بالای تلفن هوشمند و لزوم اتصال همیشگی به اینترنت از دیگر چالش های بیماران برای استفاده از این فناوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *