همه چیز درباره کلید هوشمند

با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید مطالب زیادی در مورد کلید هوشمند پیدا کنید. طریقه عملکرد، تنوع محصولات موجود در بازار و … از جمله سوالاتی است که در زمینه این کلیدها پاسخ داده شده است. در این مقاله قصد داریم همه چیزهایی که لازم است در مورد کلیدهای هوشمند کنترل روشنایی بدانید را گردآوری کنیم. با من همراه باشید …

کلید هوشمند چیست؟

قبل از هر چیز لازم است بدانیم اساسا کلید هوشمند چیست؟ یک کلید کنترل روشنایی که با اتصال به اینترنت از طریق موبایل قابل کنترل است.

یک نرم افزار کاربردی رابط کاربر با کلیدها است. هر زمان که نیاز به تغییر وضعیت کلید باشد، کاربر وارد اپلیکیشن شده و آیکون مربوط به پل مورد نظر را لمس می کند. فرمان کاربر از طریق اینترنت منتقل شده و به کلیدها می رسد. کلیدها به محض دریافت فرمان کاربر، تغییرات مورد نظر را بر روی خروجی ها اعمال می کنند.

کنترل کلید هوشمند با موبایل

ساختار کلیدهای هوشمند

برای درک بهتر ساختار کلیدهای هوشمند، ابتدا به بررسی ساختار کلیدهای سنتی می پردازیم. این کلیدها از طریق یک کنتاکت فلزی جریان برق را قطع و وصل می کنند. کاربر می تواند با فشردن کلید وضعیت کنتاکت و در نتیجه لامپ را تغییر دهد.

کلیدهای هوشمند اما ساختار و عملکرد پیچیده ای دارند. ساختار کلیدهای هوشمند از دو بخش تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها وظایف متفاوتی دارند. این بخش ها را می توان با عناوین مدار قدرت و مدار فرمان نامگذاری کرد. وظایف هر یک از این بخش ها را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

مدار فرمان

وظیفه این بخش از کلید هوشمند، دریافت دستورات کاربر و صدور فرمان مقتضی برای مدار قدرت است. کاربر می تواند فرمان تغییر وضعیت خروجی ها را به دو روش صادر کند. روش اول استفاده از اپلیکیشن است. همانطور که اشاره شد کاربر می تواند وارد اپلیکیشن شده و دستورات مورد نظر خود را صادر کند. روش دوم کنترل به روش محلی است.

در این روش کاربر با مراجعه به محل کلید، تغییر وضعیت مورد نظر خود را روی کلید اعمال می کند. اغلب کلیدهای هوشمند از صفحات لمسی برای کنترل محلی بهره می برند. اما برخی از کلیدهای هوشمند نیز به صورت مکانیکی کنترل می شوند. اتصال به اینترنت و دریافت فرامین نیز بر عهده همین بخش کلید گذاشته شده است.

مدار قدرت

این بخش از کلید با برق شهر در ارتباط است و وظیفه قطع و وصل کردن ولتاژ 220 ولت را بر عهده دارد. دلیل نامگذاری ان به عنوان مدار قدرت نیز ارتباط مستقیم با برق شهر است. این بخش از کلید شامل قطعات کنترل کننده جریان فرمان پذیر است. از جمله قطعات مورد استفاده در مدار قدرت می توان به رله و ترایاک اشاره کرد.

انواع کلیدهای هوشمند

کلیدهای هوشمند را می توان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. گاهی کلیدها را براساس جنس رویه و یا نوع قطعات مورد استفاده در مدار قدرت دسته بندی می کنند. روش دیگر، دسته بندی انواع کلید هوشمند براساس تعداد پل آن هاست. تولیدکنندگان مختلف تنوع محصولات متفاوتی دارند. کلیدهای هوشمند در انواع یک پل تا 10 پل در بازار موجود هستند.

کلید هوشمند 10 پل سفید

البته همه تولیدکنندگان قادر به ارائه همه تنوع های یاد شده نیستند. علاوه بر این کلیدهای تبدیل، صلیبی، پرده برق و کولر ابی را می توان به این لیست اضافه کرد.

تنوع دیگر کلیدهای هوشمند در رنگ رویه آن هاست. در این زمینه نیز تولید کنندگان مختلف تنوع رنگ های متفاوتی دارند. اغلب رنگ های سفید و مشکی در سبد تولیدات همه تولیدکنندگان مشاهده می شود. علاوه بر این رنگ های دیگری نیز برای رویه کلید هوشمند استفاده می شوند که از آن جمله می توان به رنگ بژ، طلایی و … اشاره کرد.

اتصال کلیدهای هوشمند به اینترنت 

تفاوت دیگری که در بین کلیدهای هوشمند قابل اشاره است، طریقه اتصال به اینترنت است. این کلیدها به منظور دسترسی از راه دور باید به اینترنت متصل شوند. اتصال کلید هوشمند به اینترنت به دو طریق انجام می شود. در روش اول تجهیزات هوشمند به کمک یک دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. این دستگاه با نام های متفاوتی شناخته می شود. کنترلر مرکزی، هاب، گیت وِی و … از جمله نام هایی است که بر روی این دستگاه گذاشته می شود.

نوع دوم کلیدهای هوشمند مستقل هستند. این کلیدها بدون نیاز به دستگاه واسط به اینترنت متصل می شوند. این قبیل کلیدهای هوشمند را کلید وای فای نیز می نامند. مزیت اصلی این کلیدها نسبت به نوع قبلی اتصال مستقیم به اینترنت است. از سوی دیگر عدم نیاز به تغییر سیم کشیو قابلیت جابجایی کلیدها از دیگر مزیت های کلیدهای مستقل است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *