بررسی وضعیت خانه هوشمند در دوران کرونا

با همه گیر شدن بیماری Covid19 در سطح جهان، استفاده از تجهیزات خانه هوشمند در دوران کرونا نیز افزایش یافته است. برای اولین بار در صد سال اخیر، گروه زیادی از مردم دنیا به دلیل محدودیت های کرونایی در خانه های خود قرنطینه شدند و بیشتر زمان خود را در خانه می گذرانند. پیش بینی شده است که افزایش زمان حضور در خانه، علاقه مردم به استفاده از دستگاه های خانه هوشمند به ویژه بلندگو و دستیار صوتی هوشمند را افزایش داده است.

بر اساس گزارشی که توسط موسسه تحقیقاتی ABI Research منتشر شده است، همه گیری کرونا افزایش 30 درصدی فروش دستیار های صوتی در بازار جهانی را به همراه داشته است. دستیار صوتی، قفل هوشمند و زنگ ویدیویی از جمله پرکاربردترین تجهیزات خانه هوشمند در دوران کرونا هستند. این تجهیزات تماس دست با سطوح را به حداقل می رساند. از طرف دیگر قفل های هوشمند و زنگ ویدئویی تعاملات رو در روی غیر ضروری را کاهش می دهند. از اینرو می توانند نقش پر رنگی در کاهش انتشار ویروس داشته باشند.

زنگ ویدیویی خانه هوشمند در دوران کرونا

خانه هوشمند در دوران کرونا

انتشار COVID-19 زندگی ما را به میزان چشمگیری تغییر داد. این تغییرات در اکوسیستم خانه ها بیشتر به چشم می آید. اگرچه واکسیناسیون کرونا در سراسر دنیا در حال انجام است ، اما نگرانی ها در مورد سلامتی اعضای خانواده همچنان پا برجاست.

سلامتی اعضای خانواده و دوستان، آموزش از راه دور فرزندان، حفظ امنیت خانه و ویلا و همچنین نیاز به کنترل مستمر سلامتی سالمندان تنها چند مورد از نگرانی هایی است که خانه هوشمند در دوران کرونا برطرف خواهد کرد.

تغییرات جدید متناسب با کرونا

بر اساس تحقیقی که در 6 ژانویه 2021 توسط کمپانی شیائومی منتشر شد، حدود 70% از مشتریان قدیمی این کمپانی در دوران همه گیری کرونا تغییراتی را در فضای داخلی خانه خود ایجا کرده اند. بالغ بر 51% این گروه از مشتریان حداقل یک ابزارک هوشمند جدید را در این دوره خریداری کرده اند. در این بررسی از هر 5 نفر پاسخ دهنده به پرسشنامه، 3 نفر مدعی بودند که با توجه به یکی شدن فضای استراحت و محیط کار، نیاز به ایجاد یک فضای شخصی برای استراحت و آرامش در خانه را احساس می کنند.

دانیل دژارلائیس، مدیر بازاریابی جهانی محصولات شیائومی معتقد است: “زندگی هوشمند همیشه با بهینه سازی فضای فیزیکی خانه برای حل مشکلات و انطباق با رخداد های جدید از طریق استفاده از فناوری، هم راستا بوده است. استفاده از خانه هوشمند در دوران کرونا به مردم کمک می کند تغییراتی در خانه خود ایجاد کنند که چالش های جدید ناشی از شیوع بیماری را بر طرف کند. این تغییرات می تواند شامل ایجاد کاربردهای جدید برای فضاهای قدیمی خانه، یا فقط ایجاد خانه ای خودکار و کارآمد که مدیریت و کنترل آن ساده تر است باشد.”

رشد خانه هوشمند در دوران کرونا

شیوع بیماری کرونا در جهان بر صنایع مختلف تاثیرگذار بوده است. این اثرات بر روی برخی صنایع منفی و بر روی برخی دیگر مثبت بوده است. انتظار می رود بازار خانه هوشمند در دوران کرونا نرخ رشد مرکب (CAGR) قابل توجهی را تجربه کند. پیش بینی می شود حجم بازار جهانی خانه های هوشمند از 78.3 میلیارد دلار در سال 2020 به 135.3 میلیارد دلار تا سال 2025 افزایش یاسد. این میزان رشد معادل رشد مرکب سالیانه  11.6% خواهد بود.

کاربردهای خانه هوشمند در دوران کرونا

بزرگ شدن بازار خانه هوشمند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله افزایش تعداد کاربران اینترنت، افزایش استفاده از دستگاه های هوشمند، کاهش قیمت ابزارک های هوشمند به واسطه تولید انبوه و افزایش درآمد خانوار در جوامع در حال توسعه رخ می دهد.

از دیگر دلایل رشد روزافزون خانه های هوشمند می توان به افزایش اهمیت نظارت از راه دور بر خانه، افزایش اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش نگرانی در مورد امنیت و راحتی بیشتر اشاره کرد.

آینده خانه هوشمند در دوران کرونا

اغلب افراد در مواجهه با بحران COVID-19 تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کرده اند. به منظور افزایش سهم بازار خانه های هوشمند، درک ذهنیت مصرف کنندگان و نگرانی ها و نیاز های آن ها در کوتاه مدت و دراز مدت امری حیاتی و مهم است. چنانچه تولیدکنندگان خانه هوشمند در دوران کرونا بتوانند نیاز های بهداشتی و ایمنی مصرف کنندگان را برطرف نمایند، در سال های آتی سهم بیشتری را از بازار رو به رشد خانه هوشمند از آن خود خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *